اکران نوروزی؛ تنفس مصنوعی سینما در روزگار کرونایی

اکران نوروزی؛ تنفس مصنوعی سینما در روزگار کرونایی

گروه فرهنگی: فصل طلایی اکران فیلم‌های سینمایی در حالی نزدیک است که کرونا در یک سال گذشته خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به سینما وارد کرده اما شاید اکران نوروزی سرآغاز دوباره‌ای برای رونق سینماها باشد. هر سینماگری می‌داند که اکران نوروزی می‌تواند تا حدودی تضمینی برای موفقیت یک فیلم در گیشه باشد.
البته اکران نوروزی سال ۱۴۰۰ با توجه به وجود ویروس کرونا باید با رعایت پروتکل‌ها صورت گیرد.در همین رابطه دبیر شورای صنفی نمایش درباره مهمترین تصمیم‌ها در آخرین جلسه شورای صنفی نمایش، گفته: در حال حاضر هشت فیلم سینمایی برای اکران نوروز بررسی شده‌ که اسامی آنها اعلام خواهد شد.
مرتضی شایسته درباره گزینه‌های احتمالی اکران نوروزی نیز گفته، در چند روز گذشته برخی اسامی در فضای مجازی مطرح شده که تا حدودی درست است و احتمال اکران این آثار نیز وجود دارد.
به گفته او، هر سال یکی از گزینه‌های اکران نوروزی، فیلم‌های برنده سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردمی‌اند که امسال فیلم » ابلق « برنده این سیمرغ بود و می‌تواند یکی از گزینه‌های اکران نوروزی باشد.اما به راستی شرایط کرونا در نوروز سال ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود و تکلیف سینماگران چیست؟
باید چه آثاری با چه ویژگی‌هایی برای نمایش در نوروز انتخاب شوند که بتوانند اقبال عمومی را هم به همراه داشته باشند؟
درباره این موضوع با سیدضیاء هاشمی تهیه‌کننده پیشکسوت سینما و یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان سینما و همچنین حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده و پخش‌کننده باسابقه سینمای ایران به گفت‌وگو پرداختیم.
هیچ برآوردی نداریم
هاشمی درباره چگونگی اکران فیلم‌های نوروزی با توجه به خسارت‌هایی که ویروس کرونا در یک سال گذشته به سینماگران وارد کرده، گفت: همه ما باید تلاش کنیم که تعدادی فیلم مردم‌پسند، پرکشش و پرمخاطب اکران شود تا اگر وضعیت قرمز نشود و شرایط بدی پیش نیاید، حداقل درصدی از مردم به سینما بروند. البته خیلی خوش‌بین نیستم که مردم زیادی استقبال کنند، اما هنوز امیدوارم.او با بیان اینکه اصلا مشخص نیست در نوروز اکران خیلی مناسبی داشته باشیم، درباره شیوه انتخاب فیلم‌ها برای اکران نیز توضیح داد: در این شرایط نباید تعداد فیلم‌ها در اولویت باشد.
به عبارت دیگر باید دو تا سه فیلم جدید پرمخاطب و پرکشش اکران شود و امیدوار باشیم در همین شرایط اگر سینماها دوباره تعطیل نشوند، مردم به سینما بروند. در واقع هیچ برآوردی در این زمینه وجود ندارد که بگوییم سینماها در ایام نوروز در چه وضعیتی قرار می‌گیرند. ممکن است خیلی خوب باشد و مردم از خانه‌نشینی خسته شوند و به سینما بروند و فیلم ببینند.
ضرورت انتخاب چند فیلم پرمخاطب برای نوروز
به گفته این تهیه‌کننده، سینماهایی که در آن ایام باز هستند اگر با استقبال ۳۰ درصدی هم مواجه شوند، باعث خوشایندی و رضایت ماست. بنابراین شرایط اصلا به گونه‌ای نیست که بگوییم در آثار منتخب برای اکران نوروزی یک سبد از فیلم‌هایی در ژانرهای مختلف انتخاب کنیم. اصلا نباید به این شکل باشد و دوستان ما برای اکران نوروزی امسال نباید به این سمت بروند.
نمی‌خواهم اسم فیلم خاصی را بیاورم. اما در کل باید سه تا چهار فیلم پرمخاطب را اکران کنند.هاشمی با قیاس اکران نوروزی سال ۱۴۰۰ با سال‌های گذشته یادآور شد: در سال‌های گذشته چون سینماها باز بود و مردم به آن مراجعه می‌کردند، تنوع اکران وجود داشت و مجموعه‌ای از فیلم‌های انیمیشن، کودک و کمدی اکران می‌شدند. در حال حاضر اصلا نمی‌توان به این شکل عمل و برنامه‌ریزی کرد. هر کدام از کسانی که فیلم‌هایشان را برای اکران نوروزی در نظر می‌گیرند، ریسک بالایی می‌کنند و حتی دولت هم برای این ریسک باید به این افراد کمک کند.متاسفانه تلویزیون با سینمای ایران همکاری خوبی نمی‌کند و اگر تلویزیون تبلیغات پخش نمی‌کند، باید راه حلی یافت که در جاهای دیگر از تبلیغات استفاده کنند.
اهمیت اقبال مردم به سینماها
وی با تاکید بر اینکه باید همه دست به دست هم دهیم که مردم به سینما اقبال نشان دهند، افزود: برای اینکه این صنعت ورشکسته نشود و بتواند روی پایش بایستد و مردم نیز در ایام نوروز اگر مسافرت نروند، نمی‌توانند ۱۵ تا ۲۰ روز تعطیل را در خانه بنشیند؛ باید همه کمک کنیم تا سینما رونق بگیرد. به همین دلیل اگر شرایط خوبی به وجود ‌آید، یعنی شورای صنفی مامور بگذارد که بهداشت رعایت شود و اقدامات این‌چنینی انجام دهند ممکن است اکران خوبی داشته باشیم.
نباید ارتباط تماشاگر با سینما قطع شود
حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینمای ایران درباره چگونگی اکران فیلم‌های نوروزی با توجه به شرایط ویروس کرونا گفت: اولین مساله‌ای که آرزوی ماست و بر همه این موارد اولویت و ارجحیت دارد ریشه‌کن شدن ویروس کروناست تا مردم در آرامش بیشتری قرار بگیرند.
از آنجا که اکران نوروزی بعد از ایام جشنواره است، معمولا همه سینماگران مشتاق هستند که آثار خود را در این ایام اکران کنند. اما متاسفانه سال گذشته کرونا باعث شد برخی فیلم‌هایی که پرمخاطب هم بودند و می‌توانستند فروش خوبی داشته باشند، از بین بروند. آثاری مانند »شنای پروانه«، »خوب بد جلف ۲« و حتی »پیشی میشی« که فیلم کمدی بود یا اثری چون »دیدن این فیلم جرم است« و … پیش قدم شدند که به نوعی سینما را نجات دهند.به گفته او، یک قسمت مهم اکران فیلم‌ها، مسائل مالی است و بخش دیگر اینکه نباید ارتباط تماشاگر با سینما قطع شود.
به عبارت دیگر این اتفاق می‌تواند از بیکاری فعالان عرصه سینما جلوگیری کند. وقتی سینماها درآمدی نداشته باشند، توان پرداخت حقوق پرسنل خود را هم ندارند و در نتیجه عده‌ای بیکار می‌شوند.
ضرورت حمایت و همکاری چند سازمان
وی با اعلام اینکه جلسه‌هایی با انجمن پخش‌کنندگان و سینمادارها برگزار شده که برای اکران فیلم‌ها به توافق‌هایی برسند، افزود: همه نگران این هستند که اگر فیلمی را اکران کنند و خدای نکرده اواخر اسفند کرونا شدت یافت و سینماها دوباره تعطیل شوند، این فیلم‌ها از بین بروند و خسارت ببینند. به اعتقاد من با توجه به شرایطی که ویروس کرونا به وجود آورده است اگر برخی فیلم‌ها اکران شوند، باید یک ضمانت اجرایی برای تهیه‌کنندگان وجود داشته باشد.باید در این شرایط، دولت و سازمان سینمایی قدمی بردارند و برای فروش فیلم‌ها تضمینی دهند و اگر اتفاق ناگواری افتاد و سینما تعطیل شد، درصدی از خسارت فیلم‌ها جبران شود.
این تهیه‌کننده با بیان اینکه مردم از فیلم‌های خوب استقبال می‌کنند، در باره شرایط سالن‌های سینمایی نیز گفت: برای اکران فیلم‌های نوروزی باید ۳ تا ۴ فیلم که پرمخاطب هستند، را انتخاب کنند.
چون وقتی فیلم‌های پرمخاطبی بر پرده سینماها وجود داشته باشد، تماشاگر به سینما می‌آید. همچنانکه در ایام جشنواره فجر به وضوح دیدیم که مردم از دیدن فیلم‌های خوب استقبال می‌کردند و همه سانس‌ها را می‌رفتند.اساسا سینما نسبت به مکان‌های دیگر چون رستوران، مترو، فروشگاه‌ها و … از پاکیزگی و رعایت پروتکل‌های بهداشتیِ بیشتری برخوردار است. در حال حاضر و با توجه به قوانین موجود سینماها کاملا پر نمی‌شوند و فقط ۳۰ درصد سالن‌ها آن هم با رعایت فاصله، میزبان تماشاچیان هستند.
تنوع ژانرها مانند سال‌های گذشته
اسماعیلی در خصوص ضرورت تنوع ژانر فیلم‌های سینمایی برای اکران نوروزی گفت: از آنجا که سلیقه‌های متفاوتی برای دیدن آثار سینمایی وجود دارد، به اعتقاد من باید فیلم‌هایی با ژانرهای متفاوت اما پرمخاطب و جذاب برای اکران نوروز انتخاب شوند؛ حال این ژانرها می‌تواند کمدی، اجتماعی، خانواده و … باشد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایرناپلاس، این درست است که امسال کرونا شرایط را پیچیده کرده اما چون سلایق مختلف است و اگر تنها براساس یک سلیقه خاص فیلم‌ها را اکران کنیم، عده‌ای را محروم می‌کنیم؛ به همین دلیل باید تنوع موضوع وجود داشته باشد.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۶ ب.ظ

دیدگاه


+ 2 = ده