معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استانداري:

مراکز خرید میوه‌ در حاشیه جاده‌های آذربایجان غربی باید ساماندهی شود

مراکز خرید میوه‌ در حاشیه جاده‌های آذربایجان غربی  باید ساماندهی شود

گروه خبر: معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی با بیان اینکه مراکز خرید میوه‌ در حاشیه جاده‌های آذربایجان¬غربی باید ساماندهی شود بر لزوم ساماندهی مراکز خریدوفروش میوه‌های فصلی در حاشیه جاده‌های ارومیه، تأکید کرد.
تلنبار شدن میوه‌های فصلی در کنار جاده‌ها در زمان عرضه محصولات کشاورزی سال‌هاست که جلوه نامناسبی به ورودی‌های شهر ارومیه داده و متأسفانه برای برطرف کردن این مشکل تاکنون اقداماتی صورت نگرفته اما امسال قرار است بازارچه‌های فصلی راه‌اندازی شود. آذربایجان غربی به‌عنوان زیباترین باغ شهر ایران دارای اراضی کشاورزی زیادی است که مورداستفاده باغداران و کشاورزان قرار می‌گیرد و در این زمین‌ها محصولات زیادی کشت و تولید می‌شوند و با رسیدن فصل بهار و تابستان زمان برداشت برخی میوه‌ها مانند سیب و انگور فرامی‌رسد و با توجه به اینکه کشت سیب در ارومیه بسیار زیاد است مقدار قابل‌توجهی از این میوه بعد از مصارف شخصی و توزیع در بازار به کارخانه‌های تبدیلی جهت تغییر کاربری منتقل می‌شود.
اما نکته قابل‌توجه این است که برخی از افراد و کشاورزان به‌جای اینکه به‌صورت مستقیم این میوه‌ها را به کارخانجات تبدیلی تحویل دهند در کنار جاده‌ها و فضاهای غیربهداشتی اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند و که این عمل سال‌هاست جلوه نامناسبی را به ورودی شهرها داده و با توجه به اینکه در فصل تابستان آذربایجان غربی پذیرای مسافران است این اقدام می‌تواند تصویری بدی از این شهر را در ذهن مسافران به‌جای بگذارد.
ایجاد بازارچه‌های محلی می‌تواند در ساماندهی مراکز خریدوفروش میوه‌های فصلی حاشیه جاده‌های ارومیه نقش بسزایی داشته باشد اما متأسفانه برای حل این مشکل تاکنون اقدامات چندانی از سوی مسئولان صورت نگرفته است و علاوه بر اینکه میوه‌های تلنبار شده روی‌هم شهروندان و کشاورزان را در زمان خریدوفروش با معضل روبه‌رو می‌کند و جلوه ورودی های شهر راهم زشت می‌کند.
ایجاد بازارچه‌هایی برای ساماندهی میوه‌های فصلی حاشیه جاده‌ها
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی بر لزوم ساماندهی مراکز خریدوفروش میوه‌های فصلی در حاشیه جاده‌های ارومیه، تأکید می‌کند: در فصل تابستان متأسفانه عده‌ای در حاشیه جاده‌ها و در فضاهای غیربهداشتی، اقدام به خریدوفروش میوه‌های فصلی می‌کنند که با توجه به مشکلات ایجادشده، ضرورت دارد این مراکز ساماندهی شوند.
رضا حسینی می‌افزاید: خریدوفروش میوه در حاشیه جاده، علاوه بر اینکه تعرض به حریم جاده محسوب می‌شود، مشکلاتی را نیز برای شهروندان و ترددهای جاده‌ای ایجاد می‌کند که ضرورت دارد دستگاه‌های ذی‌ربط ازجمله اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان در این خصوص وارد عمل شود و متخطیان را به مراجع قضایی معرفی کند.
به گفته وی برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و میوه‌های فصلی می‌توان بازارچه‌هایی را به‌صورت استاندارد و بهداشتی در برخی روستاها ایجاد کرد تا مردم نیز بتوانند در صورت تمایل مستقیماً از این مراکز خرید کنند.
بازارچه‌های محلی خرید محصولات کشاورزی زمینه‌ساز اشتغال
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی با توجه به اینکه بیشتر باغات سیب‌درختی و هسته‌دار آذربایجان غربی در شهرستان ارومیه واقع‌شده است، می‌گوید: در این راستا نیاز است حداقل ۷ بازارچه محلی خرید محصولات کشاورزی در نقاط مختلف شهرستان ایجاد شود.
حسینی تصریح می‌کند: بازارچه‌های محلی خرید محصولات کشاورزی می‌توانند به‌عنوان بزرگ‌ترین ظرفیت برای توسعه گردشگری و ایجاد ارزش‌افزوده و فرصت اشتغال‌زایی در منطقه به شمار روند.
وی در رابطه با ارائه مستقیم میوه‌ها و محصولات کشاورزی به کارخانجات تبدیلی بیان می‌کند: علت عدم خرید محصولات به‌صورت مستقیم توسط کارخانجات باید موردبررسی قرار گیرد و اگر در این خصوص منابع مالی برای ارائه مستقیم محصول به کارخانه نیاز باشد باید آن را تأمین کنیم.
احداث مراکز موقت خرید سیب‌های صنعتی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به نامنظم بودن مراکز خرید محصولات کشاورزی در کنار جاده‌های ارومیه، می‌گوید: با توجه به اینکه امسال زمان سال آوری باغ‌های سیب‌درختی استان است و سالانه یک‌سوم محصول تولیدی سیب‌درختی استان به مصارف کارخانه‌های صنایع تبدیلی می‌رود، ساماندهی مراکز خرید کنار جاده‌ها قبل از فصل برداشت بیش‌ازپیش ضرورت دارد.
رسول جلیلی می‌افزاید: برای ساماندهی وضعیت سیب‌درختی امسال از دپو وجمع‌آوری سیب در کنار جاده‌ها با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، توسط نیروی انتظامی جلوگیری خواهد شد تا محصول به‌صورت مستقیم و بهداشتی از باغ به‌سوی کارخانجات صنایع تبدیلی حمل شود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، وی تأکید می‌کند: امسال در مناطق سیب خیز آذربایجان غربی، برای احداث مراکز خرید فصلی و موقت جمع آوری سیب‌درختی، از سوی سازمان امور اراضی کشور کد آیسیک و مجوز تغییر کاربری موقت صادر خواهد شد، تا برای جمع آوری سیب صنعتی به‌صورت بهداشتی، جهت انتقال به کارخانه‌ها اقدام شود.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


پنج + = 13