ضعف سرمایه گذاری در حوزه تحقیقات و فناوری آذربایجان غربی

ضعف سرمایه گذاری در حوزه تحقیقات و فناوری  آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : تحقیقات باید برای توسعه استان آذربایجان غربی در زمینه های علمی و تحقیقاتی انجام شود و بتواند در حوزه تولید استان گره گشایی کند.
محدودیت منابع طبیعی ضرورت بهره گیری از علم و فناوری و تبدیل علم به ثروت را دوچندان می‌کند.اتکای صرف به منابع طبیعی برای طولانی مدت جوابگوی نیاز کشور نیست لذا تمرکز بر تحقیق و پژوهش و تبدیل شدن به کشوری فناور محور باید سرلوحه فعالیت همه مسئولان باشد.
در عین حال ضرورت توجه بر پژوهش بر کسی پوشیده نیست و غفلت از پژوهش نابودی جامعه را رغم می‌زند، امروز دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم و نباید خطا را وارد میدان عمل کنیم. چرا که اگر به پژوهش اهمیت بیشتری بدهیم آزمون و خطا به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد؛ چرا که در مرحله پژوهش معضلات شناخته می‌شود.
امروز ایران در دوره انتقال قرار دارد، تغییر اقلیم، گرایش دولت به بخش خصوصی، توجه به محصولات دانش بنیان به جای محصولات منبع بنیان از مهم‌ترین نشانه‌های این انتقال است. متاسفانه کشور ما در حوزه بهره‌گیری از منابع دانش بنیان با مشکلات عدیده‌ای مواجه است به عنوان مثال تحقیقات کشاورزی در ایران قدمتی صد ساله دارد اما به درستی نتوانسته‌ایم از این دانش بهره بگیریم.
برای بهره‌مندی از دانش باید در حوزه تحقیقات، دانش، اطلاعات و فناوری تلاش بیشتری کنیم؛ چرا که نظام دانش و اطلاعات ما نظام قوی نیست. همچنین در برخی موارد تحقیقات و دانش مسیر خوبی را طی می‌کند اما نظام فناوری نمی‌تواند این دانش و تحقیقات را به ثروت تبدیل کند.برای بها دادن به تحقیقات باید عملیاتی اقدام کنیم، امروز سرمایه گذاری در حوزه تحقیقات ۴۸ صدم درصد است که برای کشوری هم چون ایران اصلا آمار خوبی نیست. برای توفیق در حوزه تحقیقات و فناوری باید میزان سرمایه گذاری در این حوزه به یک درصد برسد.خوشبختانه در برنامه ششم توسعه برای رفع این معضل برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است که امیدواریم با عملیاتی شدن آن سرمایه گذاری و توجه به حوزه تحقیقات در ایران توسعه بیشتری یابد.این در حالی است که مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق عاملی برای حرکت بیشتر بخش تولید به سمت نوآوری و رسیدن به اشتغال پایدار است و باید استراتژی مشخصی برای تولیدات مختلف داشت که یکی از اصلی‌ترین عناصر این استراتژی باید توانمندسازی تحقیق و توسعه در تولید و توجه به تولیدات دانش‌بنیان باشد.استان آذربایجان‌غربی به دلیل اینکه یکی از مناطق محروم کشور قلمداد می‌شود و کمتر مورد توجه دولت ها بوده است، همواره از توسعه و پیشرفت در شان و اندازه ظرفیت های فوق العاده بالای خود محرم بوده و در حوزه کشاورزی و جذب توریست و همچنین بخش تولید و معادن و غیره هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است.
برای حرکت به سمت توسعه و پیشرفت باید زمینه صنعتی شدن استان فراهم شود و در همه حوزه ها مقدمات کار فراهم گردد. مسئولان دستگاههای مختلف اجرایی در حوزه کشاورزی ، صنایع مختلف و معادن و سایر بخش ها باید تمام قدمهایی را که می تواند در جهت حمایت از تولید داخلی موثر باشد، بردارند و واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در شهرکهای صنعتی آذربایجانغربی از توان و پتانسیل بالایی برخوردار هستند و برگزاری نمایشگاه ها و ارایه توانمندی ها می تواند گامی مهم در جهت شناساندن این توانایی ها داشته باشد.در چنین شرایطی باید با کاهش مقررات و منطقی کردن مجوزها از سرمایه‌گذاران بخش تولید حمایت کرد. دستگاه‌های دولتی باید بدهی‌های خود به تولیدکنندگان و پیمانکاران را بپردازند تا توان مالی آنها افزایش پیدا کند.این در حالی است که باید بانک‌ها در برخورد با واحدهای تولیدی مهربانانه‌تر عمل کنند.
باید فهم درستی از ماهیت مشکلات واحدهای تولیدی داشت و مناسبات بین بانک‌ها و واحدهای تولیدی را واقع‌بینانه و هدفمند کرد.تولیدکننده برای بهبود تولید به فناوری و ماشین‌آلات مناسب نیاز دارد.
در شرایطی که برخی محدودیت‌ها از سوی بدخواهان در مناسبات بین‌المللی بر تولیدکننده‌های ما تحمیل شده است، باید از ابتکارات مدیران اقتصادی در رفع و دفع این محدودیت‌ها حمایت کرد.در مناسبات و سیاست‌ها و فضای کسب‌و‌کار، باید در مسیر روان‌سازی و چابک‌سازی تولید حرکت کرد. حمایت از تولید می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که تولیدکننده تولید خود را انجام داده و نیاز به بازاریابی دارد.
کمک به تولیدکنندگان برای بازاریابی داخلی می‌تواند از راه نظام تعرفه‌ای یا زمینه‌های مربوط به قیمت‌گذاری صورت بگیرد. به این معنی که ابتکار عمل در اختیار بازار رقابتی باشد تا واحدهای تولیدی بتوانند در شرایط رقابتی امورات مدیریت بازار خود را انجام دهند.تولیدکننده باید به بازارهای خارجی دسترسی داشته باشد که در این صورت حمایت از تولید با بازاریابی خارجی ممکن می‌شود. لذا جهت‌گیری جهش صادراتی باید تداوم پیدا کند. در شرایط فعلی و در همه‌ مراحل تولید ظرفیت‌های خالی بسیاری وجود دارد.
یعنی برای جهش در تولید ملی هم نیروی جوان آماده به کار وجود دارد و هم سرمایه‌گذاری‌های گسترده هست. تنها باید اولویت را به رفع موانع پیش روی واحدهای تولیدی موجود داد تا این واحدها بتوانند با حداکثر ظرفیت به تولید بپردازند.
این در شرایطی است که به نظر می رسد برای نیل به توسعه در استان آذربایجان غربی که یک استان مرزی با ظرفیت های تولیدی مختلف در حوزه های گوناگون است، نقش پژوهش و تحقیق بسیار راهگشاست.
چرا که تحقیقات نباید فقط منجر به چاپ مقاله شود بلکه باید اهداف بلند مدت را در نظر داشته باشد و برای توسعه آذربایجان غربی در زمینه های علمی و تحقیقاتی انجام شود و بتواند در حوزه تولید استان گره گشایی کند.در شرایط کنونی نیازمند انجام تحقیقات مولد و نافع هستیم که از یک سو تکیه بر دانش داشته باشد و از سویی معطوف به عمل باشد و در حال حاضر نیاز آذربایجان غربی به انجام تحقیقاتی است که منجر به کسب دانش فنی شود و دانش فنی، تولید محصول را فراهم کند.
این در حالی است که در شرایط فعلی جای خالی تحقیق و توسعه در حوزه تولید استان آذربایجان غربی دیده می شود و بی توجهی به این بخش باعث شده تا در حوزه تولیدات مختلف موفقیت چشمگیری بدست نیاید.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۶:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


− چهار = 4