به بهانه سفر استاندار آذربايجان غربي به اقليم کردستان عراق

تحلیلی بر وضعیت سرمایه‌گذاری مشترک اقتصادی ایران و کردستان عراق

تحلیلی بر وضعیت سرمایه‌گذاری مشترک اقتصادی  ایران و کردستان عراق

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی :مبادی ورودی بین کشور ایران و اقلیم کردستان عراق از مرزهای تمرچین پیرانشهر و کیله سردشت است، لذا توسعه و تکمیل زیرساخت‌های موجود در این مرزها نقش بسزایی در افزایش مبادلات تجاری دو طرف ایفا می‌کند.
آذربایجان غربی در شمال غرب کشورمان با سه کشور خارجی مرز مشترک داشته و با وجود مرزی بودن ظرفیت‌های بالقوه فراوانی در حوزه‌های مختلف برای نیل به توسعه اقتصادی داراست. توسعه اقتصادی استان آذربایجان غربی بر پایه امنیت استوار است و مقوله امنیت پایدار از عوامل موثر بر توسعه است. فضای اشتغال روشن و سالم که منتج از سلامت اقتصاد و سیاست درست بوده و منجر به نتیجه‌های مثبت اقتصادی از قبیل صادرات مفید، رشد اقتصادی و توسعه صنعتی می‌شود، نیز از مواردی است که اکیدا در سایه امنیت پایدار بدست می‌آید.
با وجود تمام مشکلات امنیتی استان در سال‌های گذشته با همت مسئولان و قرار گرفتن مردم در کنار مسئولان اجرایی به خصوص کارکنان خدوم نیروی انتظامی؛ سیری صعودی در برقراری امنیت در استان بروز یافته است و در نتیجه حضور فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران خارجی در استان آذربایجان غربی را شاهد هستیم.
یکی از کشورهای مهم منطقه که با آذربایجان غربی مرز مشترک و استراتژیک دارد؛ کشور عراق و اقلیم کردستان عراق است که در سال‌های گذشته روابط اقتصادی و تجاری خوبی با این کشور ایجاد شده است.
استان آذربایجان غربی به عنوان یک استان دارای مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق، می‌تواند نقش بسزایی را در تحقق اهداف مورد نظر در افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو طرف ایفا کند و لازم است سهم تجارت خارجی استان در این موضوع افزایش یابد و اراده مقامات سیاسی و اقتصادی دو کشور ایران و عراق بر این جزم شده تا برای افزایش حجم مبادلات تجاری تا سقف ۳۰ میلیارد دلار با همدیگر همکاری مشترک داشته باشند.این در حالی است که از سیاست دولت، گسترش مراودات اقتصادی با کشور عراق است که استان آذربایجان غربی می‌تواند نقش بسزایی در این زمینه ایفا کند. در چنین شرایطی و برای گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی با اقلیم کردستان عراق از مدیران و مسئولان استان انتظار می‌رود در راستای اجرای سیاست‌های دولت، توسعه صادرات غیرنفتی به کشور عراق را به صورت جدی پیگیری نمایند.
از سوی دیگر؛ حفظ و ماندگاری در بازارهای هدف نیز مورد تاکید جدی کارشناسان اقتصادی است و ارتقای کیفیت و استاندارد محصولات تولیدی به همراه قیمت مناسب و همچنین برگزاری نمایشگاه‌های عرضه محصولات تولیدی و توانمندی‌های استان آذربایجان غربی از جمله راهکارهای موثر در حفظ بازارهای هدف است و باید مورد توجه مدیران و مسئولان و فعالان اقتصادی در استان قرار گیرد.اخیرا نیز کمیسیون بررسی توسعه صادرات غیرنفتی به عراق در معاونت اول ریاست جمهوری فعالیت خود را آغاز کرده و در این کمیسیون، پیشنهاد تاسیس گمرک در نقده مطرح شده که در صورت تصویب و راه اندازی، نقش بسزایی در گسترش مراودات اقتصادی با کشور عراق ایفا خواهد کرد.این در شرایطی است که ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری در کشور عراق و به خصوص در اقلیم کردستان باعث شده تا جمهوری اسلامی ایران نسبت به این منطقه نگاه ویژه‌ای داشته باشد و در سال‌های گذشته نیز سفرهای سیاسی و اقتصادی مقامات دو کشور نشان می‌دهد که عزم دو طرف جزم شده تا پس از یک جنگ هشت ساله خانمان‌سوز اکنون از در صلح و صفا روابط خویش را مستحکم و از ظرفیت‌های فیمابین به بهترین نحو بهره ببرند.
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق به سرمایه گذاری مشترک فعالان اقتصادی دو طرف نیازمند است و در این راه می‌بایست مشکلات فرارو با کمک و همدلی مسئولان دو طرف حذف شود.این در شرایطی است که در جریان سفر استاندار آذربایجان غربی به اقلیم کردستان عراق یادداشت تفاهم همکاری بین وی و استاندار اربیل عراق به امضا رسید. در این یادداشت تفاهم که پس از پایان نشست مشترک استاندار آذربایجان غربی و استاندار اربیل اقلیم کردستان عراق امضا شد، دو طرف نسبت به ارتقاء سطح روابط تاکید کردند.
قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی در این جلسه ابراز داشته که امیدواریم با امضای این یادداشت تفاهم و عملیاتی شدن مفاد آن، شاهد توسعه چشم گیر روابط میان استان‌های آذربایجان غربی و اربیل باشیم.نوزاد هادی استاندار اربیل عراق نیز در این جلسه اظهار کرده است که امسال امضا و اجرای تفاهم نامه همکاری میان طرفین در توسعه سطح مبادلات میان استان آذربایجان غربی و استان اربیل عراق تاثیر بسزایی دارد. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی با توجه به اینکه مبادی ورودی بین کشور ایران و اقلیم کردستان عراق از مرزهای تمرچین پیرانشهر و کیله سردشت است، توسعه و تکمیل زیرساخت‌های موجود در این مرزها نقش بسزایی در افزایش مبادلات تجاری دو طرف ایفا می‌کند.از سوی دیگر؛ مسیر ترانزیتی آذربایجان غربی به عراق در انتقال کالاهای صادراتی ایران به شمال، مرکز و جنوب عراق اهمیت بسزایی در توسعه مبادلات دو طرف دارد و باید هر چه زودتر مشکلات فیمابین بر طرف شود.
توسعه زیرساخت‌ها در این مسیر از جمله راه‌های ارتباطی بین دو طرف در راستای رشد حجم مبادلات بسیار مهم است و در همین راستا، رسمی شدن مرز کیله سردشت از سوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق باید پیگیری شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۴:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


چهار − = 2