استاندار آذربايجان غربي تأکيد کرد

لزوم توسعه رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیاز بازارکار آذربایجان غربی

لزوم توسعه رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیاز  بازارکار آذربایجان غربی

گروه خبر:استاندار آذربایجان غربی بر ضرورت توسعه رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیاز بازارکار آذربایجان غربی تأکید کرد.
به گزارش آرازآذربایجان، قربانعلی سعادت در جلسه شورای آموزش و پرورش که در سالن جلسات طبقه همکف ساختمان استانداری برگزار شد، اظهار داشت: بحث بومی‌گزینی در کنکور موفقیت‌آمیز نبوده و اکثر موارد امور با آزمون و خطا به پیش می‌رود درحالی که باید براساس منطق و دستاوردهای علمی اقدامات انجام شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط و امکانات برای گسترش دانشگاه دولتی در استان کافی نیست، ادامه داد: در وضعیت موجود تناسبی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد و عرضه نیروی انسانی در دانشگاه‌ها به صورتی است که در بازار کار به آن بها داده نمی‌شود.
سعادت با بیان اینکه دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی به لحاظ محتوایی محتوا ندارند، اعلام کرد: یکی از معضلات جدی رشته‌های علوم انسانی بوده که باید به آن بها داده شود و محتوا داشته باشد و بازار کار برای این رشته‌ها وجود ندارد.
استاندار آذربایجان غربی بر ضرورت توسعه رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیاز بازار کار آذربایجان غربی تاکید کرد و گفت: در دانشگاه‌های دنیا افراد فارغ‌التحصیل مستقیما در بازار کار جذب می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: در رابطه با رشته‌های دانشگاهی محور توسعه استان تغییر کرده و رژیم اشتغال به سمت صنعت و معدن و ارتقای بخش کشاورزی در تغییر است باید در این راستا رشته‌های مورد نیاز بازار کار آذربایجان غربی مدنظر باشد و تقویت شود.
سعادت ادامه داد: توسعه صنعتی در استان مدنظر است و رشته‌های دانشگاهی نیز باید در این راستا توسعه یابد این درحالی است که در حال حاضر عمدتا شاهد ارائه مدرک بوده و نیاز بازار کار در نظر گرفته نمی‌شود.
استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه در کنار خیرین کتابخانه‌ساز، مسکن‌ساز و … نباید خیرین مدرسه‌ساز تضعیف شود بلکه باید تقویت آن مدنظر باشد، ادامه داد: در خصوص فضاهای آموزشی بهترین ابزار خیرین است.
*ارزیابی سطح علمی دانش‌آموزان براساس معیارهای مختلف
شهردار ارومیه گفت: ارزیابی آموزشی نباید براساس قبولی کنکور سنجیده شود بلکه در ارزیابی سطح علمی دانش‌آموزان باید معیارهای مختلف مدنظر باشد.محمد حضرت‌پور نیز اظهار داشت: ارزیابی آموزشی صرفا نباید بر اساس قبولی کنکور سنجیده شود باید میزان ارتقای سطح علمی و کاهش و افزایش آن مدنظر باشد.
شهردار ارومیه ادامه داد: باید در راستای ارزیابی آموزشی دانش‌آموزان محورهای دیگر نیز در نظر گرفته شود تا ارزیابی صحیح وضع موجود انجام شود.
حضرت‌پور با بیان اینکه در راستای ارزیابی سطح علمی دانش‌آموزان باید معیارهای مختلف مدنظر باشد، خاطرنشان کرد: فرمی برای نظام ارزیابی در مدارس تهیه شود و در نظام ارزیابی هر شش ماه یک‌بار مدارس مناطق آموزش و پرورش مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی ادامه داد: باید میزان موفقیت در مدارس از لحاظ ارزش‌های اخلاقی بررسی شود چرا که ارزش‌های اخلاقی در تحکیم بنیان خانواده بسیار تاثیرگذار است.
حضرت‌پور با بیان اینکه ستاد استقبال مهر در شهرداری تشکیل شده، ادامه داد: اقدامات لازم در سطح مدارس انجام شد.
وی از ساخت یک مدرسه ۳۲ کلاسه به نام شهرداری ارومیه خبر داد و گفت: با تعامل بین می‌توان در توسعه مدارس دولتی گام‌های اساسی برداشت و مشکلات آموزشی در مناطق محروم حل شود.در ادامه این جلسه مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی، خلیل محبت‌خواه با اشاره به تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی و وزارت آموزش و پرورش در خصوص تغییر کاربری زمین‌های آموزشی، اظهار داشت: این زمین‌ها آماده بوده تحویل داده شود.
وی ادامه داد: از لحاظ سرانه‌ها اگر آموزش و پرورش زمین‌ها را در اختیار بگیرد و محل آموزشی احداث کند از لحاظ تحویل زمین هیچ مشکلی وجود ندارد.
*استفاده ۶۷ هزار گردشگر از خدمات اسکان فرهنگیان آذربایجان غربی
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: ۶۷ هزار و ۶۷۸ نفر از خدمات اسکان فرهنگیان در آذربایجان غربی استفاده کردند.
فریدون سید اظهار داشت: امسال آذربایجان غربی میزبان مسابقات قرآن در رشته‌های قرائت، حفظ، مداحی و اذان بوده که در دانشگاه ارومیه برگزار شد.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی ادامه داد: ۳۳ استان در این مسابقات حضور داشتند و ۴۴ نفر از داوران بین‌المللی و برجسته کشوری در ارومیه حضور داشتند.
وی خاطرنشان کرد: یک هزار و ۱۵۲نفر شرکت‌کننده در این مسابقات حضور داشتند که ۳۸۶ نفر دانش‌آموزان دختر و ۷۶۶ نفر دانش‌آموزان پسر را شامل می‌شد که با احتساب عوامل اجرایی شهرستان ارومیه میزبان ۲ هزار نفر در طول ۱۰ روز بوده که این مسابقات به نحو احسن در ارومیه برگزار شد.
سید مصطفوی ادامه داد: در این رابطه راهپیمایی قرآنی در ارومیه انجام شد که تمامی دانش‌آموزان و مسئولان حضور داشتند و بیانیه در مسجد ارتش قرائت شد.
وی بر همکاری و تعامل مناسب دستگاه‌ها با آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در رابطه با برگزاری مسابقات قرآن از طرف وزارت‌خانه پیش‌بینی کرده بود که صد در صد جذب شد.
سید مصطفوی اعلام کرد: مسابقات قرآن منطقه‌ای سمپاد دانش‌آموزان تیزهوشان بعد از مسابقات کشوری قرآن در ارومیه برگزار شد و شش استان با ۱۴۸ دانش‌آموزان دختر در این مسابقات حضور یافتند که ۳۲ نفر عوامل اجرایی دانش‌آموزان را همراهی می‌کردند.
وی با بیان اینکه ۹ داور خانم در این مسابقات حضور داشتند، گفت: مسابقات در رشته‌های قرائت، حفظ و معارف به میزبانی ارومیه برگزار شد.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با اشاره به محل‌های اسکان فرهنگیان، ادامه داد: ۵۷ آموزشگاه در استان برای اسکان فرهنگیان پیش‌بینی شده بوده که در این رابط ۶۲۴ کلاس برای اسکان آماده و تجهیز شده بود.
وی اعلام کرد: تعداد خانواده‌های فرهنگی که به مراکز اسکان مراجعه کردند ۱۶ هزار و ۱۶۳ نفر بوده و تعدادی از مسافران نیز غیر فرهنگی بوده که در مراکز اسکان پذیرش شده که به یک هزار و ۴۹۵ نفر غیر فرهنگی نیز خدمات اسکان ارائه شد.
سید مصطفوی ادامه داد: در مجموع ۶۷ هزار و ۶۷۸ نفر در مراکز اسکان فرهنگیان پذیرش شده و با توجه به زمان اقامت به ۱۶۲ هزار و ۱۳۸ نفر خدمات اسکان ارائه شده است.
وی تصریح کرد: تمام تلاش بر این است در شش ماه دوم سال امکانات اسکان بازنگری شود و برای تعطیلات نوروزی آماده شود.
سید مصطفوی خاطرنشان کرد: در حوزه تربیت‌بدنی تعداد مناطق و شهرستان‌های فعال در استان ۱۲ منطقه بود که فعالیت تربیت‌بدنی انجام می‌دادند و در رشته‌های فوتسال، والیبال، تنیس روی میز، بسکتبال، کشتی، تکواندو، آمادگی جسمانی، طناب‌زنی و فوتبال برنامه‌ریزی شده بود.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی ادامه داد: تعداد کلاس برگزار شده شامل ۱۰۰ کلاس بود که ۳ هزار و ۴۷۱ نفر در دوره‌ها حضور یافتند و این دوره‌ها به صورت خودگردان اداره شد.وی با بیان اینکه فردا همزمان با ۳۱ شهریورماه جشن غنچه‌ها، جوانه‌ها و شکوفه‌ها در مدارس شهرستان‌های آذربایجان غربی برگزار می‌شود، ادامه داد: اول مهر ماه همزمان با بازگشایی مدارس جشن شروع سال تحصیلی انجام می‌شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


+ چهار = 8