گزارش //

مرگ خاطره انگیزترین جاذبه گردشگری ارومیه

مرگ خاطره انگیزترین جاذبه گردشگری ارومیه

گروه گزارش: باتوجه به کم آبی دوباره دریاچه ارومیه و بحران خشکی آن، مردم با انجام اقداماتی از جمله راه اندازی طوفان فضای مجازی از رئیس جمهور خواستار حمایت بی وقفه از “اورمو گؤلو” شدند.
دریاچه ارومیه از جمله دغدغه هایی است که هرچه از اتفاق و بحرانی که بر سرش آمده هم بگذرد، همچنان برای مردم آذربایجان تازگی داشته و هرکاری برای احیا آن انجام می دهند.
در جریانی برای ابراز همدردی با مردم آذربایجان، تمامی مردم استان ها، اخیرا طوفان توئیتری اینستاگرامی را هشتگ #SAVELAKEURMIA در فضای مجازی با برچسب زدن صفحه رئیس جمهور، عکس های دردناک و کم آب یگانه نگین فیروزه ای آذربایجان را انتشار دادند.
مردم آذربایجان علاقه بسیاری به دریاچه ارومیه دارند و هرچه هم این بحران ناگوارتر شود، امیدها به ناامیدی تبدیل نمی شود و بیش از پیش تلاش می کنند تا نیم نگاهی از مسئولان را به این سمت و سو اختصاص دهند لذا هنوز حاله_ای در عمق دلها به روشنایی ختم می شود.
در این میان باید به کم آبی دریاچه نیز اشاره کرد که این روزها دوباره به آن مبتلا شده و سبب شد تا برای جلب توجه مسئولان دست به قلم شویم چراکه هیچ یک از ما طاق تحمل خشکی “اورمو گؤلو” را نداشته و هر لحظه به برگشت دوباره آن و پر آب بودن دریاچه را آرزو می کنیم.
*تثبیت ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه اولویت نخست ستاد احیاء
فرهاد سرخوش، مدیر دفتر استانی ستاد احیاء دریاچه ارومیه با اشاره به خشکی دریاچه و برخاست طوفان نمکی در اطراف آلن اشاره کرد و گفت: ریزگردهای نمکی که ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه هستند هم باعث از بین رفتن کشاورزی در آن منطقه شده وهم برای انسان های ساکنان منطقه مضراست و مشکلات ریوی و تنفسی در افراد ایجاد می کند، دانشکده علوم پزشکی آذربایجان غربی و شرقی در این رابطه مطالعات انجام داده و طرح کهورت اجرا می کند که در ۳۰ کیلومتری دریاچه ارومیه ماه به ماه آزمایش های را انجام می دهند تا ببیند چه اتفاقاتی در این مناطق رخ می دهد، که این طرح فعلا در مرحله مطالعاتی می باشد.
سرخوش در رابطه با تثبیت ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه گفت: اولویت اصلی احیای دریاچه ارومیه تثبیت ریزگردهای نمکی دریاچه می باشد یعنی بحث تثبیت پروژه اولویت دار است؛ برای این که این تثبیت انجام بگیرد در مناطقی که دریاچه خشک شده و ریز گرد تولید می شود در آن مناطق ما شروع به کاشت درختچه_های شورزار کرده ایم که میتوانند جلوی افزایش ریزگرد ها را بگیرند.
* ستاد احیاء تبدیل به ستاد مرگ آذربایجان شده است
نادر قاضی پور نیز گفت: این طوفان که مدتی در ارومیه در منطقه جبل کندی، گوی تپه از پایین قولونجی بلند شده و به سمت نوشین شهر می_آید ولی بخش عظیم این طوفان در آدربایجان شرقی تبریز قابل مشاهده است، اگر این طوفان_های نمک با سرعت بالای ۱۲۰ اتفاق افتد، باعث وقوع یک فاجعه بزرگ انسانی می شود.قاضی پور با بیان این که ستاد احیا دریاچه ارومیه، ستاد مرگ آذربایجان است افزود: اگر این طوفان با سرعت بیشتری اتفاق بیوفتد که مردم این مناطق را مجبور به خانه نشینی می کند و راه حل این مشکل این است که تمام اعتبارات که به ستاد احیای دریاچه ارومیه تعلق می گیرد فقط برای احیای دریاچه مصرف شود.
دو نماینده دیگر مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، سید هادی بهادری و روح الله حضرت پور نیز به کم آبی و طوفان نمکی اطراف دریاچه واکنش نشان داده اند.روح الله حضرت پور با انتشار کلیپ هایی از کم آبی نگین فیروزه ای آذربایجان، رنگ سرخ دریاچه و بحران خشکی، از رئیس جمهور ایران خواستار توجه و حمایت وی شد.سید هادی بهادری نیز در مصاحبه های خود به دریاچه اشاره کرده و خواستار توجه بیشتر مسولان شده است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از باریش نیوز، حال با این اقدامات و کارهای انجام شده و نشده، مردم در انتظار قدمی بهتر و محکمتر برای زنده کردن خاطره انگیزترین جاذبه گردشگری ارومیه هستند چراکه این بخش از ارومیه متعلق به همه مردم ایران بوده و با مشاهده وضعیت اسفناک آن، اشک از چشمان جاری می شود و طلب اهمیت و توجه را از مسئولان مربوطه دارد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۵:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


− 1 = پنج