اکوتوریسم و تاثیر آن بر اقتصاد آذربایجان غربی

اکوتوریسم و تاثیر آن بر اقتصاد آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: طبیعت گردی در حال حاضر بخشی از کل توریسم را به خود اختصاص داده و این بخش از صنعت توریسم از نرخ رشد بسیار بالایی برخوردار است و با توجه به وسعت استان آذربایجان غربی و تنوع گونه‌ها امکان پذیر و سودآور خواهد بود.
گردشگری را بسته به هدف گردشگر به انواع مختلفی طبقه‌بندی کرده‌اند که یکی از آن‌ها اکوتوریسم یا گردشگری طبیعت است و صنعت گردشگری به شکل چشمگیری بر نرخ اشتغال درآمد ملی، مصرف و سرمایه گذاری اثرات مثبت دارد.
مدیریت اکوتوریسم، بسیار جامع‌تر و ضروری‌تر از پیش می‌نمایاند تا علاوه بر حفظ جنگل‌ها و مراتعی که از نظر گونه‌های گیاهی یکی از فلورهای غنی جهان با گیاهان آندومیک و ذخایر ژنتیکی بالا است به شناسایی زیبایی‌های این خطه به جهانیان و تولید درآمد ملی و ارزآوری مناسب و ساماندهی اقتصادی کشور یاری بخشد.
آذربایجان غربی به دلیل قدمت تاریخی برخورداری از جاذبه های منحصر به فرد گردشگری و داشتن مردمانی خونگرم و مهمان نواز، جایگاه خاصی در صنعت گردشگری دارد و عامل نجات آذربایجان غربی در شرایط کنونی که وضعیت صنعت و اقتصاد استان مطلوب نیست، جذب گردشگر و سرمایه گذاری در حوزه توریسم و اکوتوریسم است.
این استان به دلیل هم مرزی با کشورهای ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و عراق موقعیت بسیار فوق‌العاده ای در منطقه دارد. ترانزیت کال جذب توریسم و توسعه مبادلات اقتصادی می‌تواند آذربایجان غربی را به یک منطقه استراتژیک تبدیل کند. استان آذربایجان غربی از ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و قابلیت‌های فوق‌العاده_ای در حوزه تاریخی و گردشگری برخوردار است که تمامی آن‌ها با تلاش دستگاه های اجرایی مهیا می‌شود. تنوع اقوام از جمله توانمندی‌های استان است که باید از این ظرفیت نیز بیش از دیگر استان‌ها برای توسعه گردشگری بهره‌مند شد.
از سوی دیگر، با طبیعت خدادادی بسیار دیدنی و بکر و سایر جاذبه های گردشگری موجود در آذربایجان غربی به نظر می‌رسد باید استراتژی همه دستگاه‌ها جذب گردشگر باشد با تحقق این دو مهم سطح زندگی مردم تغییر خواهد کرد.
امنیت محیطی از عوامل جذب گردشگر است و در سال‌های گذشته فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام شده است و کوشیده شده تا فضای ذهنی کشور نسبت به ارومیه و آذربایجان غربی تغییر کند. از جمله اقدامات می‌توان به برگزاری همایش‌ها و مسابقات کشوری و بین‌المللی اشاره کرد که برای جذب گردشگر حرکت مثبتی است.
این در حالی است که اگر قابلیت گردشگری سدهای آذربایجان غربی در خدمت ارائه سرویس‌های گردشگری به توریست‌های هم استانی و میهمان از سایر استان‌ها قرار بگیرد می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد و آمارها نشان می‌دهد که در این حوزه نیز رشد قابل توجهی حاصل شده است.
داشتن زمینه های فرهنگی و ‌تاریخی باعث شده تا بتوان درباره گردشگری استان فضاسازی خوبی کرد. فرهنگ اجتماعی و نحوه برخورد با خارجی‌ها در این میان از اهمیت خاصی برخوردار است.
این در حالی است که به گفته اقتصاددانان صنعت گردشگری در حال حاضر دومین صنعت پول‌ساز دنیا است و صنعت گردشگری در ۱۵ الی ۲۰ سال آینده خواهد توانست جای صنعت خودروسازی را در صنایع پر در آمد جهان کسب کند.
طبیعت گردی در حال حاضر بخشی از کل توریسم را به خود اختصاص داده، و این بخش از صنعت توریسم از نرخ رشد بسیار بالایی برخوردار است و با توجه به وسعت استان آذربایجان غربی و تنوع گونه‌ها امکان پذیر و سودآور خواهد بود.
استان آذربایجان غربی در بحث اکوتوریسم و طبیعت‌گردی قابلیت‌های زیادی دارد به عنوان مثال در بحث رودخانه‌ها و حوزه‌های آبریز تنها استانی است که رودها و سرشاخه‌های حوزه‌های آبریز دریای خزر، دریاچه ارومیه و خلیج فارس در این استان جریان دارد.
از سوی دیگر آذربایجان‌غربی هم از لحاظ سرسبزی و درختان و طبیعت زیبایش و هم از حیث رودها، تالاب‌ها و زیستگاه‌های طبیعی نمونه استثنایی برای بررسی‌های اکوتوریسم و فعالیت در این زمینه است.
حدود ۵۰۰ روستا دارای قابلیت‌های پذیرش گردشگر از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شناسایی شده است و روستاهای آذربایجان غربی در کنار مناطق سرسبز و طبیعتی زیبا و دارای چشم اندازهای زیبا و دلربا قرار دارند و معمولآ روستائیان ما طبق سنت دیرینه خود در خانه‌هایشان دارای اتاقی به نام اتاق مهمان هستند که بهترین اتاق خانه است و می‌شود از این قابلیت با اندکی توجه و ایجاد امکانات مختصر در جهت جذب و ارائه خدمات به گردشگران و طبیعت گردان سود جست.
کارشناسان اقتصادی و گردشگری وجود خانه باغ‌های مردم استان آذربایجان غربی را نیز در مقوله توسعه گردشگری مفید ارزیابی می‌کنند و معتقدند که با برنامه ریزی و سرمایه گذاری برای سروسامان دادن به وضعیت ظاهری آن‌ها می‌توان بستری مناسب و مفید هم برای گردشگران و هم اقتصاد گردشگران فراهم آورد.
عشایر کوچ نشین استان نیز از مزیت‌های توریستی منطقه است ولی متاسفانه برخی از سیاست‌گذاری‌ها برای یکجا نشین کردن این گروه از مردم می‌تواند در بحث جذب توریست تاثیر منفی بگذارد.
این در حالی است که زندگی عشایری و فرهنگ کوچ نشینی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی و پتانسیل گردشگری آذربایجان غربی است که می‌توان با توجه و برنامه ریزی صحیح و حساب شده از این امتیاز فرهنگی و طبیعی در جهت توانمندسازی اقتصادی این بخش بهره برد.
پر واضح است که توسعه گردشگری و جذب توریست تنها به دوش سازمان‌های جهانگردی و گردشگری و سازمان حفاظت از محیط زیست نخواهد بود که مدیریت سایر بخش‌ها شامل صنایع، معادن، راه و ساختمان، آموزش و پرورش، بخش‌های فرهنگی، رسانه‌ها و صدا و سیما را در یک حرکت جامع و عزم ملی می‌طلبد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۴:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


7 × نُه =