سایه آمار متناقض بر معضل بیکاری آذربایجان غربی تعریف درستی از اشتغال وجود ندارد

سایه آمار متناقض بر معضل بیکاری آذربایجان غربی تعریف درستی از اشتغال وجود ندارد

گروه گزارش: در حال حاضر معضل بیکاری در جای جای آذربایجان غربی سایه عظیمی افکنده، سایه ای که توسعه استان، سرمایه های ارزشمندی چون جوانان تحصیل‌کرده و تمامی فعالیت‌های این استان مرزی را تحت شعاع قرار داده است.
استخدام‌های خارج از ضوابط، بی توجهی به جذب جوانان تحصیل‌کرده و متخصص در کنار جذب افراد با تحصیلات پایین در رده های مختلف ادارات چند سالی است بر این معضل بیکاری دامن زده و امروز مسئولان به جای پاسخگویی در برابر این مشکل سعی در پنهان‌کاری آمار و ارقام دارند.
به گفته برخی منابع هم اکنون بیش از ۱۱۸ هزار جوانان تحصیل‌کرده و جویای کار که بیشتر دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس، دکترا و لیسانس هستند دربه‌در دنبال شغل هستند آماری که معاون استاندار آذربایجان غربی آن را به ۱۰۸ هزار نفر در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان تقلیل داد.
این در حالی است که استاندار آذربایجان غربی چهارشنبه هفته گذشته در نشست خبری به صراحت اعلام کرد آمار رسمی اعلام شده در خصوص بیکاری در استان را قبول ندارم چرا که تعداد افراد بیکاری بیش از این آمار است.
این تناقض گویی آمار هر چند مختص بیکاری در استان نیست بلکه تمامی بخش‌های استان با تناقض آماری روبه روست اما برنامه ریزی اصولی برای حل مشکل بیکاری نیازمند داشتن آمار و ارقام صحیح است.
نبود صنایع مادر، بی توجهی به ایجاد زیرساخت‌های صنعت، بی توجهی به جذب نیروهای متخصص در ادارات از عواملی است که موجب شده هر سال به تعداد بیکاران در استان افزوده شود مشکلی که به تنهایی خود مسبب مشکلات متعددی در استان شده است.
*تعریف درستی از بیکاری و اشتغال در کشور نداریم
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بیکاری را مشکل و دغدغه اصلی آذربایجان غربی برشمرد و گفت: این امر ناشی از این می‌شود که هم اکنون تعریف درستی از بیکاری و اشتغال در کشور نداریم.
نادر قاضی پور اظهار داشت: براساس اعلام مسئولان در سال‌های گذشته هر کسی که یک الی دو ساعت در روز کار کند شاغل محسوب می‌شود این در حالی است که بر اساس این تعریف دیگر بیکاری در جامعه نداریم.
وی ادامه داد: تعریف اشتغال از نظر ما یعنی کسی که به صورت مستمر با حقوق و مزایای مکفی به همراه بهره‌مندی از مزایای بیمه همگانی با حق و حقوق بازنشستگی بهره‌مند باشد این در حالی است که با این تعریف آمار و ارقام بیکاری بیش از رقم ۱۱۷ هزار تحصیل‌کرده ای که در استان عنوان می‌شود است.قاضی پور اضافه کرد: البته این آمار نیز افرادی است که برای آزمون‌های استخدامی در منابع مختلف ثبت نام کرده‌اند در این راستا نرخ افراد بیکار و بیکاری تحصیل‌کرده در استان بیش از این آمارها به شمار می‌رود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نبود زیرساخت‌های صنعت، نبود صنعت مادر، نبود برنامه ریزی اصولی از سوی مسئولان را از عوامل افزایش تعداد بیکاران در استان دانست و گفت: برای حل مشکلات جامعه در ابتدای امر باید معضل بیکاری ریشه کن شود.
قاضی پور با اعلام اینکه آذربایجان غربی از پتانسیل و ظرفیت‌های بالا و منابع خدادادی زیادی بهره‌مند است افزود: متأسفانه در سایه بی‌برنامگی و عدم توجه مسئولان از این پتانسیل‌ها برای جل مشکلات جوانان تاکنون استفاده نکرده ایم.
*استاندار: آمارهای رسمی بیکاری استان مورد تایید بنده نیست
استاندار آذربایجان غربی در خصوص معضل بیکاری در استان گفت: آمارهایی که در رابطه با اشتغال به صورت رسمی اعلام می‌شود مورد تایید من نیست برای اینکه تعریف درستی از اشتغال و بیکاری وجود ندارد.
قربانعلی سعادت در نشست خبری هفته گذشته خود از بیکاری به عنوان درد بزرگ استان نام برد و ادامه داد: بر اساس تعریف دولت‌های گذشته هرکسی را که در طول یک هفته دو ساعت به کاری اشتغال داشته باشد را شاغل می‌دانند و یا دانش آموزان جزو شاغلین محسوب می‌شوند
.وی اظهار داشت: در سطح استان ۱۱۸ هزار نفر برای تقاضای اشتغال به مراکز کاریابی و یا اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کرده‌اند که بی شک رقم بیکاران استان چند برابر این تعداد است.
سعادت با بیان اینکه هر روز نامه های متعددی در خصوص بیکاری و اشتغال دریافت می‌کنم تاکید کرد: روزی نیست که در محافل مختلف با انبوهی از تقاضاهای اشتغال جوانان تحصیل‌کرده مواجه نشوم.
بیکاری معضل جدی جامعه ماست و باید به صورت جدی و ریشه ای بدان پرداخته شود.استاندار افزود: دولت قبلی در رابطه با اشتغال دو تا کار مهم انجام داد، یا از طریق طرح مهرآفرین خیل عظیمی را به صورت غیرقانونی وارد بدنه دولت کرد و یا اقدام به برگزاری آزمون‌های استخدامی بدون پشتوانه و تامین اعتبار لازم آن کرد.
سعادت اعلام کرد:یکی از مهم‌ترین موارد مقابله با بیکاری، ایجاد اشتغال جایگزین کشاورزی در استان است که این امر میسر نمی‌شود مگر با توجه بیشتر به بخش صنعت، به طوری که تنها در شهرک صنعتی شماره ? ارومیه می‌توان با احیای صنایع موجود و راه اندازی واحد‌ها، افزون بر ?? هزار نفر را صاحب شغل کرد.استاندار آذربایجان غربی فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری در استان را یکی دیگر از راه‌های رفع معضل بیکاری عنوان کرد و افزود: جذب سرمایه گذار بومی، داخلی و خارجی از برنامه‌های مهم مدیریت استان در دوره جاری است که اقدامات خوبی نیز در این خصوص انجام گرفته است.
*معاون استاندار: تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از چالش‌های مهم حوزه اقتصادی و اجتماعی است
معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی هم آمار بیکاری در استان را ۱۰۸ هزار بیکار عنوان کرد و گفت: ۹ هزار نفر بیشتر از سال گذشته است.
تقی کهوریان افزود: در سال ۹۱، تعداد جمعیت جویای کار در استان، ۱۱۷ هزار نفر بود که این رقم در سال گذشته به ۹۹ هزار نفر رسید و امسال با افزایش هشت درصدی به ۱۰۸ هزار نفر رسیده است.
وی با اشاره به هدف گذاری‌های ایجاد فرصت شغلی در کشور از سوی دولت اضافه کرد: سیاست و برنامه دولت در توسعه اشتغال ایجاد سالانه به طور متوسط ۵۴۰ هزار شغل در سال‌های ۹۳ و ۹۴ است.
وی اظهار داشت: با این هدف‌گذاری دولت در نظر دارد تا با به کار گیری منابع مختلف مالی در سال ۹۳ حدود ۴۲۷ هزار فرصت شغلی در سال ۹۳ و در سال ۹۴ حدود ۵۷۳ هزار فرصت شغلی ایجاد کند.
معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از چالش‌های مهم امروز حوزه اقتصادی و اجتماعی در کشور و استان است که طبق برآوردها برای ایجاد هر فرصت شغلی جدید برای این قشر از جامعه باید بین ۱٫۲ تا دو میلیارد ریال در واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط سرمایه گذاری شود.
کهوریان گفت: تکمیل و راه اندازی واحدهای نیمه تمام صنعتی، رونق بخش کشاورزی و واحدهای تولیدی مرتبط مبتنی بر دانش و فناوری روز و همچنین توسعه بخش خدمات به صورت علمی و دانش بنیان مواردی هستند که برای ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید مد نظر قرار گیرد.
وی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده در اقتصاد کشور هم اکنون ۷۳ درصد از نقدینگی جامعه در نزد بانک‌ها سپرده گذاری بلندمدت شده است و همین موضوع نیز سبب شده که طبق مصوبه شورای عالی اشتغال کشور بانک‌ها معادل ۳۳ درصد از منابع داخلی خود، در اجرای طرح‌های صنعتی و تولیدی مشارکت کنند.
*اشغال بیشتر از طریق واحدهای تولیدی کوچک و متوسط ایجاد می‌شود
وی با اشاره به اینکه مقرر شده که یک سوم از منابع مورد نیاز طرح‌های سرمایه گذاری را بانک‌ها تامین کنند اضافه کرد: ۱۹ درصد از منابع مالی مورد نیاز از بودجه عمرانی دولت، چهار درصد از صندوق توسعه ملی، ۱۴ درصد از منابع داخلی شرکت‌ها، ۱۳ درصد از بازارهای مالی، هفت درصد سهم متقاضی سرمایه گذاری، چهار درصد از منابع داخلی عمومی غیر دولتی، شش درصد از منابع خارجی و ۳۳ درصد از منابع بانکی در قالب تسهیلات بانکی تامین می‌شود.
معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی اظهار داشت: واحدهای صنعتی بزرگ در تولید و سرمایه گذاری اقتصادی نقش مهمی را بر عهده دارند ولی برای ایجاد اشتغال بیشتر باید بر روی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط تمرکز کرد و اتمام و بهره برداری از واحدهای نیمه تمام را در اولویت قرار داد.
کهوریان ادامه داد: پیش بینی شده است تا در پایان برنامه پنجم میزان بیکاری به هفت درصد برسد که با پیاده سازی برنامه های ایجاد اشتغال و طرح‌های سرمایه گذاری خارجی می‌توان این رقم را تحقق بخشید.
آذربایجان غربی با سه کشور حساس ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد و هر روز در معرض و آماج حملات و هجمه های فرهنگی است بیکاری جوانان که آسیب‌های اجتماعی زیادی از جمله عدم ازدواج، اعتیاد و… زیادی به دنبال دارد و این آسیب‌ها زمینه ساز تاثیر این هجمه ها بر جوانان خواهد داشت.در این میان عدم تعریف درست از اشتغال و بیکاری و پنهان شدن در پشت آمارهای متناقض معضل بیکاری را در کشور و به تبع آن در استان حل نمی‌کند مسئولان اگر می‌خواهند زمینه توسعه و شکوفایی همه جانبه را فراهم کنند باید ابتدا مشکل بیکاری ریشه کن شود.?

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۵:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


− 4 = یک