مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه بازنگری شود

مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه بازنگری شود

گروه خبر: استاندار آذربایجان‌غربی گفت: روزهایی که بحران دریاچه جدی بود، مصوبات بسیار شتاب زده‌ای تصمیم گیری شده که لازم است طی جلسه ای با مسوولان، این مصوبات مورد بازنگری قرار گیرد.
به گزارش آراز آذربایجان ،محمدمهدی شهریاری در جلسه کارگروه آب و کشاورزی که با حضور جمعی از وزیر جهاد کشاورزی، معاونان وزارتی، استاندار و مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان و مسوولان استانی برگزار شد، افزود: ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب رودخانه ارس به عنوان حق آبه دریاچه به آذربایجان شرقی تخصیص یافته و لازم است این بازگردانده شود تا مشکل آب همه شهرستانهای استان حل شود.
وی با بیان اینکه این استان دارای ۴۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی و ۶۰۰ هزار دیم و بیش از ۴٫۵ میلیون دام سبک است، اضافه کرد: این استان مقام اول تولید چغندرقند، عسل ، سیب و برخی از محصولات را داراست ولی بهره وری در منابع آب و خاک لازمه بخش کشاورزی استان است.استاندار آذربایجان‌غربی اظهار کرد: مساعدت در زمینه نوسازی مکانیزاسیون کشاورزی نیاز این استان است و لازم است تا حمایت از سوی وزارت جهاد کشاورزی انجام شود.
وی با اشاره به موضوع بازنگری در روش های داشت کاشت و برداشت محصولات کشاورزی گفت: ۷۰ هزار هکتار باغ سیب در استان وجود دارد در حالی که ۱٫۲ میلیون تن سیب برداشت می شود و بهره وری لازم از منابع آب و خاک انجام نمی شود چرا که باید بیش از چهار میلیون تن سیب برداشت شود.
شهریاری بیان کرد: در بحث چغندر ۳۵هزار هکتار کشت چغندر قند در استان وجود دارد که میزان برداشت محصول ۲ تا ۲٫۵ میلیون تن است و نیاز است برنامه مدونی برای الگوی کشت ارائه شود تا منابع استانی هدر نرود.
وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد کارخانجات صنایع تبدیلی کشور در این استان قرار دارد، بیان کرد: مساعدت در نوسازی صنایع تبدیلی لازم است چرا که فرسوده و مستهلک شده اند و لازم است تا تسهیلات لازم از طریق بانک کشاورزی به صنایع تبدیلی استان اختصاص یابد.
شهریاری با اشاره به بسته بندی و سورتینگ در استان افزود: با جلسه ای که با وزیر جها کشاورزی برگزار شد قرار شده است تا برای ۱۵ واحد، ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۱۲ تا ۱۲٫۵ درصد اعطا شود که این موضوع در استان وضعیت بهتری پیدا کند.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به لزوم تخصیص تسهیلات لازم برای محصولات گلخانه ای اضافه کرد: هم اکنون به علت برخی مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه در تخصیص آب برای گلخانه ها با مشکلات مواجه هستیم در حالی که این استان نام دومین استان پرآب کشور را یدک می کشد و به رغم پیگیری ها هنوز به نتیجه ای نرسیدیم .
وی درباره خرید تضمینی محصولات کشاورزی نیز گفت: کشاورزان در هنگام برداشت محصولات به علت واسطه های موجود و برخی سیاستهای دیگر که در استان اجرا می شود، کشاورزان از سود مناسبی برخوردار نیستند و باید تعاون روستایی در این زمینه وارد شود و محصولات را با قیمتی مناسب از خرده مالکان خریداری کند و نیاز به مساعدت است.
شهریاری درباره مسایل سیب درختی بیان کرد: رفع تعهد ارزی، ارزیابی مجدد قیمتهای صادراتی، رفع تعلیق کارتهای بازرگانی و تهاتر نیز اگر اجرایی شود بسیاری از موانع صادرات سیب رفع می شود.
وی بااشاره به مزیت و ظرفیت عظیم پرورش آرتمیا در استان بیان کرد: اگر سیاست گذاری درست، سرمایه گذاری و حمایت لازم در این زمینه انجام شود سالانه می توان یک میلیارد دلار سالانه از این دریاچه برداشت آرتمیا داشت.
وی با اشاره به بجث بیمه محصولات کشاورزی بیان کرد: به دلیل سابقه بد بیمه کشاورزان رغبتی به بیمه محصولات ندارند و لازم است این رویکرد را جهاد کشاورزی عوض کند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱:۰۴ ب.ظ

دیدگاه


− پنج = 0