هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ايران:

مشکل دریاچه ارومیه ترسناک است

مشکل دریاچه ارومیه ترسناک است

گروه گزارش:هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران گفت: واقعیت این است که مشکل دریاچه ارومیه را خود ما انسان‌ها ایجاد کرده‌ایم و خودمان هم باید حلش کنیم. گری لوئیس در مراسم امضای فاز سوم سند همکاری مشترک سازمان ملل متحد، دولت ژاپن و سازمان حفاظت محیط‌زیست در حوزه آبریز دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه با اهمیت ملی و بین‌المللی دچار مشکل جدی است. مشکل از نظر زیستی، از نظر مردم، برای معیشت مردم و برای سلامت مردم، وحشتناک و ترسناک است.
وی با بیان اینکه علت خشک شدن دریاچه ارومیه کاملاً مشخص است، گفت: علت عمده این است که اغلب آب حوزه دریاچه ارومیه به کشاورزی و برای تولید غذا، تغییر کاربری داده شده که هدف باارزشی است ولی استفاده بیش از حد ما از این منابع، خود را به صورت خشک شدن دریاچه نشان می‌دهد.
گری لوئیس تصریح کرد: به عنوان یک واقعیت ما انسان‌ها این مشکل را خودمان ایجاد کرده‌ایم و خودمان باید آن را حل کنیم؛ ما می‌توانیم و ما این کار را می‌کنیم.هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران گفت: تمرکز ما باید در بخش کشاورزی باشد تا آب را صرفه‌جویی کنیم و آب صرفه‌جویی شده را به سمت دریاچه جریان بدهیم و مطمئن شویم که معیشت کشاورزان هم پایدار مانده است.
گری لوئیس افزود: در حقیقت سازمان ملل با دولت جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۵ فعالیت مشترک داشته است که طرح حفاظت تالاب‌های ایران را در این همکاری شروع کردیم و دریاچه ارومیه از اولین پایلوت‌های ما بوده است.وی توضیح داد: ما در سال سوم کارمان را با ذی‌نفعان مختلف، توسعه خواهیم داد. جوامع محلی، کشاورزان، سازمان‌های جامعه‌محور و همچنین سازمان‌های ملی و محلی دولتی مثل سازمان حفاظت از محیط‌زیست در این پروژه همکاری دارند. هدف ما در این کار، کاهش مصرف آب و کاهش مصرف مواد شیمیایی و کنترل آلودگی در دریاچه است.
هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران گفت: در طول مدت همکاری با ایران در سه سال آخر یک دوست جدید همراه ما شده است. ژاپن در دنیا به عنوان یک کشور پیشرو در حل مشکلات جهانی شناخته شده است.
گری لوئیس ادامه داد: امسال با امضای این تفاهمنامه، وارد سومین سال مشارکت در آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی می‌شویم و از ژاپن تشکر می‌کنیم که کمکش را از طریق UNDP به پروژه رسانده است.
*یک سوم آب مصرفی بخش کشاورزی را به دریاچه ارومیه برگردانده ایم
وی در تشریح دستاوردهای کلیدی این پروژه گفت: ۷۵ روستا را تا امروز تحت پوشش کامل پروژه قرار داده‌ایم. در این فرآیند اراضی کشاورزی ۵۰ هزار هکتاری را پوشش داده‌ایم و در کل این منطقه که کار می‌کردیم، یک سوم آب مصرفی بخش کشاورزی را صرفه‌جویی کردیم که می‌تواند به دریاچه ارومیه برگردد.
هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران افزود: جایی که کار کردیم، مصرف مواد شیمیایی را تا ۴۰ درصد کاهش دهیم و در تعداد کمی از مزارع، مصرف این مواد را به صفر رساندیم.گری لوئیس با تاکید بر اینکه کاری که انجام شده قابل توجه و بزرگ بوده و به طور قطع می‌تواند در احیای دریاچه ارومیه تاثیر داشته باشد، تصریح کرد: تمام کاری که ما کرده‌ایم تنها پنج درصد اراضی حوزه دریاچه ارومیه را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ بنابراین نیاز فوری ما، تعمیم و ارتقای نتایج است.وی ادامه داد: ما مجبوریم که این تجربه را به مقیاس‌های بزرگتر تعمیم بدهیم. سازمان ملل و( UNDP )در اولویت‌گذاری برنامه ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، محیط‌زیست را یکی از اولویت‌های مشارکت با جمهوری اسلامی ایران تعیین کرده است و در این برنامه با همکاری شرکا، همکاران و دوستانمان در دولت جمهوری اسلامی ایران در چند محور پروژه را پیش خواهیم برد.هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران، آب تخریب اراضی شامل جنگل‌زدایی و بیابان‌زایی ارتقای کارآیی مصرف انرژی در راستای اهداف رئیس‌جمهور برای رسیدن به اقتصاد کم کربن آلودگی آب و هوا که شامل ریزگردها هم می‌شود و تنوع زیستی و گونه‌های در خطر انقراض از جمله یوزپلنگ آسیایی را به عنوان مسائل مورد توجه برشمرد.
*عمده افزایش تراز دریاچه ارومیه به دلیل وضعیت خوب بارندگی است
گری لوئیس از خبرنگاران و اصحاب رسانه تشکر کرد و گفت: بدون تلاش و پیگیری شما کار ما مسکوت می‌ماند و با کار شما، حرف‌های ما به خانه‌ها می‌رود و در قلب و فکر مردم می‌رود و اثربخشی کار ما را افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: همه می‌دانیم بخش عمده افزایش تراز دریاچه ارومیه به دلیل وضعیت خوب بارندگی است و با ذوب شدن برف‌ها، وضعیت بهتر نیز خواهد شد. اما یادمان باشد که حمایت طبیعت که ایجاد شده می‌تواند تلاش‌های ما را برای احیا تسریع کند و امیدواریم که مشکل با ایجاد راه‌حل‌های دوطرفه حل شود.
هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران در پایان گفت: بیایید که همچنان به سمت هدفمان حرکت کنیم، قدردان کمک‌های خارج از کشور و طبیعت باشیم و به قول شما ایرانی‌ها از تو حرکت، از خدا برکت.
*کمک یک‌میلیون دلاری ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه
کاردار سفارت ژاپن اعلام کرد: دولت ژاپن یک‌میلیون دلار برای فاز سوم پروژه احیای دریاچه ارومیه به ایران کمک می‌کند. کاردار سفارت ژاپن در مراسم امضای فاز سوم سند همکاری مشترک سازمان ملل، دولت ژاپن و سازمان حفاظت از محیط زیست در حوزه دریاچه ارومیه گفت: بسیار خوشحالیم که از سال ۲۰۱۴ تاکنون به طور مداوم از پروژه احیای دریاچه ارومیه حمایت کرده‌ایم و این حمایت را ادامه خواهیم داد.واکا وایاشی افزود: در واقع این سومین فصلی است که دولت ژاپن کمک می‌کند که این توافق میان نخست وزیر ژاپن و حسن روحانی رئیس جمهور به اجرا درآید.
وی تصریح کرد: وضعیت دریاچه ارومیه کماکان وخیم است و از این رو اهمیت رسیدگی و ادامه پروژه احیا به سفیر خاطرنشان شد. دولت ژاپن با توجه به این وضعیت خطیر در دریاچه ارومیه در تاریخ ۳۰ دی ماه ۱۳۹۴ تصمیم گرفت که یک میلیون دلار به پروژه احیای دریاچه ارومیه از حریق توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) کمک کند.
کاردار سفارت ژاپن با بیان اینکه احیای دریاچه یک شبه به دست نمی آید، توضیح داد: من امیدوارم که این پروژه تا جایی که ممکن است به بهبود وضعیت دریاچه ارومیه و رفاه مردم محلی برای برخورداری از زندگی بهتر کمک کند.
واکا وایاشی در پایان اضافه کرد: امیدوارم با همکاری ایران و ژاپن پروژه احیای دریاچه ارومیه تداوم یابد.
ابتکار در مراسم امضای تفاهم‌نامه ایران و ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه:
*حمایت ژاپن نشانگر اهمیت جهانی دریاچه ارومیه است
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: حضور ژاپن در احیای دریاچه ارومیه از این جهت مهم است که نشان می‌دهد مسئله محیط زیست و احیای دریاچه ارومیه یک مسئله صرفا ملی نیست و اهمیت جهانی دارد. معصومه ابتکار در مراسم امضای تفاهم‌نامه فاز سوم همکاری مشترک سازمان ملل متحد، دولت ژاپن و سازمان حفاظت از محیط زیست در حوزه آبریز دریاچه ارومیه گفت: دکتر روحانی در برنامه های انتخاباتی خود از آنجایی که محیط زیست و دریاچه ارومیه یکی از مطالبات جدی مردم بود یکی از وعده های انتخاباتی خود را توجه به مسائل محیط زیست و دریاچه ارومیه لحاظ کردند.رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه اولین جلسه دولت در شهریور ۹۲ و اولین مصوبه دولت در این جلسه به تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه اختصاص داشت عنوان کرد: این ستاد از همان زمان بسیار فعال عمل کرده و تلاش های گوناگونی داشته است.وی افزود: رئیس جمهور در ملاقاتی که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با نخست وزیر ژاپن داشته اند، درباره احیای دریاچه ارومیه صحبت کردند و این اقدامات باعث شد تلاشی جدی در سطح ملی و همکاری چشمگیری در سطح بین المللی برای احیای دریاچه ارومیه شکل بگیرد.ابتکار با بیان اینکه دریاچه ارومیه از نظر طبقه بندی حفاظتی، پارک ملی و مستقیما زیر نظر سازمان محیط زیست مدیریت می شود، خاطرنشان کرد: برنامه احیا توسط این ستاد تدوین شد و اعتبارات خوبی از طرف دولت تامین شد که از جمله در سال ۹۴ یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داده شد. در بخش های مختلف مسئولیت های گوناگونی تقسیم شد مثلا وزارت نیرو مسئولیت جلوگیری از احداث سدهای جدید و رهاسازی حقابه دریاچه را به عهده گرفت که این رهاسازی در دو نوبت انجام شد و تاثیرگذار هم بود.
وی ادامه داد: مسئولیت جلوگیری از توسعه سطح زیرکشت، اصلاح الگوی کشت و آبیاری بر عهده وزارت کشاورزی بود و یک جریان اجتماعی هم شکل گرفت. لایروبی مسیرها و کاشت نهال با همکاری سازمان جنگل ها برای تثبیت شن های روان و جلوگیری از گرد و غبار و اقدامات زیاد دیگری انجام شد که باید از همه نهادهایی که تلاش کرده اند، تشکر کنیم.
معاون رئیس جمهور افزود: از همان سال اول با اتکا به تجربه خوب سازمان ملل متحد در طرح ملی حفاظت از تالاب ها طرحی را با حمایت مالی ژاپن به اجرا گذاشتیم. حضور ژاپن از این جهت مهم است که نشان می دهد محیط زیست یک مسئله صرفا ملی نیست بلکه یک موضوع جهانی و احیای دریاچه ارومیه اهمیت بین المللی دارد و یک همکاری بین المللی برای آن شکل می_گیرد که پیامی مهم در سطح ملی و بین المللی می دهد که از طریق آن دوستی ملل و صلح را افزایش می دهیم.
ابتکار با تاکید بر اینکه با جدیت این برنامه را دنبال خواهیم کرد، گفت: از شرایطی که بارندگی_های اخیر ایجاد کرده خوشحالیم. به نظر می رسد وضعیت دریاچه امسال از سال گذشته بهتر است و می توانیم امیدوار باشیم با ادامه تلاش_های داخلی و بین المللی و مشارکت خود کشاورزان و جوامع محلی بتوانیم به طور تدریجی وضعیت بهتری را برای دریاچه ارومیه شاهد باشیم.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر، وی تصریح کرد: از جمله طرح های خوبی که بازدید داشتم، تشکیل صندوق خرد بانوان بود که هم برای آموزش و مشارکت کشاورزان و هم برای تامین معیشت جایگزین گام مهمی است.
معاون رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: موضوع تالاب ها برای ما بسیار اهمیت دارد و دولت یازدهم این موضوع را با جدیت دنبال می_کند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۹ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۶:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


× هفت = 7