خام فروشی معادن رونق اقتصادی آذربایجان غربی را می برد

خام فروشی معادن رونق اقتصادی آذربایجان غربی را می برد

گروه اقتصادی: آذربایجان غربی با ۵۱ نوع ماده معدنی از قطب های اصلی معادن کشور به شمار می‌رود اما نبود واحدهای فرآوری موجب عقب ماندگی استان در این بخش شده است. هم اکنون از ۶۸ نوع ماده معدنی کشور، ۵۱ نوع آن در استان شناسایی شده و در زمان حاضر آذربایجان غربی از لحاظ تنوع مواد معدنی رتبه سوم کشوری را دارد.
ظرفیت استخراج مواد معدنی در استان آذربایجان غربی نزدیک به ۱۲ میلیون تن در سال است و این استان جزو شش استان برتر کشور از نظر وجود مواد معدنی است.
همچنین آذربایجان غربی از نظر تولید برخی از مواد معدنی از جمله طلا، باریت، میکا و انواع سنگ‌های تزئینی مستعدترین استان در سطح کشور به شمار می‌رود.
اما عدم توازن میزان و تنوع تولیدات معادن استان با نوع و ظرفیت واحدهای فرآوری مواد معدنی موجود، سبب شده تا علاوه بر اینکه آذربایجان‌غربی از ارزش افزوده حاصل از فرآوری مواد معدنی بهره اندکی داشته باشد، بلکه حرفی نیز برای گفتن در این خصوص نداشته باشد.
متاسفانه در حال حاضر با وجود ظرفیت و توانمندیهای استان در زمینه ذخایر معدنی هنوز بحث خام فروشی یکی از مشکلات پیش روی این صنعت به شمار می رود مشکلی که در صورت توجه ویژه مسئولان می تواند گره گشای بخشی از مشکلات اقتصادی استان باشد.
استان آذربایجان غربی با داشتن معادن گوناگون سنگ‌های گران قیمت مانند طلا، باریت، میکا و تیتان جایگاه کم نظیری در بخش معدن دارد، داشتن بیش از نیمی از ذخایر طلای کشور، واقع شدن دو معدن بزرگ مقیاس طلای زرشوران تکاب و تیتان قره آغاج ارومیه، معادن سنگ‌های تزئینی در انواع و کیفیت‌های عالی بالغ بر ۸۰ رنگ و نوع، استعدادهای معدنی آذربایجان غربی هستند.
*رویکرد امسال ایجاد و حمایت از واحدهای فرآوری معادن است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: رویکرد سالجاری سازمان حمایت و ایجاد واحدهای فرآوری معادن در استان است که در این راستا امسال ایجاد دو واحد فرآوری بزرگ مقیاس را در تلاش هستیم عملی شود.
جعفرصادق اسکندری با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از قطب های مهم و اصلی معادن در کشور به شمار می رود اضافه کرد: سال گذشته نزدیک شش میلیون و ۵۰۰ هزارتن مواد معدنی در استان استخراج شد که از این میزان ۵۰ درصد فرآوری شد.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه نیمی از مواد معدنی استخراج همچنان بدون فرآوری به فروش می رسد افزود: سال گذشته بزرگترین واحد فرآوری سنگ در چایپاره به بهره برداری رسید و امسال رویکرد سازمان در راستای حمایت از این بخش است.
رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت آذربایجان غربی از صدور مواد معدنی استان به کشورهای خارجی به خصوص حاشیه خلیج فارس و چین خبر داد و افزود: برخی از کشورها متقاضی مواد خام معدنی هستند تا به روش و متناسب با نیازهای خود فرآوری کنند.
اسکندری اضافه کرد: برای جلوگیری از خام فروشی سنگهای تزئینی همچنین امسال دو واحد بزرگ فرآوری سنگ با ۴۹ درصد سرمایه گذاری بخش خصوص در خوی و جنوب استان تاسیس می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با تاکید بر ضرورت بهره مندی بیشتر از ارزش افزوده در این بخش از احیای واحدهای فرآوری معدن در استان، خاطرنشان کرد: در این زمینه امسال هفت واحد فرآوری در استان احیا، تجهیز و نوسازی می شود.
*یک میلیارد و ۳۰۰ هزارتن ذخایر معدنی در آذربایجان غربی شناسایی شد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از شناسایی یک میلیارد و ۳۰۰ هزار تن ذخایر معدنی در استان خبر داد و عنوان کرد: تاکنون تنها در هشت درصد مساحت استان عملیات اکتشافی صورت گرفته است.
اسکندری با بیان اینکه ظرفیت استخراج سنگهای تزئینی در استان بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزارتن در سال است افزود: استان علاوه بر کسب رتبه سوم مواد معدنی و رتبه پنجم معادن کشور به دلیل داشتن بیش از ۸۰ نوع سنگ تزئینی، کلکسیون معادن سنگ های تزئینی است ولی تا کنون این ظرفیت مورد استفاده قرار نگرفته است.
وی خاطرنشان کرد: پتانسیل های بالای معدنی استان از لحاظ میزان ذخیره و تنوع مواد معدنی اولویت سیاست ها و برنامه ریزی های معاونت امور معادن و اکتشافات معدنی، توسعه واحدهای فرآوری و تبدیلی مواد معدنی است.
اسکندری با اعلام اینکه فعالیت های فرآوری و تبدیل مواد معدنی نسبت به سایر شاخه های صنعتی از ارزش افزوده بالاتر و همچنین اشتغالزایی زیادی برخوردار است افزود: حمایت بیشتر مسئولان کشوری و استانی در جهت محدود کردن خروج مواد معدنی بصورت خام از منطقه می تواند زمینه ساز رونق اقتصادی در این بخش باشد.
اسکندری تاکید کرد: با پایان مراحله مطالعاتی، مراحل اجرایی شناسایی مواد معدنی و سرمایه گذاری برای اکتشاف در ۲۵۰ کیلومترمربع از پهنه های شمال و ۲۷۰ کیلومتر مربع در جنوب استان به شرکتهای دولتی و بخش خصوص واگذار شده است.
وی با بیان اینکه برداشت سالانه معادن استان ۶٫۵میلیون تن در سال است اظهارداشت: چهار و نیم میلیون تن مربوط به معادن آذربایجان غربی دره و زره‌شوران تکاب و سایر آن مربوط به سیمان سفید و خاکستری است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر ، از سالیان گذشته خام‌فروشی معادن آذربایجان غربی وجود داشته و ارزش افزوده آن نیز ناچیز است که برای حل این مشکلات لازم است اقدامات لازم انجام می شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۹:۲۴ ق.ظ

دیدگاه


8 − هشت =