بانک ها مشکلات زیادی برای تولید و صادرات ایجاد کرده اند

بانک ها مشکلات زیادی برای تولید و صادرات ایجاد کرده اند

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی گفت: بسیاری از مشکلات موجود در جامعه اقتصادی و فرهنگی نیست بلکه سیاسی است و حل مشکلات با دیگر کشورها به توسعه همه جانبه منجر می شود. به گزارش آرازآذربایجان، محمد مهدی شهریاری در آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه و تولیدکنندگان برتر آذربایجان غربی با ابرازخرسندی از حضور در جمع فعالان اقتصادی استان گفت: امیدوارم آذربایجان غربی در سالهای آینده نقش موثری در توصعه اقتصادی وصادرات کشور ایفا کند. وی با بیان اینکه توسعه کشور در گرو حل مشکلات سیاسی است، افزود: بسیاری از مشکلات موجود در جامعه اقتصادی و فرهنگی نیست بلکه سیاسی است و حل مشکلات با دیگر کشورها به توسعه همه جانبه منجر می شود. وی اضافه کرد: استفاده از سیستم های بانکی در توسعه صادرات قابل مدیریت بوده و رفع مشکلات در این زمینه ممکن است اما نخست باید به فکر حل مشکلاتمان با کشورهای دیگر باشیم. استاندار آذربایجان غربی با اشاره به رفع برخی از موانع اقتصادی کشورمان با کشورهای مختلف دنیا بعد ازبرجام گفت: با تدبیر دولت تدبیر وامید برجام به ثمر رسید و اگر برجام نبود مشکلات اقتصادی کشور ده برابر شده بود. وی از سفر استاندار اربیل و موصل به آذربایجان غربی خبر داد و اعلام کرد: در نیمه دوم اسفند ماه استاندار ‘اربیل’ به همراه استاندار ‘موصل’ عراق به همراه هیاتی به آذربایجان غربی می آیند که این بهترین فرصت برای تقویت ارتباط و افزایش صادرات به این استانها است وتجار استان میتوانند در روند بازسازی موصل وارد مذاکره کنند. شهریاری با اشاره به اعزام تجار استان به کشورهای مختلف دنیا برای بازاریابی و جذب سرمایه گذار از سال آینده، افزود: اوایل سال آینده یک هیات از آذربایجان غربی به آلمان و چند کشور اروپایی می رود و از همکاری واحدهای نمونه صادراتی در این زمینه استقبال می شود. وی تاکید کرد: واحدهای نمونه صادرکننده برای دستیابی به موفقیت در بازارهای بین المللی باید با نوآوری تنوع دهی به محصولات و استفاده از تکنولوژی_های جدید با همتایان خود به رقابت بپردازند.
*صادرکنندگان جهادگران اقتصادی هستند
مشاور وزیر کشور در امور توسعه مناطق گفت: همه ارکان حکومت باید اقتصاد مقاومتی را باور کنند و صادرکننده را یک جهادگر اقتصادی بدانند.
علی عبدالعلی زاده نیز در این آئین با تاکید بر اینکه صادرکننده باید در خط مقدم جبهه اقتصادی و حکومت پشتیبان آن باشد، افزود: مقررات صادرات باید با همکاری اتاق بازرگانی در چارچوب اقتصاد مقاومتی بازنویسی شود.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی با هدف تبدیل اقتصاد کشور از ‘ برون زای درون گرا ‘ به ‘ درون زای برون گرا ‘ تدوین شده است، افزود: برای دستیابی به اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی باید توسعه صادراتی مورد توجه جدی قرار بگیرد و میزان صادرات از واردات بیشتر باشد. رئیس کارگروه واگذاری پروژه های نیمه تمام دولتی به بخش خصوصی و وزیر پیشین مسکن و شهرسازی اظهار کرد: صدا و سیما که مسئولیت فرهنگ سازی و آموزش اقتصاد مقاومتی را بر عهده دارد در زمینه اقتصاد مقاومتی قوی عمل نکرده است. عبدالعلی زاده با تاکید بر گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی از تریبون های مختلف، افزود: برخی از تریبون ها در شهرهای مختلف کشور به فرصت بیان سخنان تند نسبت به کشورهای مختلف تبدیل شده و مسئولان کشوری برای تعامل سازنده با کشورها را با مشکل جدی روبرو کرده است. به گفته وی برای دستیابی به توسعه صادرات باید در وهله اول به بازاریابی، قیمت گذاری، خدمات پس از فروش، توان صادرکننده و پیشینه واحد صادرکننده در بازار بین المللی توجه جدی شود. وی با اشاره به اینکه صادرکننده باید توان گفت و گو و تسلط بر دانش روز را داشته باشد، اضافه کرد: برخورداری از پیشینه حضور در بازار جهانی، شناخت فضای رقابتی، آشنایی با بازارهای جهانی، شناخت مقررات ملی و بین المللی و کسب مهارت شخصی و سازمانی از دیگر ویژگی های یک صادرکننده ایده آل است. وی همچنین با تاکید بر اینکه توسعه صادرات باید خواست ملی باشد، افزود: ایجاد ارزش افزوده باید به فرهنگ جهادی تبدیل شود و صادرکننده به عنوان یک جهادگر اقتصادی شناخته شود.
تجارب موفق کشورهای پیشرو در عرصه های اقتصادی حاصل توجه آن کشورها به توسعه صادرات و افزایش سهم آنان در تجارب جهانی است. در حال حاضر هر کشوری که بخواهد روی پای خود بایستد باید تولیدات داخلی خود را در عرصه بین الملل به رقابت بگذارد تا به هدف اصلی خود برسد و این جز با صادرات پایدار میسر نمی شود. صادرات و توسعه اقتصادی مبتنی بر صادرات در هر کشور به مجموعه رویکردها، قوانین، برنامه ریزی توسعه صادرات یک کشور و چگونگی اجرای این قوانین وابسته است. نقش صادرات در این بین به اندازه ای مهم است که بسیاری از کارشناسان آن را تنها مسیر توسعه اقتصادی یک کشور می دانند و برای تقویت روزافزون آن از رونق تولید به واسطه جذب سرمایه های داخلی و به ویژه خارجی بهره مند می شوند.
*بانک¬ها مشکلات زیادی برای تولید و صادرات ایجاد کرده¬اند
رئیس اتاق بازرگانی ارومیه گفت: نظام بانکی باید اصلاح شود زیرا نمیتوان با سود بانکی ۱۸ درصد صادرات کرد و مشکلات زیادی توسط بانک‌ها برای تولید ایجاد می¬شود. حسن انتظار درهمین آئین با انتقاد از نظام بانکی کشور گفت: بنده منتقد نظام بانکی هستم اما با مدیران بانکی مشکلی ندارم زیرا اعتقاد دارم مشکلات زیادی در سیستم بانکی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها سود بانکی ۱۸ درصد است که امکان صادرات را تولید کشور صلب کرده است.
وی افزود: آقای استاندار! آمار بگیرید که از صندوق توسعه ملی چه مقدار پول را جذب کرده_ایم؟ از صندوق توسعه ملی در آذربایجان_غربی کمتر استفاده شده است که مهم_ترین علت آن درست نبودن سیستم بانکی است.
انتظار گفت: مبحث صادرات و چالش های پیش روی آن همه ساله مورد بررسی قرار می¬گیرد اما اگر واقعا هدف رفع موانع صادرات است؛ هرسال یک مشکل صادرات را حل کنید.
وی اضافه کرد: مسئولان باید برای رونق تولید، رونق صادرات را برنامه ریزی کنند و برای توسعه صادرات باید سرمایه گذاری خارجی را افزایش دهیم که برای این کار نیازمند بهبود زیرساخت ها هستیم. رئیس اتاق بازرگانی ارومیه اظهار کرد: صادرات مشکل است و توسعه صادرات مشکلتر است؛ دو رور پنجشنبه و جمعه در ایران تعطیل است و شنبه و یکشنبه در بقیه کشورها تعطیل هستند پس چگونه میتوانیم با بازارهای جهانی تعامل کنیم.
انتظار گفت: پایین بودن صادرات دانش محور، پایین بودن ارزش صادرات و بالا بودن ارزش واردات از جمله مهم ترین مشکلات صادرات است.وی این نکته را متذکر شد که ۲۰ سال است که این جمله را تکرار میکنیم: وضعیت مرزهای ما خوب نیست و بعد این مدت هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه رخ نداده است.رئیس اتاق بازرگانی ارومیه خاطر نشان کرد: بجای صادرات نگرد بودن ما واردات نگر شده_ایم ضمن اینکه ما نه تنها محرک و مشوق صادرات نداریم بلکه سرعت گیر صادراتی داریم که بیمه، دارایی و مالیات از جمله این سرعت‌گیرها هستند.
*برای توسعه صادرات باید زمینه تولید داخلی را افزایش دهیم
معاون امور بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: این سازمان آمادگی لازم برای صادرات کالاهای پتانسیل دار صادارتی استان با تعرفه پایین تر و توافقی را دارد. منطقه آذربایجان_غربی، میرهادی سیدی نیز دراین آیین با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت با کشورهایی نظیر اندونزی، مالزی، پاکستان، ازبکستان و منطقه اوراسیا مذاکرات عقد توافق تجاری را آغاز کرده است اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت کشور آمادگی لازم برای صادرات کالاهای پتانسیل دار صادارتی استان با تعرفه پایین تر را دارد. سیدی با تاکید بر اینکه مقصد نصف صادرات های جهانی کشورهایی با تجارت آزاد و یا تعرفه ترجیهی هستند خاطرنشان کرد: این در حالی است که تنها ۳ درصد صادرات کشور ما با تعرفه های ترجیحی انجام می شود که نشانگر توجه ویژه به این حوزه است. معاون امور بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر نقش تاثیرگذار سرمایه گذارن خارجی در امر صادرات تصریح کرد: امروز بخش مهمی( ۳۰ درصد) صادرات کشورهای جهان نشات گرفته از سرمایه گذاری خارجی است و لزوم توجه به این امر در کشور ما نیز به خوبی حس میشود چرا که سرمایه گذار خارجی بازار فروش، شبکه توزیع و دانش لازم برای صادرات کالاها به کشورهای دیگر را دارد. وی توجه صرف به افزایش صادرات را پیش فرض غلطی در کشور توصیف کرد و گفت: صادرات متکی بر تولید است و برای افزایش صادرات باید زمینه توسعه تولید داخلی به ویژه تولیدات با ظرفیتهای صادراتی را را افزایش دهیم. سیدی با بیان اینکه مبحث تولید و صادرات جهانی نسبت به سال های گذشته تحول اساسی داشته است که کشور ما از این تحول غافل بوده است خاطرنشان کرد:امروز صادرات کالای تمام شده در حوزه صنعت به شدت کاهش یافته و بیش از ۶۰ درصد صادرات صنعتی جهان را اجزا و قطعات اولیه تشکیل می دهد و کشور ما از این موضوع غافل بوده است. وی ارائه خدمات کارآمد به تولید کنندگان را لازمه صادارت کارآمد دانست و افزود: همه خدمات لازم از جمله خدمات بیمه ای، بانکی، حمل و نقل باید به نحو احسن در اختیار تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار گیرد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۴ ق.ظ

دیدگاه


× هفت = 49