صید ماهی در سد مهاباد آغاز شد

صید ماهی در سد مهاباد آغاز شد

آرازآذربایجان،مدیرعامل تعاونی صید و صیادی مهاباد گفت: صید ماهی در قالب طرح مبارزه با گونه سوف در دریاچه سد مهاباد توسط اعضای این تعاونی آغاز شد.
جواد شاشانی افزود: عملیات صیادی در دریاچه سد مهاباد پس از حدود ۶ ماه تعطیلی از اول مهر توسط اعضای تعاونی آغاز شده است.
وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال ۶۰ تا ۷۰ هزار تُن ماهی از این دریاچه صید شود، اضافه کرد: در سال‌های گذشته به دلیل رهاسازی گونه سوف که از سایر گونه‌های بومی تغذیه می‌کند، اکوسیستم دریاچه سد تغییر کرده بنابراین همزمان با صید ماهی در این سد، طرح مبارزه با گونه سوف نیز اجرا می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در تعاونی صید و صیادی مهاباد ۴۱ نفر به طور مستقیم و ۲۰۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغال دارند، ادامه داد: به دلیل رهاسازی نشدن بچه‌ماهی در داخل سد، میزان صید ماهی از سد مهاباد بسیار کاهش یافته و در طول سال به کمتر از ۵۰ تُن رسیده است در حالیکه در سال‌های قبل ۲۵۰ تا ۳۰۰ تُن ماهی توسط اعضای تعاونی صید و صیادی مهاباد برداشت می‌شد.
مدیرعامل تعاونی صید و صیادی مهاباد اظهار کرد: در دریاچه پشت سد مهاباد انواع ماهی‌های بومی و غیربومی شامل زردماهی، سفید رودخانه‌ای، کپور، آمور، سیم‌برگ، سوف و فیتوفاک صید می‌شود.
شاشانی یادآور شد: در اواخر فروردین هر سال به دلیل شروع فصل تخم‌ریزی ماهی‌ها عملیات صیادی متوقف می‌شود و اعضای این تعاونی در فصولی‌ که صید ماهی صورت نمی‌گیرد، کار محافظت از دریاچه سد و مقابله با صیادان غیرمجاز را برعهده دارند.
ماهی سوف برعکس سایر ماهی‌ها که از جلبک و پلانگتون تغذیه می کنند، شکارچی قهار برای سایر گونه هاست، طراحی چشم‌ها و دندان‌ها به گونه‌ای‌است که تعداد کمی از ماهیان صید شده اجازه فرار خواهند یافت.
پوست آن‌ مثل کاغذ سنباده زبر است. دارای ۲ باله پشتی است که ۱۳ تا ۲۰ خار و ۱۸ تا ۲۴ شعاع نرم و باله مخرجی ۲ تا سه خار و ۱۰ تا ۱۴ شعاع نرم دارد. ۴۵ تا ۴۷ مهره در ستون فقرات این ماهی وجود دارد و وزن آن تا ۲۵ کیلوگرم و طول آن تا یک متر افزایش می یابد.
سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر مهاباد، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.
سد مهاباد که در ضلع‌غربی این شهر احداث شده، تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیکترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.
مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


چهار × = 4