معاون عمراني استاندار آذربايجان غربي تاکيد کرد

لزوم شناسایی پروژه‌های قابل سرمایه_گذاری از سوی شهرداران

لزوم شناسایی پروژه‌های قابل سرمایه_گذاری  از سوی شهرداران

گروه خبر: معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: شهرداران باید پروژه‌های قابل سرمایه گذاری شهرستان‌های خود را جهت جذب سرمایه گذاران شناسایی کنند.
به گزارش آرازآذربایجان هادی بهادری در اولین نشست تخصصی سرمایه گذاری شهرداران استان در دولت تدبیر و امید با بیان اینکه هر شهرستانی دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ویژه‌ای است و باید آن را قدر دانست، اظهار کرد: شهرداران باید جهت جذب سرمایه گذاران، نقاط قوت شهرستان‌ها را شناسایی و تهدیدهای را نیز مشخص کنند.
وی با بیان اینکه بحث سرمایه گذاری نقطه وصل همه سیاست‌ها و برنامه‌های ماست، افزود: در سرمایه گذاری گام‌های مختلفی وجود دارد و تنها دادن یک مکانی برای یک پیمانکار به هیچ عنوان سرمایه گذاری محسوب نمی‌شود.وی ادامه داد: شهرداران باید در وحله اول کاری خود، پروژه‌های قابل سرمایه گذاری شهری خود را تعریف و شناسایی کنند به طوری که این طرح قبل از پیشنهاد سرمایه گذار برای اجرای یک طرح سرمایه گذاری، از سوی شهرداران برای سرمایه گذاران اعطا شود.وی تصریح کرد: در داخل پروژه‌های قابل سرمایه گذاری باید تمامی مطالعات انجام و نرخ بازگشت سرمایه تهدیدها، فرصت‌ها و سودها و غیره مشخص شود که در این صورت می‌توان این امر را سرمایه گذاری نامید.
اولویت اول در جذب سرمایه گذاری در استان با سرمایه گذاران داخلی است
بهادری با بیان اینکه پیشنهاد اجرای این طرح در شهرداری ارومیه آغاز شده و پیگیری‌هایی در راستای شناسایی پروژه‌های قابل سرمایه گذاری در حال شناسایی هستند، خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت مرزی بودن استان با سه کشور باید از این فرصت استفاده کرد. در حال حاضر سرمایه گذارانی از کشورهای مختلف از جمله ترکیه و عراق جهت سرمایه گذاری به شهرستان ارومیه مراجعه کرده که باید از این موقعیت نهایت استفاده کرد.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اولویت اول در جذب سرمایه گذاری با سرمایه گذاران داخلی است، افزود: در داخل شهر، استان و یا کشور سرمایه گذارانی هستند که تمایل بیشتری جهت انجام سرمایه گذاری در استان هستند که بر این اساس اولویت اول جهت جذب سرمایه گذار با سرمایه گذاران داخلی است.وی اذعان داشت: سرمایه گذاران خارجی به دلیل انجام یکسری پروسه‌های طولانی، روند طولانی را برای آغاز فعالیت‌های سرمایه گذاری در پیش خواهد داشت که به این جهت سرمایه_گذاران داخلی در اولویت قرار دارند.
هنوز مدیریت واحد شهری ایجاد نشده است
وی با تاکید بر هماهنگی بین دستگاه‌های شهری در استان گفت: در حال حاضر اگرچه شهرداری‌ها اختیارات مدیریت کامل شهری را در دست ندارند و هنوز مدیریت واحد شهری ایجاد نشده است اما طبق جلساتی که اخیرا بین معاونین عمرانی استان‌ها برگزار شد، قرار بر اعطای این اختیارات به شهرداران در آینده نزدیک شده است.
وی در بخش دیگر سخنان خود خدمات شهری را از دیگر مباحث مهم و تاثیرگذار شهرداری‌ها بر عموم مردم دانست و اظهار کرد: در مجموعه‌های خدمات شهری مواردی وجود دارد که بیشتر از فعالیت‌های شهرداری‌ها در این بخش، در مقابل چشم شهروندان قرار دارد و مردم نیز در درجه اول خدمات شهری را خواستار هستند تا مباحث عمرانی توسط شهرداران.
ایجاد پارک تولد امری تاثیرگذار در نشاط و روحیه شهروندان است
بهادری با بیان اینکه احداث پارک تولد در ۴۲ شهر استان برای هر نوزادی که متولد می‌شود برنامه‌ای است که می‌تواند رضایت بیشتر شهروندان را به دنبال داشته باشد، افزود: این کار در سه استان کشور آغاز شده و می‌توانیم این کار را در استان به طور سمبلیک در یکی از پارک‌های هر شهرستان با همکاری دستگاه‌های اجرایی اجرا کنیم که می‌تواند نشاط و روحیه را در بین شهروندان ترویج دهد.وی خاطر نشان کرد: اجرای این طرح نیازمند کار و صرف وقت بسیاری نیست اما هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی چون ثبت احوال را می‌طلبد که در کنار افزایش روحیه عمومی کار چندانی به شمار نمی‌آید.
معاون استانداری آذربایجان غربی برنامه ریزی را اساسی‌ترین کار هر مدیری عنوان کرد و تصریح داشت: رسیدن به اهداف، چشم انداز و استراتژی در هر کاری نیازمند برنامه ریزی است.
عدم داشتن برنامه ریزی هر مدیری را یقینا دچار روزمرگی خواهد ساخت که مقابله با آن نیازمند تعریف برنامه و گام‌های مشخص است.
وی با بیان اینکه داشتن مدیریت اقتضایی به جای مدیریت اجرایی یکی از عواقب روزمرگی است، تصریح کرد: رسیدن به اهداف نیازمند به دست آوردن ابزارهاست که باید مورد توجه شهرداران قرار گیرد.بهادری با تاکید بر شناسایی تمامی فرصت‌های هر شهرستانی بیان داشت: در تلفیق المان‌های قوت و ضعف، شهرداران باید سعی کنند نقاط ضعف و قوت خود را باهم گره بزنند اما باید مراقب بود تا تهدیدها با ضعف‌ها گره نخورند.
لزوم اجرای الکترونیکی کردن شهرداری‌های در کل استان
علی داداش زاده مدیر کل دفتر امور شهری استانداری آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه امروزه شهرداری‌ها کارهای سختی را در جهت تامین نیازهای مردم انجام می‌دهند، اظهار کرد: امیدواریم با تدبیر، کمک‌ها و ارتقا سطح آگاهی شهرداران با اجرای این جلسات رضایت شهروندان را جلب کنیم.وی با بیان اینکه آموزش‌های شهرداری‌ها در کشور از سال ۸۳ آغاز شده است، افزود: در سال ۸۳ الی ۸۴ آذربایجان غربی در رتبه ۲۴ کشوری قرار داشت اما در سال‌های ۸۶ تا ۹۰ جز ۳ استان برتر کشور شناخته شد.
داداش زاده با اعلام اینکه در سال‌های گذشته اعتبارات آموزشی شهرداران به معاونت آموزشی اعطا می‌شد اما اکنون این اعتبارات به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود و باید شهرداری‌ها نسبت به برگزاری آن‌ها اقدام کنند، گفت: از ۴۲ شهر موجود در آذربایجان غربی تنها شهرداری ارومیه مبادرت به برگزاری این جلسات داشته است.وی اضافه کرد: امروزه شاهد هستیم که آموزش نیروهای انسانی چه تاثیری را ارتقا شهرداری داشته است که بر این اساس در سال ۹۳ برای حرکت در این راستا دو سفر آموزشی نیز برای شهرداران در نظر گرفته شده است.
مدیر کل دفتر امور شهری استانداری آذربایجان غربی با تاکید بر لزوم بهره مندی تمامی شهرداری‌های شهرهای استان به فناوری‌های it، و الکترونیکی کردن شهرداری‌ها تصریح کرد: متأسفانه در برخی از شهرهای کوچک، شهرداری‌ها در راستای الکترونیکی کردن با مشکلاتی روبه رو هستند که برای رعایت عدالت لازم است به صورت متمرکز این شهردارها با هماهنگی با سازمان فناوری شهرداری ارومیه و کشور و غیره در راستای بهره_مندی از این امکانات قدم‌های اساسی بردارند.
داداش زاده در خاتمه خاطر نشان کرد: اکثر شهرداران جدید استان، در دور جدی یا از شهری به شهر دیگر جا به جا و یا ابقا شده‌اند که این جای امید است که برنامه‌های استان بر اساس انتظارات پیش رود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۵:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


پنج + 7 =