معاون رئيس جمهوري در اروميه:

سرانه تسهیلات اشتغال در آذربایجان غربی پایین تر ازمیانگین کشوری است

سرانه تسهیلات اشتغال در آذربایجان غربی پایین تر ازمیانگین کشوری است

گروه خبر: آذربایجان¬غربی پایین¬تر از میانگین کشوری است گفت: سرانه تسهیلات اشتغال باید در استان افزایش یابد.
به گزارش آرازآذربایجان، جمشید انصاری در جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی و اشتغال آذربایجان غربی با گلایه از پایین بودن سرانه پایین تسهیلات اشتغال در استان افزود: سرانه تسهیلات بانکی برای هر شغل در این استان بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان و در کشور نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان است.
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور با اشاره به اینکه برای ایجاد اشتغال در آذربایجان‌غربی باید تلاش‌های بسیاری انجام شود گفت: با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی یک استان کشاورزی است، در این زمینه آسیب کمتری را دیده اما ظرفیت بسیاری برای توسعه بخش خدمات و بازرگانی مرزی وجود دارد و اگر توسعه در بخش خدمات مورد توجه قرار گیرد به سرعت به ایجاد اشتغال منجر می‌شود.
وی اضافه کرد: همراهی مردم و فعالان اقتصادی در شرایط کنونی برای رد شدن از زیر بار تحریم ها بسیار اثرگذار است و نباید در این وضعیت، انتظار شرایط عادی و بدون مشکل در حوزه اقتصاد را داشت.
وی شرایط آذربایجان غربی با توجه به هم مرز بودن این استان با کشورهای ترکیه و عراق را در گذر از شرایط تحریم مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: نهادهای ملی نیز در این مسیر همراه مدیران استانی هستند.
معاون رییس جمهوری با اشاره به اینکه آذربایجان غربی در حوزه خدمات به ویژه تجارت، صادرات و واردات می تواند اشتغال قابل توجهی را ایجاد کند، بیان کرد: باید با بهره_گیری از مزیت این بخش، صدمه های وارد شده به حوزه اشتغال جبران شود.
انصاری از ممنوعیت اختصاص اعتبار برای طرح های با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۵۰ درصد در قالب لایحه بودجه سال آینده خبر داد و گفت: تنها پروژه هایی که به بخش خصوصی واگذار شود می تواند از اعتبار مکمل دولتی نیز استفاده کند که در این خصوص باید همه استان ها اقدامات لازم را انجام دهند.وی با انتقاد از سرانه پایین تسهیلات اشتغال در آذربایجان غربی افزود: با رقم ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان کیفیت اشتغال در این استان پایین است و نمی تواند پایدار باشد؛ مسوولان استانی باید در این راستا فکر اساسی بکنند.
وی تاکید کرد: باید بررسی های میدانی مناسبی در راستای اثرگذاری تسهیلات بانکی طرح های اشتغال پایدار روستایی و فراگیر انجام شود که در این صورت می توان بخش مهمی از خلاءها را شناسایی و برای آنها برنامه ریزی کرد.
در این جلسه در خصوص طرح های اشتغال پایدار روستایی و فراگیر بحث و بررسی شد؛ آذربایجان غربی از جمله استان های مرزی کشور بوده و با ترکیه، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان دارای مرز رسمی است.
همچنین این استان، نزدیک ترین مسیر را به آب های شمال ترکیه دارد که می توان از این ظرفیت در راستای تجارت بین المللی استفاده کرد.
آذربایجان غربی از جمله استان های موفق در حوزه اشتغال پایدار روستایی در کشور است که با پرداخت ۲ هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی در این حوزه بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ ظرفیت اشتغال در این استان ایجاد شده است.
سرانه تسهیلات بانکی برای هر شغل در این استان بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان و در کشور نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان است.
*جذب سرمایه گذاری و اشتغال زایی در اولویت برنامه های استان
استاندار آذربایجان غربی گفت: جذب سرمایه_گذاری و ایجاد اشتغال از مهمترین اولویت های استان است که تحقق این اهداف علاوه بر تلاش و همت مدیران و مسئولان استانی، توجه ویژه مسئولان کشوری به استان را نیز می طلبد.محمد مهدی شهریاری در این جلسه اظهار داشت: جذب سرمایه گذاری و اشتغال زایی در اولویت برنامه های استان قرار دارد.وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در خصوص تامین آب بخش صنعت و اجرای برخی طرح ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مشکل وجود دارد؛ انتظار داریم با کمک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور این مشکل که مانع اجرای برخی از پروژه های مهم دارای اشتغال زایی بالا در استان شده رفع شود.
استاندار آذربایجان غربی به ظرفیت استان در توسعه بخش خدمات نیز اشاره کرد و متذکر شد: گسترش مشاغل خدماتی می تواند بخش بزرگی از نیازهای اشتغال استان را تامین کند لذا این سیاست نیز با نظارت معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری در حال پیگیری و اجراست.
شهریاری همچنین خواستار افزایش سقف تصمیم گیری استان ها در خصوص طرح های مربوط تسهیلات اشتغال روستایی شد و افزود: سقف تصمیم گیری برای تسهیلات اشتغال روستایی در استان ها ۶ میلیارد تومان است که لازم است این سقف افزایش یابد.
استاندار آذربایجان غربی در ادامه ابراز داشت: از طرح اشتغال فراگیر به علت بالا بودن نرخ تسهیلات استقبال چندانی نمی شود که درخواست داریم این نرخ ۱۸ درصد با پیگیری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور کاهش یابد.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی:
بانک‌ها آماده پرداخت تسهیلات برای رونق تولید نیستند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: با وجود اینکه بند»واو« تبصره ۱۶ از روز ۱۴ آذر مصوب شده اما بانک‌ها آماده پرداخت تسهیلات برای رونق تولید نیستند.جعفرصادق اسکندری نیز در همین جلسه با اشاره به اینکه سیاست‌های بانکی با یکدیگر متفاوت است اظهار کرد: با وجود اینکه بند»واو« تبصره ۱۶ از روز ۱۴ آذر مصوب شده اما بانک‌ها آماده پرداخت تسهیلات برای رونق تولید نیستند بنابراین تا زمانی که بانک مرکزی اعتقادی به این کار نداشته و به صورت رسمی این موضوع را ابلاغ نکند کاری از پیش نمی‌رود.
وی با اشاره به اینکه امسال ۶۷۰ طرح و واحد برای کارگروه رفع موانع تولید استان در نظر گرفته شده است تصریح کرد: اعتبار پیش‌بینی شده آن ۹۵۰ میلیارد تومان است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی افزود: در چهار ماهه اخیر برای ۹۰ طرح و واحد تسهیلاتی به مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان پرداخت شده که برای ۴۰۰ نفر اشتغال‌زایی شده است.وی بیان کرد: هم‌اینک ۱۱۳ طرح و واحد نیز در دست پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های عامل آذربایجان‌غربی بوده و امید است که این پرداختی‌ها افزایش یابد.
اسکندری با اشاره به تبصره ۱۸ و کمک‌های فنی و اعتباری گفت: امسال ۱۱۶ میلیارد تومان به آن اختصاص یافته که ۵۰ درصد آن به بخش صنعت اختصاص می‌یابد.وی با تاکید بر موضوع ارتقای توان تولید و حفظ واحدهای تولیدی استان اظهار کرد: برخی واحدهای تولیدی آذربایجان‌غربی نیازمند نوسازی و بازسازی تجهیزات هستند که این خود در کار صادرات نیز تاثیر فراوانی دارد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱:۰۲ ب.ظ

دیدگاه


هفت × = 42