لزوم راه اندازی بورس کشاورزی در آذربایجان غربی شرکت‌های بورس کالا در استان‌ها حمایت شوند

لزوم راه اندازی بورس کشاورزی در آذربایجان غربی شرکت‌های بورس کالا در استان‌ها حمایت شوند

بهنام اسدی
گروه گزارش: آذربایجان غربی به دلیل دارا بودن شرایط مرزی و ظرفیت‌های بالقوه در بخش کشاورزی و صنایع مرتبط یکی از استان‌هایی است که ضرورت راه اندازی بورس کشاورزی در آن دو چندان به نظر می‌رسد ضرورتی که تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
این استان از نظر عملکرد و تولید برخی از محصولات زراعی و باغی، هم‌جواری با سه کشور خارجی، گسترش صنایع تبدیلی، صادرات برخی از محصولات کشاورزی به کشورهای اروپایی و آسیای میانه ویژگی‌های برجسته و منحصر به فردی دارد.
بالا بردن ظرفیت تولید محصولات کشاورزی با توجه به امکانات موجود و پتانسیل‌های آبی و خاکی در آذربایجان غربی در طی یک برنامه پنج ساله نشان دهنده ظرفیت این استان در بخش کشاورزی است که سرمایه گذار خاص خودش را می‌طلبد اما این در حالی است که تا کنون از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده است.
صحبت از ظرفیت و پتانسیل‌های بالای بخش کشاورزی در حالی مطرح می‌شود که راه اندازی بورس محصولات کشاورزی در استان به عنوان یک خلا قابل لمس در بخش اقتصادی مورد توجه قرار گیرد بورسی که در برخی کشورهای جهان شاخص‌های آن گاهی با شاخص‌های بورس مطرح جهان برابری می‌کند.
*راه اندازی بورس کشاورزی در آذربایجان غربی نیازمند پیگیری مسئولان رده بالای استانی است
مدیر عامل شرکت بورس منطقه‌ای آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اهمیت راه اندازی بورس کشاورزی در استان گفت: موضوع راه اندازی بورس کشاورزی در استان با توجه به موقعیت ویژه کشاورزی و وجود صنایع تبدیلی وابسته باید توسط مسئولان رده بالای استانی پیگیری شود.
وحید جوادی با اشاره به اینکه هم اکنون در ارومیه تنها شرکت بورس اوراق بهادار به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های سازمان بورس فعال است، افزود: در این راستا شرکت بورس کالا نیز از دیگر زیر مجموعه‌های این سازمان بوده و عملا ربطی به شرکت بورس اوراق بهادار ندارد.
وی با اشاره به اینکه سازمان‌های جهاد کشاورزی و به ویژه صنعت، معدن و تجارت و استانداری باید از سازمان بورس اوراق بهادار پیگیر راه اندازی بورس کشاورزی در استان باشند، ادامه داد: شرکت بورس اوراق بهادار فعال در ارومیه عملا امکان راه اندازی این بورس در استان را ندارد.
*حذف دلالان از مزایای راه اندازی بورس کشاورزی در آذربایجان غربی مدیر عامل شرکت بورس منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه راه اندازی بورس کشاورزی آثار مثبتی در استان به دنبال خواهد داشت، گفت: آماده همکاری برای راه اندازی بورس کشاورزی در استان و انجام برخی رایزنی‌ها هستیم.
جوادی با اشاره به درخواست نادر قاضی پور یکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی مبنی بر همکاری در راه اندازی بورس کشاورزی در استان، گفت: در این راستا با کارگزاری‌های فعال در بورس استان که بورس کشاورزی تهران فعال هستند نیز رایزنی‌های انجام شد.
وی عنوان کرد: در صورت تحقق رایزنی‌های انجام شده، بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی کشاورزی در استان می‌توانستند مواد اولیه خود را بجای دلالان از بورس از طریق این کارگزاری‌ها خرید کنند.
*شرکت‌های بورس کالا در استان‌ها حمایت کافی نمی‌شوند
مدیر عامل شرکت بورس منطقه‌ای آذربایجان غربی اضافه کرد: با چند کارگزاری نسبت به راه اندازی بورس کالا در استان توافق شد، ولی متأسفانه شرکت‌های بورس کالا در استان‌ها به حد کافی حمایت نمی‌شوند.
جوادی با بیان اینکه این در حالی است که شرکت‌های بورس کالا از جمله کشاورزی عملکرد ضعیفی در استان‌ها داشته، و تا کنون در برخی از استان‌های صنعتی بورس کشاورزی راه اندازی شده، گفت: این بورس نیز در حد کارگزاری به جای شرکت راه اندازی شده است.
وی با بیان اینکه راه اندازی شرکت بورس کشاورزی به دلیل اینکه توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، نیازمند حمایت‌های دولتی است، ادامه داد: در این راستا اتاق بازرگانی و سازمان صنعت و معدن باید مشوق‌های لازم را برای افراد متقاضی فعالیت در این عرصه ارائه کنند.
مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه بازار محصولات کشاورزی در استان ما همواره با محدودیت‌ها و دشواری‌های ساختاری زیادی روبرو بوده است گفت: بخش عمده‌ای از این مشکلات بخش کشاورزی در استان و همچنین ساختار سنتی و ناکارا بازار محصولات است.
غلامرضا بابایی ادامه داد: در سال‌های اخیر بورس کالای کشاورزی ایران به عنوان یک بازار جدید با ایجاد بازاری فراگیر، یکپارچه، متشکل و سازمان یافته در صدد رفع مشکلات موجود بر آمده و سبب سهولت در امر داد و ستد کالاها شده است که با استفاده از روش‌های گوناگون سبب حفظ و پایداری و همچنین توسعه بخش کشاورزی در کشور خواهد شد.
*ساختار سنتی بازار مهم‌ترین دلیل عدم توسعه‌یافتگی آذربایجان غربی است
وی افزود: جایگاه محصولات کشاورزی تا به حال در تالارهای اصلی و فرعی بورس کم‌رنگ بوده و بیشتر به سمت محصولات استراتژیک کشاورزی از جمله ذرت، شکر،پسته، پنبه، زیره، عدس، نخود، جو، برنج، خرما، کشمش، گندم و چای معطوف بوده است البته این استان در بین این محصولات همواره نمایندگانی داشته و خواهد داشت ولی با اصلاح نگرش و تدابیری شایسته‌تر می‌توان جایگاه مناسبی برای محصولاتی مانند سیب، نگور و چغندر قند نیز فراهم کرد.
بابایی تامین کشاورزان از نظر مالی با اتخاذ سیاست خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت، بستر سازی مناسب جهت ورود صنعت بیمه به بخش کشاورزی، اصلاح ساختار بازار سنتی، کنترل بازار و نوسانات شدید قیمت، کاهش معقول ریسک قیمت و معاملات و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی را لازمه راه اندازی بورس محصولات کشاورزی در استان دانست.
مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری آذربایجان غربی مهم‌ترین هدف ایجاد بورس محصولات کشاورزی در کشور و آذربایجان غربی را توسعه بخش کشاورزی براساس رشد و افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی به همراه توسعه صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد.
وی افزایش اشتغال، تولید ملی و صادرات غیر نفتی و ارز به کشور را از اصلی‌ترین مزایای راه اندازی بورس کشاورزی در آذربایجان غربی برشمرد.
استان آذربایجان غربی به جهت استعدادهای بالقوه خداداد ، یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور بوده و محصولات باغی متنوعی نظیر انواع میوه و تره بار و صیفی جات در استان تولید می‌شود که پس از رفع نیاز داخل مقادیر قابل توجهی از آن در کارخانجات تبدیلی به انواع مختلف کنسانتره و آب میوه ، رب گوجه فرنگی ، کشمش و سبزه فرآوری و به خارج صادرمی شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۲ ساعت ۵:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


2 − = یک