لزوم بازنگری در تعریف پروژه‎های توسعه‌ای براساس نیاز آذربایجان غربی

لزوم بازنگری در تعریف پروژه‎های توسعه‌ای  براساس نیاز آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: یکی از اصلی‌‏ترین مشکلات توسعه استان، عدم تعریف از پروژه‎ها است، زیرا با این اقدام و راهنمایی صحیح سرمایه‎گذاران با توجه به میزان آورده و توانایی که برای اجرای طرح‎های صنعتی دارند، علاوه بر جلوگیری از هدر رفت سرمایه، می‎توان طرح‎ها را متناسب با نیاز استان اجرایی کرد.
استان آذربایجان غربی با ظرفیت‌های فراوان و بالقوه در کشاورزی، دامپروری، صنایع مختلف و بخش معدن و مخصوصا برای سرمایه گذاری و گردشگری موقعیت ویژه‌ای برای توسعه دارد و به لحاظ موقعیت فوق‌العاده جغرافیایی شرایط خاصی برای ترانزیت کالای ایرانی به ترکیه و قلب اروپا دارد.این در شرایطی است که سرمایه گذاری و لزوم تسهیل هر چه بیشتر فرایند آن به منظور مساعد نمودن فضای کسب و کار برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی، یکی از مهم‌ترین نیازهای استان آذربایجان غربی به سمت توسعه و آبادانی است. فراهم نمودن زمینه‌های جذب سرمایه، حمایت و هدایت سرمایه گذاران، شناسایی و پیگیری رفع موانع سرمایه گذاری از وظایف مهم مدیران اجرایی استان بوده و در این راستا باید شبکه ارتباطی وسیعی از طریق تعیین رابطین جذب سرمایه گذاری در کلیه دستگاه‌های اداری استان جهت کمک به سرمایه گذاران ترسیم و ایجاد شود.
در استان آذربایجان غربی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مساعدی به دلیل هم‌جواری با کشورهای همسایه وجود دارد که همه این‌ها می‌توانند در صورت جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی روند توسعه استان را شتاب بخشند. اولین شرط سرمایه گذاری داخلی و خارجی داشتن امنیت محیطی است. سرمایه گذاری به طور اعم چه داخلی و چه خارجی در مکانی صورت می‌گیرد که امنیت وجود داشته باشد. امنیت اقتصادی اصولا ًناظر بر حقوق مالکیت افراد و تضمین اجرای قراردادهاست. به گفته کارشناسان اقتصادی امنیت محیطی از عوامل جذب سرمایه گذار است و در سال‌های گذشته فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام شده است و کوشش‌هایی شده تا فضای ذهنی کشور نسبت به ارومیه و آذربایجان غربی تغییر یابد.از سوی دیگر آذربایجان غربی به دلیل هم‌جواری با کشورهای همسایه شرایط فوق‌العاده ای برای رونق سرمایه گذاری و ترانزیت کالا دارد.آذربایجان غربی با بهره گیری از ۹ گمرک و هشت بازارچه مرزی مشترک و با ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک در همسایگی سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان قرار گرفته که توانمندی و موقعیت خاصی از نظر دسترسی آسان به بازارهای جهانی به ویژه بازار مهم اروپا به این استان بخشیده است. احصاء و اطلاع رسانی ظرفیت‌های موجود استان برای جذب سرمایه گذاران از مهم‌ترین وظایف حوزه سرمایه گذاری استان در شرایط اقتصادی امروز است و اهمیت جذب سرمایه گذاری به ویژه سرمایه گذاری خارجی در استان، نشان می‌دهد که یکی از اولویت‌های اساسی توسعه استان موضوع مهم جذب سرمایه گذار است. این مهم نیازمند شناسایی، تدوین و ارائه توانمندی‌ها، پتانسیل‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری استان در چارچوب و قالب بین‌المللی به سرمایه گذاران بالقوه خارجی است.فرصت‌های سرمایه گذاری آذربایجان غربی در بخش‌های صنعت و معدن، کشاورزی، خدمات، توریسم و امور زیربنایی باید به مخاطبان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی شناسانده شود.معرفی مزیت‌ها و مشوق‌هایی که ایران و استان آذربایجان غربی را مستعد سرمایه گذاری می‌کند و می‌تواند در جذب سرمایه گذاران خارجی موثر باشد باید از راه برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و جشنواره‌ها معرفی شود.
البته کارشناسان اقتصادی نسبت به تهیه نسخه‌ای مشخص برای رونق اقتصادی و توسعه منطقه شمالغرب کشور و آذربایجان غربی تاکید می‌کنند و معتقدند که استاندار آینده آذربایجان غربی باید دقت کند که نمی‌توان برای کل استان نسخه واحدی نوشت چرا که هر منطقه برای خود مسایل خاصی دارد که در اولین قدم باید این مسایل و مشکلات شناسایی شوند.شرایط کنونی و نابسامان اقتصادی کشور و استان می‌طلبد که در برنامه‌های توسعه‌ای منطقه و استان بازنگری شود و باید فرمانداران و نمایندگان شهرستان‌ها با تجدیدنظر در مسائل منطقه و استفاده از نظرات کارشناسان و اقتصاددانان، مشخص کنند که چه کاری برای توسعه و عمران شهرستان‌ها لازم است.این در حالی است که یکی از اصلی‌‏ترین مشکلات توسعه استان، عدم تعریف از پروژه‎ها است، زیرا با این اقدام و راهنمایی صحیح سرمایه‎گذاران با توجه به میزان آورده و توانایی که برای اجرای طرح‎های صنعتی دارند، علاوه بر جلوگیری از هدر رفت سرمایه، می‎توان طرح‎ها را متناسب با نیاز استان اجرایی کرد.
به همین منظور در حوزه‎های مختلف صنعت و معدن، خدمات، کشاورزی و گردشگری پروژه‎هایی که در سطح استان قابلیت تعریف دارند با جزییات آن‎ها باید نهایی شوند، چرا که انجام این کار باعث می‎شود تا به جای برگزاری همایش‎هایی تحت عنوان معرفی پتانسیل‎های استان که بارها برگزار شده است، بتوان همایش معرفی پروژه‎های استان را برگزار کرد که با ارایه اطلاعات صحیح از پروژه‎ها قابلیت جذب سریع‌تر سرمایه‎گذار و متناسب با نیاز استان را داشته باشد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۲ ق.ظ

دیدگاه


سه + = 10