مشاور وزير جهاد کشاورزي در اروميه :

هزینه های واردات گندم باید صرف حمایت از کشاورزان می شد

هزینه های واردات گندم باید صرف حمایت  از کشاورزان می شد

گروه خبر:مجری طرح گندم کشور و مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: متوسط خرید گندم از کشاورزان در سال های ۹۰ تا ۹۲ حدود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال بود در حالی که این رقم در چهار سال گذشته به هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسید و افزایشی ۸۳ درصدی داشت.
اسماعیل اسفندیاری پور در همایش آغاز کشت پاییزه گندم در آذربایجان غربی با ارائه گزارشی از وضعیت تولید گندم در سطح کشور و سیاست های وزارت جهاد کشاورزی درباره کشت پاییزه گندم افزود: سالانه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم برای خبازی آرد نیاز داریم که این میزان در داخل کشور تامین می شود.
وی بیان کرد: طبق برآوردها و با توجه به متغیرهای موجود، تولید ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم در سال ۱۴۰۴ پیش بینی شده است. وی با انتقاد از واردات گندم به کشور در سال های پیش از دولت یازدهم اظهار کرد: در سال ۹۱ نزدیک به هفت میلیون تن گندم با قیمت هر تن ۳۸۵ دلار وارد کشور شد که این واردات ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار هزینه برای کشور به همراه داشت.
اسفندیاری پور اضافه کرد: این در حالی است که هزینه های واردات گندم باید صرف حمایت از کشاورزان کشور می شد وی با اشاره به مشکل کم آبی در کشور ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و ۲۵ هزار هکتار از اراضی دیم کشور کمتر از ۳۰۰ میلی متر بارندگی دارند و برخی از آنها از چرخه کشت خارج شده است. وی اضافه کرد: استراتژی بازار در بخش کشاورزی از مهمترین دغدغه های کشاورزان بوده و از موضوعاتی است که باید در اولویت توجه قرار گیرد. مشاور وزیر جهاد کشاورزی اقدامات حمایتی در کشت گندم را بسیار ضروری عنوان کرد و گفت: حمایت و پشتیبانی، توجه به سیاست گذاری درست در سطوح ملی، درآمد مناسب برای کشاورز و پیگیری و پشتکار همه عوامل تولید گندم می تواند در خودکفایی گندم به نتایج مطلوب تر بیانجامد. سال گذشته ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید شد آذربایجان_غربی استان ششم در تولید این محصول استراتژیک است.
*کشت پاییزه گندم در اراضی زراعی آذربایجان غربی آغاز شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: کشت پاییزه گندم در اراضی زراعی استان با پیش بینی کشت گندم در ۳۴۲ هزار هکتار از اراضی زراعی استان آغاز شد.اسمعیل کریم زاده نیز دراین همایش افزود: در سال زراعی جاری ۳۶۴ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی به کشت گندم آبی و دیم اختصاص داشته است.وی بیان کرد: به دلیل عدم بارندگی های مناسب در فصل پاییز و پراکنش نا مناسب بارندگی ها در فصل بهار تولید گندم استان بیش از ۵۰۰ هزار تن برآورد می شود که از این میزان در حدود ۴۰۰ هزار تن تا کنون به عنوان گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان خریداری شده است .وی با بیان اینکه سالانه ۱۰۰ هزار تن گندم جهت بذرهای خود مصرفی کشاورزان مصرف می شود، ادامه داد: خرید محصول گندم استان با همکاری سازمان تعاون روستایی و شرکت غله و خدمات بازرگانی استان، ۱۳۴ مرکز خرید دولتی، ۱۰۷ مرکز مربوط به سازمان تعاون روستایی و ۲۷ مرکز خرید مربوط به شرکت غله و خدمات بازرگانی انجام می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان_غربی گفت: با وجود خسارت وارده به گندم کشت شده در سال زراعی جاری، این استان نسبت به استان های کرمانشاه، زنجان آذربایجان شرقی و کردستان وضعیت بهتری در این محصول مهم دارد.وی افزود: کشاورزان باید با تجهیز اراضی زراعی به سیستم های نوین آبیاری و افزایش ضریب مکانیزاسیون و اجرای کشاورزی حفاظتی و همچنین رعایت تاریخ کشت به موقع محصول در راستای افزایش بهره_وری و راندمان تولید مزارع خود اهتمام داشته باشند.در سال زراعی جاری(۹۵-۹۶) از کل ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان ۹۴ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی به کشت گندم آبی و ۲۶۸ هزار هکتار از اراضی به کشت گندم دیم اختصاص یافته است.قیمت خرید تضمینی گندم امسال از قرار هر کیلوگرم ۱۳ هزار ریال اعلام شده است.سالانه به طور میانگین بیش از چهار میلیون تن محصولات زراعی معادل ۷۰ درصد از تولیدات بخش کشاورزی استان در زیر بخش زراعت تولید می شود که گندم بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده است.با آغاز فصل پاییز سال زراعی جدید نیز آغاز می شود.
*۲۲٫۸ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۲۲٫۸ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است، در حالی که میانگین کشوری اشتغال در این بخش ۱۷٫۹ درصد است.عبدالله فتح‌اله زاده درهمین همایش اظهار داشت: کشاورزی از مولفه های مهم اقتصادی و تامین امنیت غذایی از مهمترین اولویت های هر کشور است و با توجه به منویات مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و سایر مسئولان و فعالان بخش کشاورزی به اهمیت موضوع افزایش تولید و اشتغال، افزایش بهره وری را در دستور کار قرار داده ایم.
وی افزود: ۲۲٫۸ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است، در حالی که میانگین کشوری اشتغال در این بخش ۱۷٫۹ درصد است. همچنین ۲۵ درصد ارزش افزوده استان به بخش کشاورزی تعلق دارد، در حالی که این رقم در کشور ۱۰ درصد است.فتح الله زاده گفت: در سال زراعی گذشته، ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت متوجه بخش کشاورزی شد. برای کاهش عوامل تهدید و تحدید، باید به نقاط ضعف و قوت آگاه بوده و با استفاده از ارقام مقاوم به خشکی و تنش تغییر در نحوه آبیاری، تغییر الگوی کشت و رو آوردن به کشت پاییزه از میزان خسارت ها کاست.معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: کشت و زرع امروز ما باید مبتنی بر بینش فنی و با تکیه بر علم و فناوری باشد.وی تصریح کرد: آب سوخت، نیروی کار، نهاده های کشاورزی و امثالهم از مواردی است که به عنوان انرژی در این بخش یاد می‌شوند و برای بالا بردن بهره‌وری در این بخش، باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم.فتح الله زاده اظهار داشت: گندم ۴۰ درصد از امنیت غذایی جامعه را تأمین می‌کند و برای بالا بردن تولید آن و کاهش تلفات باید فاصله مراکز تحقیقاتی و پژوهشی با مراکز اجرایی حذف شود.وی گفت: در آذربایجان غربی با اختصاص ۵۰ درصد اراضی زراعی، سالانه ۳۵۰ هزار هکتار زیر کشت گندم می‌رود و پیش بینی تولید برای سال زراعی ۹۵-۹۶ بالغ بر ۵۵۰ هزار تن بود. اما با خسارت‌های وارد شده شامل کاهش ۳۰ درصدی بارندگی در استان، عدم پراکنش مناسب و سرمای هوا، در نهایت ۴۲۰ هزار تن گندم در استان تولید شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: در سال زراعی گذشته، حدود ۴۰۰ هزار تن گندم در مراکز خرید از کشاورزان خریداری شد که ۲۷۰ هزار تن آن توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی و ۱۰۵ هزار تن توسط سازمان تعاون روستایی استان و مابقی نیز توسط ۵ شرکت فرآوری بذور گندم استان خریداری شده است.
وی افزود: تعهد استان در زمینه کشت گندم در سال زراعی ۹۶-۹۷ بالغ بر ۳۴۲ هزار هکتار است که ۲۵۹ هزار هکتار آن دیم و ۸۳ هزار هکتار از آن آبی است و در سال زراعی گذشته در سطح یکصد هزار هکتار مبارزه با سن صورت گرفت. همچنین مبارزه با ملخ در ۳ هزار هکتار و مبارزه با علف‌های هرز در ۱۶۲ هزار هکتار از اراضی استان به منظور برداشت محصول سالم صورت گرفت.
فتح الله زاده اظهار داشت: آذربایجان غربی با داشتن رتبه ۷ کشور در تولیدات کشاورزی سالانه ۴٫۲ میلیارد مترمکعب آب در این بخش مصرف می‌کند که ۹٫۴ میلیون مترمکعب از این آب از طریق ضایعات از چرخه خارج می‌شود. در حالی که اگر کاشت و داشت و برداشت محصولات به موقع و با دقت صورت گیرد شاهد ضایعات کشاورزی نخواهیم بود.معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: برای حفظ تناوب گندم کشت کلزا مورد توجه کشاورزان قرار گیرد، چرا که کشت کلزا در حفظ پایداری تولید گندم غیرقابل انکار است.وی تصریح کرد: به دنبال جذب ۵۶٫۲ میلیارد تومانی ضریب مکانیزاسیون هستیم و در حال حاضر ضریب مکانیزاسیون استان ۱٫۴۵ درصد است و با ضریب کشوری ۰٫۰۱ درصد فاصله دارد.به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایرنا، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال تولید ۳۰ هزار تن بذر مرغوب در استان هدفگذاری شده است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۷:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


− پنج = 3