مخاطب امروز رسانه دیگر بچه نابالغ نیست

مخاطب امروز رسانه دیگر بچه نابالغ نیست

گروه فرهنگی:محسن یزدی مدیر سابق شبکه مستند، ضمن اشاره به نقاط قوت و ضعف امروز رسانه ملی، تخصص در کنار تعهد را راهگشای رجوع دوباره مخاطبان به تلویزیون دانست.
محسن یزدی مدیر سابق شبکه مستند و تهیه کننده برنامه »سپهبد« درباره مضمون برنامه »سپهبد« گفت: این برنامه پنج‌قسمتی نگاهی متفاوت به شهید قاسم سلیمانی داشت و این شخصیت بزگوار را با دستاوردهایش مورد ارزیابی قرار داد و شخصیت حاج قاسم را را از زبان شخصیت‌های متخصص به مخاطبان معرفی کرد.
وی افزود: خوشبختانه و در روند تولید این برنامه مکتب حاج قاسم با سعه‌صدر با این برنامه برخورد کرد و ما توانستیم بدون لکنت درباره شخصیت سپهبد حاج قاسم سلیمانی صحبت کنیم.
یزدی ادامه داد: به عنوان تهیه‌کننده هدفم تولید اثری بی‌تعارف و بی‌تکلف درباره شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی با مردم بود قصد داشتیم تا به دور از حرف‌های تکراری رویکرد سپهبد شهید قاسم سلیمانی را مطرح کنیم.
این تهیه کننده درباره دلیل انتخاب محمد دلاوری به عنوان مجری برنامه سپهبد اظهار کرد: سوالات صریح و تسلط محمد دلاوری بر موضوعات دلیل انتخاب این مجری برای برنامه سپهبد بود. جسارت او در بیان برخی موضوعات می‌تواند حامل نکات ارزشمندی برای مخاطبان باشد.
یزدی تاکید کرد: در چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی »سپهبد« برنامه‌ای متفاوت و صریح درباره حضور منطقه‌ای ایران و عملکرد سردار سلیمانی را به بحث گذاشت.
مهمانان نیز افرادی همچون »علم صالح« پژوهشگر و دانشیار دانشگاه ملی استرالیا، »قیس قریشی« تحلیل‌گر سیاسی ساکن لندن، »کامران پورصفر« پژوهشگر و مورخ تاریخ، »مسعود اسدالهی« تحلیل‌گر و کارشناس مسائل بین‌المللی، »مجید شاکری« اقتصاددان، »کوروش علیانی« نویسنده و پژوهشگر و »محمدرضا بهزادی« پژوهشگر تاریخ درباره زندگی و عملکرد سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی گفت‌وگو کردند.
وی سوالات مطرح شده در برنامه »سپهبد« را موردبررسی قرارداد و افزود: سوالاتی همانند این پرسش که ایران در منطقه و جهان به دنبال ماجراجویی است یا خیر؟
آیا حضور ایران در منطقه برای ما گران تمام شده؟
آیا ایران از نظر دیپلماسی فعالیت ضعیفی داشته و حتما باید با صورت نظامی حضور داشته باشد؟
چنانچه این هزینه‌ها در حوزه اقتصادی ایران انجام می‌شد، شرایط بهتری را برای کشور رقم نمی‌زد؟ و … سوالاتی بود که در این برنامه مطرح و پاسخ داده شد.
مهمانان حاضر در این برنامه بدون گرایش احساسی و جهت گیری مطالب و نظرات خود را بیان کرده، و سعی بر این بود تا سوال و بحثی مطرح شود که بر مبنای سند و مدرک بوده و عقبه علمی و تحلیلی و تحقیقی داشته باشد.
این مدیر سابق رسانه ملی ضمن اشاره به این موضوع که مردم در این سال‌ها و به دلایلی از تلویزیون فاصله گرفته‌اند گفت: جمهوری اسلامی ایران در تمام این سال‌ها به دلیل نقاط قوت خود توسط رسانه‌های بیگانه مورد هجمه قرار گرفته است نه به دلیل ضعف‌هایی که طی این سال‌ها وجود داشته است.
وی ادامه داد: اما در این سال‌ها شاهدیم که رسانه‌های دشمن، نارضایتی‌های اقتصادی را دستمایه قرار داده و آن را ضعف انقلاب اسلامی ایران می‌خوانند و به واسطه این کار رسانه‌ای نقاط قوت را کم رنگ جلوه داده و باعث ایجاد ناامیدی در مردم می‌شوند.
یزدی افزود: به واقع حضور منطقه‌ای ایران یک رویکرد درست و نقطه قوت است.
مبارزه جمهوری اسلامی ایران با منافقین و مبارزه با آمریکا نقطه ضعف است.
اما وقتی رسانه‌های داخلی با مردم بر پایه اغنا صحبت نکرده و مخاطب را فهیم و باهوش نمی‌دانند، طبعا مخاطبان از این رسانه فاصله می‌گیرند.
وی ادامه داد: مدیران و مسئولان در محافل خود همواره از رسانه تعریف می‌کنند اما همین افراد در زمان مطرح کردن یک بحث مبسوط می‌گویند بیان فلان مطلب در رسانه ملی صلاح نیست.
هیچگاه درک نکردیم که این صلاح چه شاخص‌های دارد و افراد و فعالان حوزه رسانه ملی چگونه آن را تشخیص می‌دهند. گویا برخی در جیب‌هایشان صلاح‌سنج دارند.
بعد از بیست واندی سال فعالیت رسانه‌ای و حضور در رسانه ملی هنوز مبنای »گفتن فلان چیز صلاح نیست« را نیافته ام.
یزدی تاکید کرد: وقتی رسانه با مخاطب به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی یک کودک نابالغ است نباید از مخاطب انتظار جز فاصله گرفتن داشته باشید.
من هم زمانی مدیر رسانه بودم و خودم را در این گناه شریک می‌دانم.
ما مخاطب را در جایگاه حقیقی آن در نظر نگرفتیم و در مورد مسائل مهم با او تبادل نظر نکردیم، همواره از موضع بالا به مخاطب نگاه شده است و گویی ما پدر و مخاطبان کودکان نابالغ ما هستند.
وی تصریح کرد: به نظر من مخاطب بسیار باهوش درعین حال کم اطلاع است و که نقص کم اطلاعی به رسانه‌های داخلی مرتبط می‌شود.
چون هیچگاه به موقع و درست اطلاعات لازم را به مخاطب نداده‌ایم.
یزدی افزود: رسانه‌های جمعی در ایران دچار مشکلات عمده هستند.
با توجه به تمامی زحماتی که طی این سال‌ها کشیده شده است و افرادی که در این ساختار تلاش بسیاری را انجام داده‌اند اما حقیقت این است که آنچه ما آن را رسانه ملی می‌نامیم عملا دیگر رسانه نیست.
وی ادامه داد: اقتضاهای رسانه مشخص است و زمانی که رعایت شود کارکرد رسانه‌ای پیدا می‌کند، به همین دلیل دیده می‌شود که در برخی مواقع و به دلیل‌عدم شناخت از اقتضاعات رسانه ملی برخلاف منافع ملی حرکت می‌کند.
این تهیه‌کننده در پایان اظهار کرد: باید اقتضای رسانه را پذیرفت، زیرا رسانه خوب هم هزینه و هم دردسر دارد. اما محاسن آن بسیار است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از میزان،باید ابتدا رسانه را بشناسیم و به اقتضائات آن بپردازیم. مثلا در اولین گام بایدمدیری که انتخاب می‌شود علاوه بر تعهد، دارای تخصص هم باشد و در عین حال سعه‌صدر نقد وپذیری را سرلوحه کار خود قرار دهد.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


+ 7 = سیزده