مردم و فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی

مردم و فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی

گروه فرهنگی: در حالی که هشت ماه از جولان کرونا در کشور می‌گذرد، سند ترویج فرهنگ مقابله با بیماری کووید۱۹ در شورای فرهنگ عمومی کشور به تصویب رسید که دربردارنده جداولی است که مشخص می‌کند هر وزارتخانه، سازمان‌ و نهادی چه اقداماتی می‌تواند برای غلبه بر این بیماری انجام دهد.
همه‌گیری بیماری کووید۱۹ مساله‌ای است که باید توسط تک‌تک افراد جامعه مهم تلقی شود. این بیماری فقط با همکاری همه مردم، مسئولان، نهادها، سازمان‌ها قابل کنترل است. تاثیر سهل‌انگاری هر عضو از جامعه بر همه اعضا تاثیرمی‌گذارد و سلامت و زندگی آنها را تهدید می‌کند. در همین رابطه اسماعیل شفاعی مدیرکل شورای فرهنگ عمومی کشور از تدوین و تصویب سند «ترویج فرهنگ مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی برای مقابله با ابعاد بیماری کرونا» خبر داد.شفاعی هدف از تدوین این سند را افزایش آگاهی عمومی درخصوص ابعاد این بیماری و تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری برای قطع چرخه انتقال بیماری کرونا و سپس مقابله با ابعاد مخرب جسمی، اجتماعی و روانی آن اعلام کرد و با یادآوری نقش مهم دستگاه‌های مختلف و سازمان‌های مردم نهاد برای فرهنگ‌سازی به منظور مشارکت آگاهانه و داوطلبانه افراد جامعه برای کنترل و مقابله با ابعاد بیماری کرونا، گفت: در سند فرهنگی بیماری کرونا، ضمن ارائه برنامه‌های فرهنگی جامع در خصوص رعایت نکات بهداشتی، به ترویج فرهنگ حمایت‌گری از آسیب‌دیدگان بیماری کرونا در ابعاد مختلف جسمی، روانی و اقتصادی با تکیه بر سنت حسنه کمک مؤمنانه تأکید شده است.همکاری همه سازمان‌ها، نهادهای دولتی و خصوصی و همراهی مردم با آنها برای مقابله و کنترل بیماری کووید-۱۹ ضروری است. شفاعی درباره ضرورت ایجاد بستر مناسب برای این همکاری به خبرنگار ایرناپلاس گفت: شورای فرهنگ عمومی کشور با توجه به اهمیت موضوع‌های مرتبط با همه‌گیری بیماری کووید۱۹ ضرورت ایجاد بسترهای فرهنگی و اجتماعی لازم برای مقابله با ابعاد این بیماری، با توجه به توصیه‌های مراکز بهداشتی و درمانی بین‌الملی و داخلی و همچنین دستورات رهبر معظم انقلاب درخصوص بیماری کووید۱۹ که فرمودند این در واقع یک رزمایش عمومی، مردمی با دستگاه‌های ذی‌ربط است. از همه دستگاه‌های کشور تقاضا و درخواست می‌کنم با احساس مسئولیت با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در زمینه مقابله با ویروس کرونا در صف مقدم قرار دارند، همکاری کنند و همه امکانات را در اختیار آنها قرار دهند. اقدام به تدوین و تصویب سند ترویج فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی برای مقابله با ابعاد بیماری کووید۱۹ کرده است.
او ادامه داد: به منظور ایجاد زیرساخت مناسب فرهنگی برای مشارکت عمومی در همه دستگاه‌های کشور این سند با عنوان »سند ترویج فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی برای مقابله با ابعاد بیماری کووید۱۹ به تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور رسید. ریاست این شورا برعهده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در جلسه ۲۴ تیرماه، پیش‌نویس سند تهیه و به تصویب اعضای شورای فرهنگ عمومی رسید.
به گفته شفاعی، در این سند جدول همکاری‌های بین بخشی برنامه ترویج مسئولیت فردی و اجتماعی برای مقابله با بیماری کووید۱۹ مشخص شده است.او ادامه داد: به عنوان مثال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجری می‌شود و به وسیله وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های همکار مانند وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید اقداماتی را انجام دهند.مدیرکل شورای فرهنگ عمومی کشور در بیان مثالی از اقداماتی که در این سند پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: به طور مثال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همکاری با وزارت آموزش‌وپرورش، مسئولیت طراحی و گنجاندن مفاهیم بهداشتی و ترویج مصونیت فردی و اجتماعی را در سطوح مختلف آموزشی برعهده دارد. همچنین باید طرح‌های فوق‌برنامه ویژه کرونا از طریق شبکه یکپارچه آموزش برای دانش‌آموزان، معلمان و اولیای آنها اجرا شود؛ برای این کار وزارت آموزش‌وپرورش با همکاری کانون پرورش فکری می‌تواند اقدام به تولید اقلام فرهنگی مکتوب، صوتی، تصویری و مفاهیم بهداشتی به ویژه در حوزه کرونا برای کودکان و نوجوانان و ارائه در مهدکودک‌ها، مراکز پیش‌دبستانی و کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجونان کند.او ادامه داد: در مثال دیگر، اگر وزارت ارشاد را به عنوان مجری در نظر بگیرید، این وزارتخانه در همکاری با وزارت بهداشت اقداماتی مانند پشتیبانی از محصولات فرهنگی و هنری در موضوع‌های مرتبط با بیماری کرونا و ترویج فرهنگ مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی و تقویت امید به زندگی، انجام می‌دهد. همچنین وزارتخانه با شهرداری تهران به عنوان همکار، اقدامی مانند حمایت از انجمن‌های هنری برای برگزاری جشنواره‌های هنری برخط، شامل فیلم، نمایش، نقاشی و … انجام می‌دهد.به گفته شفاعی، همه اقداماتی که باید از طرف سازمان‌ها و نهاد انجام شود، در جدولی در این سند تدوین و مشخص شده که وزارتخانه‌های امور خارجه و صمت، سازمان صداوسیما و همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها چه اقداماتی باید انجام دهند تا آن سند به انجام برسد و بتوانیم بر این بیماری غلبه کنیم.او افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان صداوسیما ارائه برنامه‌های ویژه برای ایجاد روحیه نشاط و امید به زندگی برای سالمندان و بیماران زمینه‌ای را در دستور کار خود قرار دهند تا به این وسیله از مشکلات روحی و روانی آنها جلوگیری شود. همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با بهره گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی، به منظور ارتقای برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص بیماری کرونا و ارتقای فرهنگ مسئولیت فردی در این خصوص اقداماتی انجام دهد.مدیرکل شورای فرهنگ عمومی کشور درباره اقداماتی که صدا و سیما برای غلبه بر همه‌گیری بیماری کووید-?? می‌تواند انجام دهد، اضافه کرد: صداوسیما به عنوان دستگاه مجری در همکاری با وزارتخانه‌های بهداشت و ارشاد، اقدام به تولید فیلم، مجموعه سریال و برنامه‌هایی در تلویزیون با موضوع مسئولیت فردی و اجتماعی برای مقابله با ابعاد بیماری کرونا و ایجاد نشاط عمومی و امید به زندگی برای افزایش میزان تاب‌آوری کند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، شفاعی با بیان اینکه در این سند بیشتر وظایف بخش‌هایی که می‌توانند برای مقابله با کرونا همکاری کنند ترسیم شده است، اظهار کرد: امیدواریم وظایفی که برای سازمان‌ها در نظر گرفته شده، جدی گرفته شود و به نتیجه و فرهنگسازی برسد. مهم‌ترین بخش این سند مردم هستند و اینکه چه اندازه مردم همراهی و کمک کنند، در نتیجه‌بخشی این سند تاثیرگذار خواهد بود. امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان بتواند اثر بخشی لازم را در جامعه داشته باشد.به گفته مدیرکل شورای فرهنگ عمومی کشور، این سند در دست چاپ انبوه برای سازمان‌هاست و نسخه اصلی به دبیرخانه وزارت بهداشت ارسال شده است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱:۵۶ ب.ظ

دیدگاه


شش − = 3