معادنی که برای مردم آذربایجان غربی نان و آب هم نمی شوند‎

معادنی که برای مردم آذربایجان غربی نان و آب  هم نمی شوند‎

گروه گزارش: استانی که از نظر ذخایر معدنی جز استان های سوم و چهارم کشور محسوب می شود ولی متاسفانه همچنان این نام پرآوازه برای سفره های این استان نان و آب نشده است.
وقتی حرف از صنعت سنگ به میان می آید به طور قطع اسم آذربایجان غربی به عنوان یکی از عظیم ترین ذخایر سنگ دنیا در ذهن هر کاربلد در این حوزه متبادر می شود.
استانی که از نظر ذخایر معدنی جز استان های سوم و چهارم کشور محسوب می شود و از نظر تنوع معدنی نیز در حدود ۵۰ ماده معدنی در استان شناسایی شده است ، ولی متاسفانه همچنان این نام پرآوازه برای سفره های این استان نان و آب نشده و با وجود غنای بسیار، فرآوری محصولات معدنی در این استان با مشکلات بسیاری مواجه است و سالهاست که فرآوری معدنی که می تواند در تولید اشتغال، سرمایه گذاری و توسعه استانی بیشترین نقش را داشته باشد، مغفول مانده است.
*در آذربایجان غربی به فرآوری توجه ویژه ای نمی شود
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز با توضیحات بیشتر در این زمینه معتقد است: متاسفانه در کشور ما و در آذربایجان غربی به فرآوری توجه ویژه ای نمی شود.
نادر قاضی پور می گوید: همان طور که ما، نفت را به صورت خام به دیگر کشورها می فروشیم و محصولات فرآوری شده با اساس نفتی را با چند ۱۰ برابر ارزش می خریم، در حوزه مواد معدنی نیز این امر صورت می گیرد.
به گفته وی در بخش مواد معدنی نیز همین مشکل وجود دارد و با وجود فروش مواد معدنی خام به قیمت بسیار کم به دیگر کشورها، این مواد پس از فرآوری با بیشترین قیمت وارد ایران شده و در کشور به فروش می رسد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بهره برداری دیگر استانها از معادن غنی و پربار آذربایجان غربی می گوید: مدیریت معادن استان باید به دست افراد بومی صورت گیرد تا بتوانیم با درآمدزایی مناسب، اشتغال بیشتری از جوانان جویای کار در استان را موجب شویم.
البته نبود واحدهای فرآوری، طی سال گذشته منجر به تشکیل کارگروه معدن و اختصاص اعتبارات میلیاردی برای تقویت این بخش مهم اقتصادی استان شد، تا مردم بعد از گذشت مدت ها شاهد توسعه منطقه در سایه معادن باشند.
*صدور خام مواد ازجمله مسائل پیش روی معادن آذربایجان غربی بشمار می روند
اما متاسفانه به گفته طاهری معاون امور معادن سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان ‌غربی صدور خام مواد و اکتشاف نکردن معادن، حضور دلالان و نبود واحدهای فرآوری ازجمله مسائل پیش روی معادن آذربایجان غربی بشمار می روند.
که در این باره رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به یکی از این مشکلات یا عنوان مشکل خام فروشی مواد معدنی در استان به خبر نگار اروم نیوز می گوید: این موضوعی است که ما در بخش معدن به دنبال آن هستیم چرا که اگر محصولات خام به صورت فراوری شده عرضه شوند مطمئنا ارزش صادراتی بیشتری خواهند داشت.
وی اظهار کرد: با سازمان ایمیدرو ” سازمـان توسعـه و نوسـازی معادن و صنایع معدنی ایران ” در بخش معدن تفاهم نامه ای امضا کرده ایم که برای مطالعه و اکتشاف معادن در استان و برای سرمایه گذاری در بخش فراوری که آماده سرمایه گذاری در کل استان است.
مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: چون این سازمان یک سازمان دولتی است فقط می تواند حداکثر ۴۹ درصد در این گونه فعالیت ها شرکت کند و ۵۱ درصد و بیشتر توسط بخش خصوصی صورت می گیرد.
جعفرصادق اسکندری با اشاره به راه اندازی اتحادیه صادرات مواد معدنی و سنگی استان خاطر نشان کرد: این مورد هم می تواند یکی از پایگاههای صادرات سنگ و فراورده های سنگی در استان باشد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۵:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


5 × = ده