مرگ در اتوبوس های بین راهی ساعت می زند!

وحید حاج سعیدی
گروه تحلیل : هنوز مسیر راه به نیمه نرسیده که اتوبوس بنای ناسازگاری با راننده می گذارد و زندگی ۲۰ نفر از هم وطنان ما در دره ای در محدوده خطیر کوه جاده فیروز کوه به پایان می رسد.
نقص فنی در ترمز کافی بود تا داغی ابدی برای خانواده های مسافران حادثه اتوبوس تهران – گنبد باقی بگذارد. هر چند این حادثه در هیاهوی سقوط هواپیمای اوکراینی گم شد و این بار پرونده بدون بگیر و ببند و صدور چند بخشنامه کم رنگ و لعاب خود به خود مختومه شد!
امروزه در دنیا ناوگان های حمل و نقل همگانی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند و افرادی زیادی با اطمینان کامل از این خدمات اجتماعی استفاده می کنند. در کشور ما بعد از بروز مشکلات عدیده در بحث آلودگی هوا و کاهش منابع سوخت فسیلی، استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی مورد توجه مسئولین قرار گرفت. صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش ترافیک، افزایش فرصت های شغلی از اصلی ترین و بارز ترین محسنات استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی محسوب می شوند. علاوه بر این کارشناسان معتقدند به ازای هر یک هزار تومانی که در حمل و نقل عمومی ‌سرمایه‌گذاری می‌شود، ۴هزار تومان سود خواهد بود.
به ازای هر ۱۵۰۰میلیارد تومانی که در حمل و نقل عمومی ‌سرمایه‌گذاری شود، ۳۶هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود و هر یکصد میلیون سرمایه‌گذاری دولتی در حمل و نقل عمومی، افزایش ۳۰۰ میلیونی فروش تجاری در بر خواهد داشت. جوامعی که در حمل و نقل عمومی ‌سرمایه‌گذاری می‌کنند، به طور سالانه ۳۷ میلیون تُن متر مکعب گسیل کربن ملت خود را کاهش می‌دهند. با توجه به موارد فوق الذکر و بسیاری موارد دیگر به نظر می رسد اهمیت و ضرورت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی بر هیچ کس پوشیده نمانده است. نگاه مسئولین نیز بر همین اساس شکل گرفته است تا برخی از مشکلات جانبی حمل و نقل مرتفع شود.
زیر ساخت¬های حمل و نقل عمومی در کشور
با وجود لزوم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور، به نظر در این طرح به زیر ساخت ها و بستر مناسب اجرای این طرح توجه چندانی نشده است و هنوز بسیاری از هموطنان ترجیح می دهند تا از خودرو های شخصی برای آمد و شد استفاده کنند. نابسمانی وضعیت تاکسی ها و خودرو های مسافر کش، نبود نرخ مشخص در اکثر مسیر ها، عدم احساس امنیت در برخی خودرو ها و آژانس ها، نبود نظارت جامع بر مسافر کش های شخصی، به روز نبودن اتوبوس های بین شهری و درون شهری، نبود یا کمبود رانندگان مجرب و دارای تعهد اخلاقی، از جمله نواقص ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور در سطوح مختلف است. علی رغم کاستی های موجود در سیستم حمل و نقل عمومی مردم بسیاری به ناچار از این سیستم برای مسافرت و رسیدن به مقاصد خود بهره می گیرند. اما در برخی موارد استفاده از این خدمات به بهای جان هموطنان تمام می شود. اتوبوس های نا ایمن و غیر استاندارد، لاستیک های چینی، جاده های غیر استاندارد، وجود برخی رانندگان قانون گریز و معتاد و … دست به دست هم می دهند تا در برخی از راه های کشور، «مرگ» در اتوبوس ها ساعت بزند!
در ترمینال های مسافربری چه می گذرد؟
در یک ناوگان حمل و نقل استاندارد و منظم تعریف ترمینال عبارت است از مکانی برای پیاده و سوار شدن مسافران که دارای امکانات رفاهی موقت برای مسافران نظیر امکانات مخابراتی، انتظامی، پزشکی، بهداشتی، رفاهی، تغذیه ای و مذهبی باشد. اما متاسفانه در اکثر شهر های کشور ترمینال ها بیشتر به بازار میوه شبیه هستند. شما با ورود به ترمینال های کشور، با چند نفر از دوستان »ایجت« یا »دلال« یا به عبارتی »دادزن« روبرو می شوید که به زور دست و یا ساک شما را می گیرند و به سمت یک تعاونی خاص می کشند! سایر خدمات هم عموماً با قیمت نامناسب در نازل ترین سطح ارائه می شوند که اکثر مردم ترجیح می دهند برخی از نیاز های خود را قبل از رسیدن به ترمینال مرتفع سازند. پیده و سوار شدن و تحویل بار هم به سنتی ترین روش و به عبارتی با داد و بیداد همراه است. بماند که بسیاری از مالکان اتوبوس ها یا تعاونی ها بنا به ملاحظات اقتصادی ترجیح می دهند با تعداد کمتری مسافر از ترمینال خارج شوند تا در بین راه اقدام به سوار کردن مسافر کنند.
داخل اتوبوس های بین شهری چه خبر است؟
علی رغم نوسازی ناوگان حمل نقل عمومی و استفاده از اتوبوس های جدید و پیشرفته باید گفت اوضاع رفاهی در اکثر اتوبوس ها چندان رضایت بخش نیست. عدم استفاده به موقع از کولر و بخاری، سرویس پذیرایی که مبلغی نیز بابت آن اخذ می شود، توقف در رستوران های نه چندان مناسب، توقف های بیش از حد جهت پیاده و سوار کردن مسافران بین راهی و … از جمله مواردی است که موجبات نارضایتی مسافران را فراهم می سازند.
ضمن احترام به همه رانندگان شریفی که عمر را در راه خدمت به همشهریان خود گذرانده اند باید گفت متاسفانه تعدادی از رانندگان اتوبوس های بین شهری علاوه بر نداشتن مهارت دچار برخی مشکلات اخلاقی و روانی و اعتیاد نیز هستند که لزوم تغییر قوانین در به کار گیری رانندگان مجرب و متعهد را بیش از پیش ضروری می کند. انتظار مردم از یک ناوگان حمل و نقل چیست؟بی شک خانواده هایی که عزیزان را در ترمینال سوار اتوبوس می کنند تا به دانشگاه، سربازی، خانه اقوام و … بفرستند انتظار دارند تعاونی ها در حفظ جان عزیزان آنها بکوشند و با دقت و وسواس در انتخاب اتوبوس، قطعات یدکی، لاستیک و به کار گیری رانندگان مجرب مخاطرات سفر را به حداقل برسانند.
معاینه دوره ای رانندگان، به روز نگه داشتن معاینه فنی اتوبوس، عدم استفاده از لاستیک های غیر استاندارد و چینی، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان، استفاده از مامور ویژه نامحسوس در اتوبوس ها، وجود یک سامانه واقعی پیگیری شکایات در ترمینال ها و پلیس راه ها از جمله اقداماتی است که می تواند در داشتن سفر های امن موثر باشند. امید است مسئولین محترم در خصوص حوادث این چنینی بیش از پیش حساسیت نشان دهند و با متخلفان حادثه برخورد جدی کنند تا دیگر شاهد حوادث دلخراش در جاده های کشور نباشیم.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۹ ق.ظ

دیدگاه


× شش = 6