مافیا مانع حمایت از کاغذ ایرانی در صنعت نشر

مافیا مانع حمایت از کاغذ ایرانی در صنعت نشر

گروه گزارش: حمید خلیلی با تاکید بر رونق کسب و کار ناشران از طریق چاپ با کاغذ ایرانی به خبرنگار فرهنگی گفت: موضوع زینک را به عنوان یک موضوع استراتژیک در صنعت نشر پیگیری کردم و متوجه شدم کسانی که زینک وارد کشور می کنند، به خاطر سودهای کلان حتی حاضر نیستند در ایران کارخانه زینک تاسیس کنند چون سود کمتری نصیبشان می_شود و در موضوع کاغذ نیز این گونه است. مدیر انتشارات شهید کاظمی افزود: عده ای از سرمایه داران، پشت صنعت کاغذ هستند که با تولید کاغذ در ایران و یا اجاره کارخانه تولید کاغذ در خارج کشور توسط ناشران ایرانی، مخالفت می کنند چون سود کمتری به این سرمایه داران خواهد رسید.
وی درباره امکان انتشار کتاب با کاغذ ایرانی گفت: رهبر معظم انقلاب شعار امسال را حمایت از کالای ایرانی اعلام کردند ولی ما از چند سال پیش به عنوان ناشر به دنبال کارخانه هایی همچون کاغذ پارس یا مازندران بودیم و از این کارخانجات بازدیدهایی هم داشتیم.
خلیلی افزود: کاغذ کارخانه پارس از تفاله_های نیشکر تولید می شود که به آن »باگاس« گفته می_شود و اگر از این تفاله ها در صنعت کاغذ استفاده نشود، به عنوان ضایعات دور ریخته می_شود.
* دولت با هدف تقویت دیپلماسی فرهنگی به کمک ناشران بیاید
خلیلی، تولید کاغذ ایرانی با کیفیت خوب را در گروی حمایت دولت دانست و اظهار داشت: اگر دولت کارخانجات تولید کاغذ را که محدود هم هستند، به مدت یک سال از بیمه و مالیات معاف کند و از طرف دیگر برای واردات بهترین دستگاه های چاپ دنیا به چاپخانه داران وام بدهد، می توانند بهترین دستگاه های چاپ دنیا را وارد کنند، البته ممکن است نظر کارشناسی این باشد که نمی توان کاغذ خوب در کشور تولید کرد. وی پیشنهاد داد: تولیدکنندگان ایرانی می توانند در اندونزی که کاغذ زیاد تولید می کند، به صورت شراکتی کارخانجات کاغذ را خریداری یا اجاره کنند و وزارت امور خارجه هم با هدف تقویت دیپلماسی فرهنگی خود به کمک ناشران بیاید. خلیلی از تولید کاغذ به عنوان یک صنعت مادر یاد کرد و گفت: در دوران جنگ تحمیلی به یاد داریم که صدام کارخانه کاغذ پارس را بمباران کرد و این کارخانه حدود ۳۰ شهید تقدیم کرده است و این درحالیست که در هشت سال دفاع مقدس، اهداف استراتژیکی همچون پالایشگاه ها و مراکز مهم نظامی و اقتصادی، مورد حمله عراق قرار می گرفت.
* انتشار یک سال با کاغذ ایرانی
ناشر برگزیده سالهای ۹۵ و ۹۶ یادآور شد: در سال های گذشته، کارخانه پارس در حالت تعطیل و نیمه تعطیل بود ولی فعالیت کارخانه کاغذ مازندران ادامه داشت و سال ۹۵ که تصمیم گرفتم با کاغذ ایرانی، کتاب تولید کنم، شنیدم کارخانه پارس با مدیریت جدید راه اندازی شده و کاغذ ایرانی تولید می کند و من توانستم تمام کتاب های انتشارت شهید کاظمی را در آن سال با کاغذ ایرانی منتشر کنم. خلیلی خریداری سه هزار بند کاغذ ایرانی در سال ۹۵ و سود سرشار حاصل از انتشار کتاب را از نتایج حمایت از کاغذ ایرانی دانست و گفت: ما توانستیم حتی یک نشان با عنوان »کاغذ ایرانی« در پشت جلدهای کتاب چاپ کنیم تا خریداران و اهالی کتاب بدانند که این کتاب ها با کاغذ داخل کشور منتشر شده است، البته جنس بعضی از این کاغذها کاهی بود. وی افزود: چاپ این کتاب ها در حالی بود که بسیاری از افراد می گفتند چاپخانه ها از انتشار کتاب با کاغذ ایرانی به دلایلی همچون میزان دورریز زیاد این نوع کاغذ در هنگام برش و سایر مسائل خودداری می کنند در حالی که ما منتشر کردیم. این فعال حوزه نشر اضافه کرد: در محاسباتمان میزان دورریز در کاغذ خارجی را پنج درصد و در کاغذ ایرانی ۱۰درصد درنظر گرفته بودیم و کیفیت کتاب هایمان هم خوب بود، در آن زمان کاغذ ایرانی را بندی ۴۶ هزار تومن خریداری می کردیم ولی قیمت کاغذ خارجی ۶۲ هزار تومان بود و البته کیفیت کاغذ خارجی قابل مقایسه با کاغذ ایرانی نبود ولی از نظر اقتصای در اوضاع نشر برای من سود زیادی داشت.
* صدور خمیر کاغذ به جای تولید کاغذ
خلیلی خاطرنشان کرد: سال ۹۶ اعلام کردند که کارخانجات تولید کاغذ تعطیل شده و این اخطار را برخی دوستانم پیش بینی کرده بودند چون خمیر آن کاغذها به چین صادر می شد و پس از تبدیل به کاغذ دوباره وارد کشور می شد. وی وجود این مشکل را در سایر حوزه های تولیدی نیز عمومی دانست و گفت: مدیران کارخانه های کاغذ می گویند وقتی با مشکلاتی مانند بیمه و مالیات روبرو هستند، ترجیح می_دهند تا کارگران خود را مرخص کرده و خمیر کاغذ را به تاجران چینی بفروشند و از این طریق بدون هیچ دردسری به سود خوبی هم دست پیدا کنند. خلیلی با اظهار تاسف از این که نتوانسته در سال ۹۶ در بازار نشر به کاغذ ایرانی دسترسی پیدا کند، اظهار داشت: پس از گران شدن کاغذ، موفق شدیم مقداری کاغذ ایرانی ۸۰ گرمی در تعاونی ناشران قم پیدا کنیم و کتاب ولایت فقیه را با آن منتشر و در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب عرضه کردیم که با استقبال خوبی هم روبرو شد.
وی با بیان اینکه برای بررسی انواع کاغذ تاکنون به بسیاری از کشورها همچون لبنان و اندونزی سفر کرده است، گفت: معتقدم کشورهای خارجی برای تیراژ بالای کتاب، کار خاصی انجام نمی دهند ولی نکته مهم این است که محتوای کتاب های آنها قوی است و اگر محتوای کتاب های ما قوی باشد، فروش خوبی خواهیم داشت.
*فلسفه حمایت از کاغذ ایرانی
خلیلی گفت: تمام مسائل مربوط به کاغذ ایرانی از درخت و دستگاه های چاپ گرفته تا زینک و صحافی و مانند آن، یک فلسفه مهمتر دارد که در بیانات رهبر معظم انقلاب بارها آمده و آن اهمیت اشتغال است که بخشی از آن در سایه حمایت از کاغذ ایرانی تجلی پیدا می کند.
وی افزود: منظور رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولید کالای ایرانی، حمایت از کارگر ایرانی است و به همین دلیل معتقدم وقتی در راستای اقتصاد مقاومتی کاغذ تولید می کنیم باید توجه داشته باشیم که تمام این حمایت ها در راستای ایجاد اشتغال برای مردم است و اگر ضعفی در کاغذ وجود دارد، باید آن را برطرف کنیم. این فعال حوزه نشر افزود: وقتی کارخانه دار ببیند جنسش به خوبی فروش می رود و چرخ کارخانه اش می چرخد، خدا نیز به آن برکت می دهد و جنسش را اصلاح می کند.
*فناوری زینک را به دست آوریم
خلیلی با اشاره به برخی ریزه کاری های چاپ کتاب و نحوه استفاده از کاغذ ایرانی گفت: دستگاه های چاپ، صحافی و حتی برش در کشور ما خارجی است، مصرف زینک نیز به عنوان یک محصول استراتژیک در صنعت چاپ و نشر بیشتر از کاغذ است و همه چاپ ها از جمله کتاب های بیش از هزار نسخه با زینک انجام می شود.به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایرنا، وی توضیح داد: زینک یک ورق آلومینیوم حساس به نور است و تکنولوژی تولید آن در قاره آسیا فقط از طریق شرکت کداک آمریکا در اختیار چین قرار داده شده و به هیچ کشور دیگری داده نمی شود، بنابراین اگر بتوانیم تکنولوژی زینک را وارد کشور کنیم، می توانیم آن را از انحصار خارج کرده و حتی به کشورهای دیگر صادر کنیم. این ناشر برگزیده کشوری افزود: مشکل ما در زینک این است که پلیمر و مواد حساس و ورق آلومینیوم را داریم ولی فرایند تولید زینک را نمی دانیم، البته فراموش نکنیم تولید بعضی موارد در صنعت چاپ ممکن نیست و همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند وارد کردن چنین مواردی اشکالی ندارد.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۴ ب.ظ

دیدگاه


پنج − = 3