لزوم افزایش فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی بخش خصوصی در آذربایجان غربی

لزوم افزایش فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی بخش خصوصی  در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: تحقیقات باید برای توسعه آذربایجان غربی در زمینه های علمی و تحقیقاتی انجام شود و بتواند در حوزه تولید استان گره گشایی کند و در این میان نقش بخش خصوصی بسیار برجسته است.
در حال حاضر تنها ۲۰ درصد تحقیقات و پژوهش‌های کشور توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد که این میزان بسیار اندک است و دلسوزان حوزه صنعت و تولید استان آذربایجان غربی بر ضرورت حضور بخش خصوصی در انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی تاکید دارند و باید زمینه‌های رشد این رخداد فراهم شود و با آشتی صنعت با دانش از عقیم ماندن این بخش جلوگیری به عمل آورد.
طبق اعلام آمار های رسمی, رتبه کشور از لحاظ تولید علم در جهان هفدهم است و رشد تولید علم در ایران ۱۳ برابر متوسط جهانی است که این امر بیانگر وضعیت مطلوب کشور در این عرصه است اما باز هم در این بخش با ایده‌آل‌های جهانی فاصله وجود دارد که باید تلاش برای دستیابی به این ایده‌آل‌ها مضاعف شود.
متاسفانه در دوره‌های مختلف در حوزه صنعت واحدهایی به بهره‌برداری رسیده‌اند که در بهره‌گیری از فناوری‌های جدید در طبقه سه یا چهار قرار گرفته‌اند که البته در این رابطه نمی‌توان دولت خاصی را مقصر دانست.
این در حالی است که صادرات ۱۰ قلم کالای نخست کشور از دانش فاصله زیادی دارند و علت اصلی این امر نبود دانش و استراتژی مناسب در بخش صنعت است که برای رفع این معضل کارگروهی در مجلس با ریاست دکتر لاریجانی, رییس مجلس شورای اسلامی ایجاد شده تا با برگزاری جلسات متعدد زمینه‌ رشد دانش و فناوری‌های جدید را فراهم کند.
از سوی دیگر؛ صندوق نوآوری و شکوفایی در سال ۸۹ مصوب شده است و هدف اصلی از ایجاد این صندوق کمک به تجاری‌سازی ایده‌های مناسب بود که مقرر شد ۳ هزار میلیارد تومان به این بخش اختصاص یابد، اما متاسفانه این امر محقق نشد و این صندوق نیز به فراموشی سپرده شد.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اقتصاد مقاومتی تنها در صورت حرکت با برنامه و توجه به فناوری‌های روز دنیا محقق می‌شود و در سال‌جاری در نظر بود طبق منوال گذشته تا سال ۱۴۰۴ حدود نیم درصد بودجه به امر تحقیق و پژوهش اختصاص یابد که با مروری گذرا دیده شده که این امر منظور نشده است و باید در مجلس برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده، در این حیطه اصلاحی صورت بپذیرد.
این در شرایطی است که اقتصاد و توسعه آذربایجان غربی در همه ابعاد و ظرفیت ها در گرو نگاه علمی و دقیق به مقوله تولید است و خودکفایی و پیشرفت در زمینه های مختلف زمانی به ارمغان می آید که مدیران اجرایی استان در با همدلی و هماهنگی حرکت کرده و با همگرایی و هم افزایی ظرفیت ها ، در صدد رفع مشکلات و برطرف کردن موانع قانونی توسعه و تولیدی شدن برآیند.
در چنین شرایطی باید با کاهش مقررات و منطقی کردن مجوزها از سرمایه‌گذاران بخش تولید حمایت کرد. دستگاه‌های دولتی باید بدهی‌های خود به تولیدکنندگان و پیمانکاران را بپردازند تا توان مالی آنها افزایش پیدا کند.تولیدکننده برای بهبود تولید به فناوری و ماشین‌آلات مناسب نیاز دارد. در شرایطی که برخی محدودیت‌ها از سوی بدخواهان در مناسبات بین‌المللی بر تولیدکننده‌های ما تحمیل شده است، باید از ابتکارات مدیران اقتصادی در رفع و دفع این محدودیت‌ها حمایت کرد.
در مناسبات و سیاست‌ها و فضای کسب‌و‌کار، باید در مسیر روان‌سازی و چابک‌سازی تولید حرکت کرد. حمایت از تولید می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که تولیدکننده تولید خود را انجام داده و نیاز به بازاریابی دارد.
کمک به تولیدکنندگان برای بازاریابی داخلی می‌تواند از راه نظام تعرفه‌ای یا زمینه‌های مربوط به قیمت‌گذاری صورت بگیرد. به این معنی که ابتکار عمل در اختیار بازار رقابتی باشد تا واحدهای تولیدی بتوانند در شرایط رقابتی امورات مدیریت بازار خود را انجام دهند.تولیدکننده باید به بازارهای خارجی دسترسی داشته باشد که در این صورت حمایت از تولید با بازاریابی خارجی ممکن می‌شود. لذا جهت‌گیری جهش صادراتی باید تداوم پیدا کند. در شرایط فعلی و در همه‌ مراحل تولید، ظرفیت‌های خالی بسیاری وجود دارد.
یعنی برای جهش در تولید ملی هم نیروی جوان آماده به کار وجود دارد و هم سرمایه‌گذاری‌های گسترده هست. تنها باید اولویت را به رفع موانع پیش روی واحدهای تولیدی موجود داد تا این واحدها بتوانند با حداکثر ظرفیت به تولید بپردازند.
این در شرایطی است که به نظر می رسد برای نیل به توسعه در استان آذربایجان غربی که یک استان مرزی با ظرفیت های تولیدی مختلف در حوزه های گوناگون است، نقش پژوهش و تحقیق بسیار راهگشاست. چرا که تحقیقات نباید فقط منجر به چاپ مقاله شود بلکه باید اهداف بلند مدت را در نظر داشته باشد و برای توسعه آذربایجان غربی در زمینه های علمی و تحقیقاتی انجام شود و بتواند در حوزه تولید استان گره گشایی کند.
ثروت نباید به عنوان تابو در جامعه نگریسته شود بلکه ثروت باید به عنوان مولد تولید و موتور محرکه اقتصاد کشور در خدمت جامعه قرار گیرد و بهمین خاطر باید با اولویت قرار دادن پژوهش و تجاری سازی محصولات کشاورزی استان به سمت تولسد و توسعه حرکت کرد.
هم اکنون کمبود نقدیندگی از یک‌سو و سیاست انقباضی بانک‌ها در اعطای تسهیلات و بهره بانکی ۲۲ درصد وام‌ها رمق تولیدکنندگان استان را بریده است و باید برای حل این مشکل اساسی تولید, چاره و راه حل جامعی اندیشید.
در شرایط کنونی نیازمند انجام تحقیقات مولد و نافع هستیم که از یک سو تکیه بر دانش داشته باشد و از سویی معطوف به عمل باشد و در حال حاضر نیاز آذربایجان غربی به انجام تحقیقاتی است که منجر به کسب دانش فنی شود و دانش فنی، تولید محصول را فراهم کند.
این در حالی است که در شرایط فعلی جای خالی تحقیق و توسعه در حوزه تولید استان آذربایجان غربی دیده می شود و بی توجهی به این بخش باعث شده تا در حوزه تولیدات مختلف موفقیت چشمگیری بدست نیاید.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۵:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


+ 9 = ده