لزوم رفع موانع سرمایه گذاری در منطقه آزاد اقتصادی ماکو

لزوم رفع موانع سرمایه گذاری در منطقه آزاد  اقتصادی ماکو

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: برای توسعه اقتصادی و تجاری استان آذربایجان غربی باید موانع فعالیت سرمایه گذاران در منطقه آزاد ماکو برداشته شود و نباید سرمایه گذار به جای انجام فعالیت اقتصادی، دنبال مسائل و موانع بانکی باشد.
منطقه آزاد ماکو به عنوان هفتمین منطقه آزاد تجاری صنعتی کشور با برخورداری از ظرفیت‌های اقتصادی قابل توجه و امکانات زیربنایی مناسب و حاکمیت مجموعه‌ای از قوانین و مقررات ویژه حمایتی، فرصت‌های قابل توجهی را پیش روی سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم نموده است. این منطقه یکی از مناطق آزاد هفت‌گانه ایران است که در راستای اهداف اقتصادی این کشور، در ۲۴ مرداد ماه سال ۱۳۸۹ تصویب شده است. بر اساس لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی کلیه فعالیت موضوع قانون چگونگی مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۷۲ و اصلاحات بعدی آن در منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو که محدوده جغرافیایی آن مطابق نقشه مشخص است مجاز است. ساختن فرودگاه بین‌المللی، کشیدن راه‌آهن برای اتصال به راه‌آهن سراسری ایران و کشورهای ترکیه و آذربایجان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه ماکو است.
منطقه آزاد اقتصادی، تجاری و صنعتی ماکو به دلیل داشتن ظرفیت‌های زیاد سرمایه گذاری و موقعیت جغرافیائی خاص، قابلیت تبدیل شدن به قطب سرمایه گذاری در استان و کشور را دارد.
بی شک در ابعاد اقتصادی، دستیابی به چنین جایگاهی در سطح بین‌الملل و پیشی گرفتن از کشورهای منطقه نیازمند همکاری و همیاری تمام ارکان اقتصادی و علمی کشور و بر عهده گرفتن سهم مشخصی در تحقق اهداف مذکور، توسط آن‌ها است. این در حالی است که گمرک‌های آذربایجان غربی به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و منطقه‌ای اهمیت ویژه‌ای در تجارت بازرگانی برعهده دارند و تجهیز، ساماندهی و توسعه گمرک‌های رسمی در مرزهای آذربایجان غربی برای رسیدن به چشم اندازی مطلوب در توسعه تجارت بازرگانی با کشور ترکیه به عنوان تنها استان هم مرز ایران و ترکیه ضروری است.
وجود گمرک‌های مرزی فعال استان در مرزهای مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان بسیار حائز اهمیت است و با وجود پرکاربرد بودن این مجموعه‌ها تجهیز ساماندهی و توسعه گمرک‌های رسمی در مرز بین دو کشور برای رسیدن به چشم اندازی مطلوب برای تجارت بازرگانی در آذربایجان غربی به عنوان تنها استان هم مرز ایران و ترکیه ضروری است.این در حالی است که منطقه آزاد تجاری ماکو در نزدیکی مرز بازرگان به عنوان فعال‌ترین مرز مشترک بین ایران و ترکیه است و فعالیت این منطقه مبادلات بازرگانی بین دو کشور را متحول می‌کند.البته اگر در هر حوزه اقتصادی جریان جدیدی ایجاد و اثر گذاری لازم را داشته باشد، شعار حماسه اقتصادی تحقق خواهد یابد، در این راستا بخش خصوصی نیز باید با فعال‌تر شدن در حوزه‌های مختلف از جمله سرمایه گذاری در گمرک‌ها و بازارچه‌های مرزی، نقش خود را به خوبی ایفا کند.این در حالی است که مرز بازرگان در محدوده فاز یک قرار دارد و نقش آن طی هشت سال دفاع مقدس در دوران جنگ تحمیلی که امکانات مبادلات دریایی ایران در خلیج فارس مورد تهدید بود، به عنوان شریان حیاتی کشور بر کسی پوشیده نیست. فاصله اندک منطقه آزاد ماکو از بنادر مرسین در دریای مدیترانه و ترابوزان در دریای سیاه، امتیاز چشمگیری در دسترسی به بازارهای اروپا از راه زمین و دریا است که در مقایسه با بنادر جنوبی کشور در خلیج فارس به دلیل مسافت و صرفه‌های اقتصادی ناشی از مقیاس جای تردیدی باقی نمی‌گذارد که این منطقه اقتصادی‌ترین گلوگاه در رقابت با راه دریایی شرق و غرب در خشکی است.
هم جواری با کشورهای آذربایجان و ترکیه و نزدیکی به ارمنستان، گرجستان، روسیه و اوکراین از جهات متفاوت ارزشمند است و موجب فرصت‌های اقتصادی، تجاری و سیاسی برای منطقه می‌شود. از طرف دیگر سرمایه گذاران در منطقه آزاد ماکو می‌توانند به بازار ۱۵۰ میلیونی کشورهای آسیای میانه و فدراسیون روسیه دسترسی داشته باشند. بالاخص فعالان اقتصادی در حوزه صنعت می‌توانند از این پتانسیل منطقه به نحو احسن استفاده نمایند.
این در شرایطی است که برای توسعه اقتصادی و تجاری استان، باید موانع فعالیت سرمایه>گذاران در منطقه آزاد ماکو برداشته شود و نباید سرمایه گذار به جای انجام فعالیت اقتصادی، دنبال مسائل و موانع بانکی باشد. پیش بینی کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد این منطقه سال جاری حدود ۷۰۰ میلیارد ریال درآمدزایی داشته باشد و باید تلاش شود با اختصاص اعتبارات لازم در سال جاری فاز اول فرودگاه منطقه آزاد نیز افتتاح شود.این در شرایطی است که احداث آزاد راه تبریز- بازرگان که تفاهم نامه آن اخیرا با یک شرکت چینی منعقده شده و توسعه و تعریض جاده‌های منطقه آزاد ماکو نیز از دیگر اقداماتی است که در رشد و پیشرفت منطقه سهم بسزایی خواهد داشت.
حمایت از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی استان یکی از مهم‌ترین رویکردهای مدیریت ارشد استان است که باید سعی کند با این حمایت، زمینه توسعه اقتصادی آذربایجان غربی به ویژه منطقه آزاد ماکو را فراهم نماید.توسعه زیرساخت‌ها در سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو یکی از ضرورت‌های توسعه منطقه است و منطقه آزاد ماکو قابلیت تبدیل شدن به قطب سرمایه گذاری در استان و حتی کشور را دارد و باید بسترهای لازم برای حضور سرمایه>گذاران در این منطقه فراهم شود.به نظر می‌رسد برای رفع موانع توسعه منطقه آزاد ماکو باید این موضوع در دستور کار هیئت مدیره، اعضای دبیرخانه شورای منطقه آزاد ماکو و همچنین مدیریت ارشد استان قرار گیرد و سازمان منطقه آزاد تجاری، صنعتی ماکو می‌تواند به عنوان یک الگو در کشور مطرح شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۴:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


3 × دو =