رئيس سازمان محيط زيست:

تغییر کاربری دریاچه ارومیه در برنامه نجات آن مطرح نیست

تغییر کاربری دریاچه ارومیه در برنامه نجات آن  مطرح نیست

گروه خبر: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دریاچه ارومیه یک اکوسیستم بسیار ارزشمند است بنابراین اراده دولت، نجات این دریاچه است و گزینه تغییر کاربری در مورد این دریاچه مطرح نیست.
پرویز کردوانی پدر کویر شناسی ایران هفته پیش در اظهار نظری گفته بود که دریاچه ارومیه دیگر مرده و مشکل این دریاچه به یک سرطان پیش رونده تبدیل شده است. از این رو نباید برای نجات آن تلاش کرد.
وی بر این باور است که کف این دریاچه دچار مشکل شده است و این مسئله موجب شور شدن چاه های اطراف شده است بنابراین بهترین راه تغییر کاربری و تبدیل آن به یک پارک ملی است.
معصومه ابتکار در گفت و گو با ایرنا در این مورد خاطرنشان کرد: تغییر کاربری دریاچه ارومیه در برنامه نجات این اکوسیستم مطرح نشده است و این اکوسیستم هم از نظر ملی و هم بین‌المللی ارزشمند است و نام آن در معاهده رامسر (رامسرسایت) و یونسکو به ثبت رسیده است.
معاهده رامسر پیمانی بین‌المللی در سال ۱۹۷۱ میلادی است. چون این پیمان در شهر رامسر در شمال ایران منعقد شد به این نام مشهور است. این کنوانسیون به منظور حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان مهاجر شکل گرفته است و بر مبنای آن، کشورهای عضو موظف هستند تا از تالاب‌های ثبت شده حفاظت کنند.
در ابتدا این معاهده به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت کننده رسید، اما امروز ۱۶۰ کشور جهان عضو این پیمان هستند.
معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: این دریاچه به کمک همه اقشار جامعه نیاز دارد بنابراین تلاش برای نجات آن نباید متوقف شود و راهکارهای ۱۸ گانه ای که به تصویب رسیده و از سوی دولت ابلاغ شده است باید با جدیت دنبال شود.
ابتکار اظهار داشت: مقدمات اجرایی این راهکارها در دستگاه های اجرایی آغاز شده است و امیدوارم هرچه زودتر این راهکارها اجرایی شود.
وی گفت: آسیب‌های وارد شده به دریاچه ارومیه در طول سال‌های گذشته ایجاد شده است بنابراین برطرف کردن این مشکلات هم نیازمند زمان و برنامه ریزی‌های اصولی است.
بر اساس آخرین گزارش‌ها از وضعیت دریاچه ارومیه، اکنون بیش از ۵۰ درصد آب این دریاچه خشک شده است و چندی پیش بادهایی همراه با نمک نیز از بستر دریاچه به هوا برخاسته که زنگ خطری برای محیط زیست منطقه است. البته تاکنون اقدامات زیادی برای نجات دریاچه انجام شده که نتیجه بخش نبوده است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۵:۳۹ ق.ظ

دیدگاه


× هشت = 72