لزوم نهادینه سازی شادی حلال در آذربایجان غربی

لزوم نهادینه سازی شادی حلال در آذربایجان غربی

پروانه کرامتی
گروه اجتماعی:اخیرا بحث¬هایی با عنوان اینکه جامعه ایرانی جامعه ای شاد و با نشاط است یا خیر در رسانه های جمعی در حال مطرح شدن است، به طوری که حتی اقشار مختلف مردم در آذربایجان غربی در محافل گوناگون اعم از کوچه،بازار، دانشگاه، اتوبوس و تاکسی به آن می_پردازند
حتی گاهی این مسئله را با توسعه یافتگی و عقب ماندگی مورد ارزیابی قرار می دهند به این ترتیب که چون استان ما در شاخص های مربوط به توسعه جا مانده است و مردم درآمد پایین تری نسبت به سایر استان ها دارند، بنابراین اصولا مردم آذربایجان غربی را باید غمگین قلمداد کنیم حال آنکه اینطور قضاوت کردن نادرست بود و بین ما و واقعیت فاصله ایجاد می کند.
در این یادداشت هم بنا را بر این قرار نداده ایم که جامعه ایرانی به ویژه آذربایجان غربی را به لحاظ شاخص نشاط مورد ارزشیابی قرار دهیم چرا که این مهم مجال و فرصت دیگری را می خواهد همچنین نمی توان به صورت شعارگونه و براساس مسائل سطحی و گذرا تحلیلی ارائه داد، بلکه لازم است که یک نوع کار مطالعاتی و عمیق هم انجام گیرد تا به نتایج درست دست پیدا کرد.
در این یادداشت کوتاه به این بسنده خواهد شد که هر جامعه ای بنا بر عرف و ساختار فرهنگی خودش، ملاک های ویژه خود را برای نشاط آفرینی دارد به طوری که در جامه دیگر نمی توان از آن روش ها استفاده کرد.
در این میان می توان مسائل دینی و عبادی را مورد پردازش قرار داد چراکه وضعیت فرهنگی، روحی و اخلاقی مردم ایران اسلامی به خاطر وجود معیارهای دینی و تعلقات مذهبی به طور قطه تفاوت های محسوسی با کشورهای اروپایی دارد که این مقوله نباید مورد بی توجهی قرار گیرد در ابن میان وضعیت استان ما هم حائز اهمیت است مثلا حضور گسترده مردم و جوانان در فریضه نماز جمعه به امامت حجت الاسلام سید مهدی قریشی همچنین مشارکت آحاد جامعه در مراسم های سید سالار شهیدان امام حسین ( ع) نشان می دهد که مردم استان ما انسانهایی سرزنده، اجتماعی، فعال و پرجنب و جوش هستند.
جامعه ای که در آن نشاط و شادابی حاکم باشد به طور قطع امید به زندگی، شاخص های سلامت روانی و اجتماعی، رضایت از زندگی موج خواهد زد همچنین مردم توانایی مقابله با مشکلات مختلف را خواهند داشت.
افزایش شطح کمی و کیفب خدمات رسانی به مردم در جلب رضایت مردم همچنین افزایش میزان خشنودی و حس مثبت آنها تاثیر زیادی دارد، بنابراین باید در اینجا از شهرداری محترم ارومیه محمد حضرت پور به واسطه کارهای عمرانی گسترده قدردانی کرد چرا که حتی دو پل و تقاطع غیر هم سطح در ایجاد روحیه شاد بین مردم تاثیر داشته است که انتظار وجود دارد به مناطق کم برخوردار هم چنین توجه هایی شود تا مردمان آنها هم از رضایتمندی نسبت به محیط برخوردار شوند.
تلاش مقامات برای رفع معضل بیکاری، بهبود وضعیت تولید، ایجاد اقتصاد سالم، کاهش بروکراسی های اداری و کاغذی، مقابله با آسیب های اجتماعی به خودی خود یک نوع احساس آرامش را در فردفرد شهروندان ایجاد می کند که باید مقامات و مردم توام به این مباحث بپردازند.
نشاط را در واقع می توان این طور تعریف کرد که یک نوع احساس رضایت است که فرد نسبت به خودش، خانواده و محیط پیرامون خود دارد و در واقع افسردگی نتیجه ناامیدی، استیصال، یاس، بیکاری و نداشتن برنامه برای زندگی است.
این موضوع واضح و مبرهن است که تا وقتی جامعه ای در آن نشاط وجود ندارد به آینده هم امید نخاهد داشت پس باید برای تقویت روحیه مردم به خصوص نسل جوان گام برداشت.
باید برای بهبود فضای عمومی جامعه به لحاظ فکری، روحی و روانی تدابیر لازم را اتخاذ کرد در این میان راه های زیادی وجود دارد که باید با توجه به فرهنگ جامعه آنها را اجرا کرد.
یکی از ضرورت های مهم در این زمینه توجه کردن به مسائل و مشکلات نسل جوان است که در این میان ازدواج، اشتغال و برنامه های ورزشی به اذهان خطور می کند چه بسا به واسطه مرتفع کردن مسیر این امور بتوان برای تقویت روحیه نسل جوان اهتمام کرد.
اما آنچه در این میان بیش از پیش حائز اهمیت می باشد این است که مسئولیت ایجاد نشاط اجتماعی با چه کسی است، بدون تردیدوظیفه دولت، نهادهای حاکمیتی در این زمینه بسیلر زیاد است به ویژه اینکه ما در یک استان کم برخوردار در حال زندگی و فعالیت هستیم و با محدودیت در امکانات و منابع مالی رو به رو می باشیم.
بنابراین در این برهه از زمان که کشورهای اروپایی و غربی بدشان نمی آید فرهنگ منحط خود را به کشور ما تزریق کنند و با بهانه روحیه دادن و نشاط آفرینی لاابالی گری را در جامعه رواج دهند لازم است که جوانان مان را دریابیم.
بنابراین برای انجام وظایف تعریف شده در این زمینه استفاده از اتاق فکری و کار گروهی بیش از پیش مورد نیاز است، از طرف دیگر لازم است جامعه و مردم آذربایجان غربی برنامه های مختلفی را برای ایجاد نشاط به مرحله اجرا بگذارند، از طرف دیگر باید این نکته را پذیرفت که شاد بودن به هیچ عنوان گران نیست و لازم نیست که چون به سفرهای شمال و جنوب کشور نمی توانیم برویم همچنین چون بودجه رفتن به پیست اسکی را نداریم زانو غم بغل بگیریم.
هر کس در هر جایی حتی در یکایک شهرستان_های استان ما می تواند با در نظر گرفتن توان مالی و امکانات خود لحظه های شاد و دل پذیری را برای خود رقم بزند و از زندگی خود به معنای تام کلمه لذت ببرد.
بنابراین لازم و ضروری است که روش های تفریح سالم، مناسب البته نوثر و حلال را به مردم به ویژه جوان ها و نوجوان ها آموخت.
برای شاد بودن به هیچ عنوان لازم نیست که به دامن گناه پناه ببریم یا اینکه خودداری از گناه را یک فرصت از دست رفته برای شاد بودن بدانیم ولی این مطلب یک نوع تصور نادرست از مقوله شاد بودن و شاد ماندن است.
ورزش کردن، به جاآورون صله رحم و دید و بازدید با خویشاوندان، سینما رفتن، مسافرت به شهرستان های کوچک، پرداختن به علاقه مندی ها و رفتن به طبیعت هم می تواند در بهبود شرایط روحی کمک کند..
در همین استان عزیز ما و ارومیه مناطق سبرسبز، آثار تاریخی و حاهای دیونی زیادی وجود دارد که حتی یک بار به آنجا نرفته ایم بنابراین می توان یک بعد از ظهر روز جمعه با دوستان هماهنگ شده و برای بازدید مناطق مختلف شهر رفت.
در اینجا هم اقدام میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی قابل تقدیر است چرا که در تابستان همین طور عید نوروز اتوبوس های گردشگزی رایگان را برای استفاده مردم تدارک می بینند که راهنمایان گردشگری نیز این لذت را مضاعف می کنند چون اطلاعات لازم را به مردم می دهند.
ولی امیدوار هستیم که این برنامه فقط منحصر به شهرستان ارومیه نباشد و در مناطق مختلف آذربایجان غربی سازمان میراث فرهنگی با مشارکت سایر ادارات به این مبحث توجه کنند چون به طور قطع مورد استقبال مردم قرار می گیرد.
همچنین پرداختن به کلرهای مورد علاقه در بهتر شدن شرایط روحی می تواند تاثیر داشته باشد به عنوان مثال می توان در روزهای برفی،یک دوربین عکاسی را به دست گرفته و به دل شهر زد و از مردم، درخت ها، سایر جانداران عکاسی کرد چرا که به معنای واقعی کلمه یک نوع حس خوشایند در فرد ایجاد می کند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 6