منافع ملی را به انتخابات ۱۴۰۰ گره نزنیم

گروه سیاسی: هر موج حمله به دولت با ابزار شایعه و حاشیه، بخشی از وقت و انرژی دولتمردان را صرف توضیح موضوعات واضحی می‌کند و در این میان گره خوردن منافع ملی به رقابت‌های انتخاباتی ۱۴۰۰و فرصت سوزی‌های حاصل از آن ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد.
تغییرات سیاسی در آمریکا این روزها به یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه رسانه‌های جهان است و رفتن احتمالی »دونالد ترامپ« و آمدن احتمالی »جو بایدن« به کاخ سفید، با توجه به چالش های عمیق آمریکا با جمهوری اسلامی نیازمند توضیح و توجیه تیم تازه کاخ سفید درباره سیاست‌ها، خطوط قرمز و مطالبات ایران است تا راه کج سلف خود را ادامه ندهد یا در صورت اصرار بر تداوم این مسیر اشتباه، به تبعات تصمیم خود آگاه باشد.
روی دیگر هشدارهای این روزهای دولت و مسوولان مخاطب داخلی داشته و خطاب به کسانی است که رقابت‌های انتخاباتی و سیاسی زودهنگام خود را با شایعه‌سازی علیه دولت آغاز کرده‌اند؛ گروهی که از اصول روابط بین الملل تنها به شعار و از کنش‌های جهانی انتظارات آرمانی دارند. دولت اما از هر فرصتی برای حفظ منافع ملی ایرانیان استفاده خواهد کرد و به اقتضای شرایط جدید تصمیم خواهد گرفت.
سیاست ایران مشخص است
اصول سیاست خارجی هریک از کشورهای جهان مجموعه‌ای ثابت است که تغییرات نظم جهانی تنها می‌تواند اولویت به کارگیری هریک از آن ها را به اقتضای زمان تغییر دهد. این امر درباره ایران هم صادق است. صلح و ثبات در منطقه، احترام به حقوق ملت‌ها و مخالفت با تحقیر آن‌ها، عدم تجاوز و عدم مداخله در امور داخلی کشورها، مبارزه با تروریسم، پایان یک جانبه گرایی، پایبندی به معاهدات، اصول روشن و غیرقابل تغییر سیاست‌های جمهوری اسلامی است که حجت الاسلام »حسن روحانی« در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت به آن‌ها اشاره کرد. سیاست‌هایی که طی چهاردهه اخیر بنیان‌های روابط خارجی جمهوری اسلامی را تشکیل داده و هر دولتی با هر گرایشی آن‌ها را اولویت اصلی خود می‌داند. حجت الاسلام روحانی در سخنان امروز خود بخش دیگری از سیاست‌های ایران را تبیین کرد و گفت: »اساس سیاست ما تعامل سازنده و یا به تعبیر مقام معظم رهبری تعامل گسترده با جهان است، بعد از انقلاب ما آغازگر تخاصم نبودیم و آنهایی که تخاصم با ما را شروع کردند خودشان باید تخاصم را کنار بگذارند.« سیاست جمهوری اسلامی در دوره ترامپ هم شامل اصول مورد اشاره رییس جمهوری بود و در دوره بایدن هم تداوم خواهد داشت.
منافع ملی را به انتخابات ۱۴۰۰گره نزنیم
اصول مصرح اشاره شده، تضمین کننده منافع ملی کشور فارغ از روی کار آمدن هر دولتی در داخل و هر نظامی در خارج است. گره زدن این اصول و منافع به رویدادهای سیاسی مانند انتخابات، ضمن زیر سوال بردن آن اصول، منافع ملی کشور را هم تهدید می‌کند. موضوعی که رییس جمهوری بارها طی ماه‌های اخیر و با اوج گیری حملات به دولت به آن اشاره کرده و در جلسه هیات دولت روز چهارشنبه هم بار دیگر تصریح کرد: »همانطور که نباید زندگی، تولید فعالیت، رشد و اقتصادمان را به تحولات دیگر کشورها گره بزنیم، از این طرف هم نباید موضع‌گیری و حرکات‌هایمان را به انتخابات ۱۴۰۰ گره بزنیم. اشکالی ندارد از امروز برای انتخابات تبلیغ و کار کنیم اما منافع ملی را فدای انتخابات نکنیم. ما مسوول منافع ملی هستیم و می‌خواهیم مردم احساس راحتی کنند و شرایط بهتری را پیش رو ببیند این برای ما مهم است.«
این تاکیدات رییس جمهوری در حالی است که مخالفان سیاسی وی طی یک هفته پس از اعلام پیروزی احتمالی جو بایدن در انتخابات آمریکا به انواع شایعات و حاشیه‌های اغلب متضاد و متناقض روی آوردند. گاهی دولت را متهم به ارزپاشی کردند و گاهی قوه مجریه را متهم به گروگانگیری ارزی، گاهی عدم ترخیص کالاها در گمرک را نشانه بی‌توجهی دولت و گاهی ترخیص آن‌ها را نقشه دولت پس از انتخابات آمریکا تحلیل کردند. طی این مدت گروهی نگران بازگشت احتمالی بایدن شدند و گروهی دیگر هم شرط و شروط تازه ای برای این بازگشت اعلام کردند. قدر مسلم آن است که صداهای به گوش رسیده از تریبون‌های مختلف این روزها اجازه شنیده شدن صدای شکستن زیاده خواهی‌های ترامپ و فروپاشی سیاست فشار حداکثری را به مردم نمی‌دهد و شاید به همین دلیل است که رییس جمهوری بار دیگر خواهش کرده به شایعات توجه نشود و تاکید کرده است: »برخی دوستان بگذارند فضایی که امروز در ذهن مردم به وجود آمده، فضای بهتر برای ماه‌های آینده باشد. باید تلاش ما این باشد که فضای آینده ما بهتر از امروز باشد و تلاش دولت و مردم هم همین است«
شرایط جدید، اقتضائات جدید
»اگر آمریکا آدم شود« شرط اصلی بنیانگذار انقلاب اسلامی در تعامل با ایالات متحده آمریکاست که روز چهارشنبه رییس جمهوری هم به آن اشاره کرد. ایران پیش از این و در دوره ترامپ هم تاکید کرده بود اگر واشنگتن به تعهدات خود در توافق برجام بازگردد و دست از تروریسم اقتصادی علیه ایران بردارد، جمهوری اسلامی هم شیوه تعامل را تغییر خواهد داد. اکنون هم بر اساس همین موضع رییس جمهوری تاکید کرده است: »اگر آمریکا به سیاست ما نزدیک شد شرایط جدیدی پیش می‌آید.«
عقل و منطق و خواست جامعه از دولتمردان این است که اگر چنین »اگری« محقق شد دولت حداکثر توان خود را به کار گیرد تا تحریم‌های کمرشکن علیه ایران برداشته یا دستکم کاهش یابد. خواستی که به نظر می‌رسد با توجه به تاکیدات حجت الاسلام روحانی مورد توجه دولت هم قرار دارد.
رییس جمهوری با تاکید براینکه ما هرکجا ببینیم شرایط برای لغو تحریم آماده است، از این فرصت استفاده خواهیم کرد؛ تصریح کرد: »هدف ما این است که تحریم ظالمانه لغو شود و ایران بتواند در تعامل با جهان باشد و فشار تحریم را از روی شانه مردم برداریم. هر جایی که فرصت مناسبی برای این کار باشد، ما وظایف و اقدامات خودمان را انجام می‌دهیم و هیچ‌کس حق ندارد فرصت‌سوزی کند. هر فرصت مناسبی که به‌ وجود می‌آید باید از آن بر مبنای منافع ملی، وحدت ملی استفاده شود.«
تعامل با جهان اصل مهم سیاست خارجی و دیپلماسی دولت تدبیر و امید است که هم سال ۹۲ و هم ۹۶ مردم به آن اعتماد کردند. اکنون هم خواست اکثریت مردم تعامل عزتمندانه با جهان است. از سوی دیگر اگر بایدن را رییس جمهور آینده آمریکا بدانیم، وی نیز دستکم تاکنون بر بازگشت به تعهدات تاکید کرده است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایرنا، چنین موقعیتی همان فرصتی است که رییس جمهوری به آن اشاره کرده و هر نوع فرصت سوزی را مردود دانسته است. این رویکرد رییس جمهوری برای کاستن از سختی‌های زندگی مردم در حالی است که اعضای دولت بارها تاکید کرده‌اند که برنامه‌های خود را با تغییرات ساکنان کاخ سفید تنظیم نکرده و نخواهند کرد. همانگونه که در سه سال تحریم تمام توان خود را برای مقابله با زیاده خواهی‌های ترامپ به کار بستند در ۹ ماه آینده هم تلاش خود را معطوف به بهره گیری حداکثری از تمام فرصت‌های موجود و احتمالی خواهند کرد تا شرایط زندگی مردم نه به رقابت‌های انتخاباتی داخل و نه خارج گره نخورد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۲ ق.ظ

دیدگاه


یک × 5 =