مردم را نمی‌توان فقط برای رای دادن خواست

مردم را نمی‌توان فقط برای رای دادن خواست

گروه گزارش: دولت و مردم شرایط خاصی را تجربه می‌کنند.
به‌هرحال طبیعی است وقتی مشکلات اوج می‌گیرد و نارضایتی‌ها پررنگ می‌شود و خب! چنین حالتی موجب بروز فاصله بین مردم و مسئولان خواهد شد.
سیدرضا اکرمی عضو جامعه ‌روحانیت ‌مبارز با بیان اینکه »راه‌‌های مختلفی می‌‌تواند اتخاذ شود تا مردم تنها نقش رای‌دهنده در زمان انتخابات را نداشته باشند و در تمام ایام بتوانند نظرات خود را اعلام کنند. با این روش تکلیف نماینده روشن می‌‌شود و دیگر افراد خاص از جایگاه‌‌های مختلف نمی‌‌توانند نماینده‌ای را مجبور به تصمیم‌‌گیری در جهت منافع خود کنند.« به پرسش‌های ما پاسخ می‌گوید:
قبول دارید که شرایط برای مردم دشوار شده است؟
بله. اما ایرانی‌ها روزهای سخت‌تر از این را هم به چشم دیده‌اند و اما از نظام و کشورشان ناامید نشده‌اند. باید این مساله را در نظر بگیریم که جمهوری‌اسلامی همیشه باید آماده بدخواهیِ بدخواهان فعال در نظام ‌بین‌الملل باشد. وقتی آمریکا تلاش‌اش را برای حاشیه‌نشین کردن ایران به‌کار گرفته است، ما در داخل باید این را درک کنیم که هر کشور دیگری هم با این شرایط روبه‌رو می‌شد، به‌خودیِ خود مشکلات زیادی را به‌چشم می‌دید.
پس مردم باید به مسئولان اطمینان کنند و مسئولان هم با صداقت و سلامت همه فکر و ذهن خود را معطوف به این کنند که چطور می‌شود مشکلات را کمتر کرد.
معلوم است که بین مردم و مسئولین فاصله افتاده است. این حالت چه تبعاتی دارد؟
برخی به رغم ادعای قانونمندی و تبعیت از قانون، رفتاری مغایر با قانون‌اساسی از خود نشان می‌‌دهند. قانون ‌اساسی برای جایگاه ملت و همچنین نظرات مردم ارزش و اهمیت زیادی قائل شده و به‌ صراحت درباره آن سخن گفته است. وقتی مردم به منِ نماینده یا مسئول دولتی رای داده‌اند تا به وکالت از آنان در مجلس از حقوق‌شان دفاع کنم و در دولت به رسیدگی امور بپردازم، نه اینکه نظرات خود را در غالب نظر مردم اعلام کنم.
گمان می‌‌رود در چنین حالتی نیاز به یک فرایند مشخص داریم تا مردم همچنان بر عملکرد دستگاه‌های مختلف نظارت داشته باشند تا بتوانند نظرات خود را با مسئولان در میان بگذارند.
امروزه فناوری و تکنولوژی این امکان را برای ما فراهم ساخته و باید از آن استفاده کرد. به ‌طور نمونه نمایندگان مجلس می‌‌توانند در خصوص مسائل مختلف از طریق وبگاه‌‌های خود و حتی وبگاه رسمی مجلس از مردم نظرخواهی کنند و بر اساس آرایی که مردم می‌‌دهند تصمیم‌‌گیری کنند.
البته این تنها یک مثال است و راه‌‌های مختلفی می‌‌تواند اتخاذ شود تا مردم تنها نقش رای‌دهنده در زمان انتخابات را نداشته باشند و در تمام ایام بتوانند نظرات خود را اعلام کنند. با این روش تکلیف نماینده روشن می‌‌شود و دیگر افراد خاص از جایگاه‌‌های مختلف نمی‌‌توانند نماینده‌ای را مجبور به تصمیم‌‌گیری در جهت منافع خود کنند.
شما می‌خواهید بگویید در عصر رسانه باید ارتباطات مسئولان با مردم را بیشتر کرد؟
دقیقا! نیاز امروز دولت به یک رسانه مستقل از هر زمان دیگر بیشتر نمایان است. دولت باید یک رسانه مستقل داشته باشد تا بتواند راحت و بدون مشکل مردم را در جریان امور و اقدامات خود قرار دهد. نیاز به رسانه مستقل در مجلس هم به ‌عنوان خانه ملت نیز احساس می‌‌شود. شاید گفته شود تمام اخبار مجلس به ‌صورت رادیویی منتشر می‌‌شود، اما این نمی‌‌‌تواند جوابگوی ملت باشد. در واقع مجلس و نمایندگان ملت باید بتوانند از طریق یک رسانه مستقل با مردم در ارتباط باشند و البته ارتباطی دو طرفه به این معنی که مردم نیز در عین حال از طریق نظرسنجی‌ها و ارسال پیام نظرات خود را به نمایندگان منعکس کنند.
وقتی در برنامه‌های ورزشی چند میلیون نفر در یک نظرسنجی شرکت می‌‌کنند، بنابراین می‌شود پیرامون موضوعاتی که به سرنوشت ملت و کشور گره خورده نیز از همین روش استفاده کرد. وقتی بشود از طریق یک رسانه مستقل مردم را از امور دولت و مجلس آگاه ساخت، آن وقت افرادی نمی‌‌توانند از عدم آگاهی مردم برای رسیدن به مقاصد سیاسی و جناح خود سوء‌استفاده کنند و با ایجاد جنجال تبلیغاتی کار خود را پیش ببرند. آگاهی و اطلاع از امور کشور حق مردم است و وظیفه مسئولان ایجاب می‌کند که نسبت به آن بی‌تفاوت نباشند.
این روزها با توجه به اینکه کشور در آستانه انتخابات قرار دارد، فضای نقد و تخریب شدت گرفته است. بویژه مشکلات و به‌هم‌ریختگی اقتصاد تخریب دولت را به کاری آسان تبدیل کرده است.
برخی فقط تلاش دارند دولت را بکوبند، در حالی که این کار به سود هیچ ‌کسی نیست. در شرایطی که کشور در شرایط سخت بین‌‌المللی و منطقه‌‌ای قرار دارد، تضعیف دولت در واقع خیانت به کشور است. البته نقد منصفانه هیچ ‌اشکالی ندارد، اما در این میان امروزه می‌بینیم برخی برای دولت شمشیر خود را از رو بسته‌‌اند و بنا را بر دشمنی با دولت گذاشته‌‌اند.
پیرامون مشکلات دولت عواملی وجود دارد که به هم متصل هستند. از شرایط سیاسی بین‌‌المللی همچون برجام گرفته تا فشارهای اقتصادی و همچنین کارشکنی‌‌ها و تبلیغات گسترده ضددولتی در داخل، همه و همه حلقه‌های زنجیری را تشکیل می‌‌دهند که دولت را در خود محصور کرده است.در چنین شرایطی اگر تغییری هم در دولت ایجاد شود یا وزیری تغییر کند، گمان نمی‌‌رود مشکلی از مشکلات دولت حل شود، البته تغییر خوب است، اما شرایط حاکم بر کشور اجازه نمی‌‌دهد این تغییرات روند رو به مثبتی داشته باشد. این شرایط، شرایط عمده منطقه‌‌ای و بین‌المللی هستند که کشور را با چالش‌‌های بزرگی مواجه کرده‌‌اند و تا زمانی که ما نتوانیم این چالش‌‌ها را برطرف کنیم و به یک جمع‌بندی واحد در خصوص مواجهه با این چالش‌ها دست یابیم همچنان باید با مشکلات متعدد سیاسی و اقتصادی روبه‌رو باشیم.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از سرپوش ، مردم در هر شرایطی حق دارند و باید مشکلات‌شان را جدی گرفت و تلاش کرد جامعه به آرامش برسد. چون مردم را نمی‌توان فقط برای رای دادن خواست.
arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


− 3 = شش