مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

مرمت بناهای تاریخی آذربایجان‌غربی سالانه به حدود ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

مرمت بناهای تاریخی آذربایجان‌غربی سالانه به حدود ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

آراز آذربایجان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: سالانه حدود ۲۰۰ میلیارد ریال برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی و حفظ این آثار ارزشمند در سطح استان نیاز است.
جلیل جباری افزود: امسال با توجه ویژه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اعتبارات اختصاصی برای حفظ و نگهداری بناهای تاریخی و اماکن و محوطه ها از محل منابع ملی نسبت به سال قبل بیش از ۷۰ درصد رشد داشته که هنوز میزان استانی آن مشخص نشده است.
وی ادامه داد: مرمت بناهای تاریخی براساس اولویت و در سه ردیف اضطراری، مرمت مرحله ای و همچنین پیوسته انجام می‌شود که محوطه‌های باستانی و تاریخی از جمله «تخت سلیمان»، «قره کلیسا» و «حسنلو» نیاز است هرسال تحت پوشش مرمت و بازسازی قرار گیرند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی اضافه کرد: برخی از آثار تاریخی و گردشگری نیز تحت تملک برخی از ارگان ها از جمله اوقاف قرار دارند که باید از محل درآمدهای خود بخشی را برای بازسازی و مرمت این اماکن با همکاری و نظارت میراث فرهنگی اختصاص دهند.
جباری، با اشاره به اینکه بناهای تاریخی به عنوان میراث ارزشمند گذشته می‌تواند موجب جذب گردشگران و رونق اقتصادی هر منطقه شود، یادآور شد: حفاظت از بناهای تاریخی و مرمت آن در اولویت برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی است.
این استان دارای هزار و ۷۰۰ اثر ثبت شده ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران است؛ از جمله آثار ملی این استان می‌توان به مسجد جامع ارومیه، تالاب کانی‌برازان مهاباد، سه‌گنبد ارومیه، کاخ‌موزه و عمارت کلاه‌فرنگی ماکو، خان‌تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، موزه مردم‌شناسی ارومیه و مسجد سردار اشاره کرد.
تاکنون ۱۵ موزه اعم از باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، تاریخ طبیعی، ساعت و سایر موزه‌ها در استان ایجاد شده است، افزون بر ۱۱ هزار قلم اشیا در موزه‌ها و تعداد کثیری نیز در مخازن استان هم‌اکنون نگهداری می‌شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۹:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


پنج × = 30