لذت تماشای تئاتر در نخستین پلاتوِ آذربایجان غربی

لذت تماشای تئاتر در نخستین پلاتوِ آذربایجان غربی

آرازآذربایجان- در حالی که مخاطبان هنرهای نمایشی در آذربایجان غربی طی سالیان گذشته به تماشای تئاتر در سالن های چندمنظوره اکتفا کرده بودند، اجرای اولین نمایش صحنه ای در نخستین پلاتو این استان در ارومیه کام مخاطبان این هنر مردمی را با لذت تماشا در سالن تخصصی شیرین کرد.
انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی که جزو فعال ترین انجمن های نمایشی منطقه به شمار می رود به پشتوانه حمایت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با راه اندازی این پلاتو، گام های جدی و عملی برای ارتقای کیفیت هنرهای نمایشی برداشته است.
در سال های اخیر فعالیت پایدار گروه های نمایشی در کنار تلاش برای افزایش امکانات سخت افزاری به اعتلای هنر تئاتر در این منطقه انجامیده و اجرای ده ها نمایش در هر سال و راهیابی گروه های نمایشی به جشنواره های مختلف ملی از پویایی تئاتر در این منطقه حکایت دارد.
افزایش امکانات سخت افزاری ضروری از سال گذشته به دغدغه اصلی این انجمن و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی تبدیل شد و تلاش اهالی تئاتر در این جمع متعهد با راه اندازی سالن تخصصی اجرای تئاتر موسوم به ‘پلاتو’ به ثمر نشست.
اهالی تئاتر تجربه های تماشای نمایش ‘ نظم دنیای جدید ‘ به کارگردانی محمد خیرخواه در نخستین پلاتو آذربایجان غربی را در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به اشتراک گذاشتند تا نوع بازی، دکور، نور، صدا و مهم تر از همه برقراری ارتباط با بازیگران در این پلاتو مورد بررسی قرار گیرد.
کارگردان ‘نظم دنیای جدید’ پس از اجرای این نمایش در پلاتو آذربایجان غربی با ابراز قدردانی از این اقدام موثر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، گفت: تاثیر اجرای نمایش در این پلاتو تازه تاسیس به نسبت سالن قاب عکسی، چندین برابر بیشتر است.
محمد خیرخواه با تاکید بر اینکه کف سالن پلاتو در خدمت دکور بوده و طراحی در این زمینه با قابلیت های بیشتری همراه است، افزود: این نمایش که به شیوه شورایی اجرا شد اگر در سالن قاب صحنه ای اجرا می شد، عاقبتی بجز شکست در انتظارش نبود.
وی بیان کرد: تماشاگر نسبت به بازیگر در جایگاه بالاتری قرار می گیرد و به علت تسلط بر صحنه با نمایش ارتباط لحظه به لحظه پیدا می کند؛ بازیگران شاید در سالن قاب صحنه ای بتوانند اشتباه های جزئی خود را جبران کنند اما در پلاتو، مخاطب در یک متری بازیگر قرار دارد و همه چیز یکبار اتفاق می افتد.
خیرخواه ادامه داد: امکات نور، صدا و صندلی در این پلاتو مطلوب است و برخورداری از این فضای تئاتری نویدبخش حضور پرشور علاقه مندان تئاتر است.
بازیگر تئاتر ‘نظم دنیای جدید’ نیز اظهار کرد: دقت عمل در بازی در این سالن به نسبت سالن قاب عکسی بیشتر است زیرا اشتباه کوچک در این سالن بزرگ جلوه می کند.
‘ بهارک پژمانفر’ افزود: تنظیم نور در این سالن به علت آسیب احتمالی به چشمان تماشاگران سخت تر و حساس تر است چون مخاطب در فاصله نزدیک تری نسبت به بازیگران قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: دامنه صدا در پلاتو نباید برای تماشاگران آرام یا آسیب زنده باشد و این مهم کنترل صدا را برای بازیگر سخن تر می کند.
وی ادامه داد: بازیگر در حین اجرا در این سالن پا به پای مخاطب پیش می رود و انرژی بیشتری از تماشاگران در مقایسه با سالن قاب صحنه ای می گیرد.
کارگردان تئاتر پس از تماشای نمایش در این سالن گفت: ارتباط تماشاگر و بازیگر در پلاتو نزدیک تر بوده و در اجراهایی مثل شیوه شورایی این ارتباط نفس به نفس با تماشاگر عامل ضروری است در حالی که این امکان در سالن قاب صحنه ای وجود ندارد.
پیمان سلیمانی ادامه داد: کف صحنه در پلاتو قابلیت طراحی برای تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب را دارد و استفاده از صدای آهسته از سوی بازیگران در برخی اجراها از دیگر مزیت های پلاتو به شمار می رود.
پیمان سلیمانی با اشاره به اینکه این پلاتو مشکل مخاطب کم را تا حد مناسبی حل می کند، گفت: تعداد تماشاگر کم در سالن قاب صحنه ای، سالن نمایش را خالی نشان می دهد و بازیگران انرژی کمی از تماشاگران دریافت می کنند در حالی که در پلاتو پر بودن سالن کوچک انرژی مضافی به گروه نمایشی می بخشد.
یک بازیگر تئاتر پس از تماشای این نمایش با اشاره به اینکه در سالن قاب صحنه ای دست بازیگر در بازی نسبت به پلاتو بازتر است، گفت: با این وجود حفظ ارتباط بین بازیگر و تماشاگر در این نمایش بهتر است.
فرزانه بهزادی ابا اشاره به اینکه تماشاگر در این سالن اشراف بیشتری به بازیگران دارد و خود را کامل در بازی احساس می کند، اضافه کرد: انرژی بازیگران در این سالن به علت حس گیری بهتر تماشاگران بیشتر شده و بازی پرشورتری اجرا می کنند.
وی ادامه داد: رساندن صدا در قاب عکس به تماشاگران ردیف های آخری سالن سخت تر است در حالی که در پلاتو بازیگر در این زمینه از قابلیت های زیر و بم صدای خود به خوبی بهره می برد.
نمایشنامه نویس پیشکسوت نیز گفت: سالن های پیش از این در آذربایجان غربی آمفی تئاتر بودند و سالن تئاتر به معنای واقعی وجود نداشت و به همین سبب ۹۹ درصد نمایش های اجرا شده در آمفی تئاترهای استان قربانی شده است.
رسول بانگین افزود: دیوار فرضی بین بازیگران و تماشاگران در این نوع سالن وجود ندارد و این مهم به ایجاد ارتباط تنگاتنگ در زمان اجرای نمایش منجر شده و حس قوی تری در مخاطبان به وجود می آورد.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه این پلاتو گنجایش ۵۰ تماشاگر را دارد، گفت: مقدمات ساخت این فضای تئاتری در بهمن سال ۱۳۹۵ کلید خورد و مراحل ساخت آن از مهرماه سال جاری آغاز شد.
محمد کاظمی با اشاره به سختی های تامین هزینه مورد نیاز این سالن بیان کرد: از منابع مختلف و با صرف تلاش مداوم و گذر از هزارتوهای اداری هزینه عمده ساخت این پلاتو تامین شده است و هنوز بخشی از هزینه ها به مساعد متولیان فرهنگی نیاز دارد.
وی افزود: این سالن مجهز به ۱۲ پروژکتور تخصصی، بلک لایت، منبع تغذیه و سیستم کنترل کننده مطلوب، میز و اتاق گریم و بک استیچ/پشت صحنه/ است.
به گفته وی این سالن سیستم صوتی بسیار مطلوبی دارد و سازه فلزی قرار گرفته در بالای سر بازیگران، امکان استفاده حرفه ای از نور را میسر می کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز گفت: برخورداری از پلاتو از سالیان پیش دغدغه اهالی تئاتر آذربایجان غربی بود که با مشارکت هنرمندان و تامین اعتبار لازم محقق شد.
حجت الاسلام محمد باقر کریمی افزود: پس از شروع به کار تالار مرکزی ارومیه، مجتمع فرهنگی ارومیه این قابلیت را دارد تا به تئاتر شهر ارومیه تبدیل شود.
وی اعلام کرد: این سالن تئاتر در دهه فجر سال جاری در مراسمی با حضور مسئولان استانی افتتاح می شود تا نگاه ارزشمند دولت تدبیر و امید به بخش فرهنگ در ارومیه به بار بنشیند.
یک تماشاگر نیز پس از تماشای تئاتر ‘نظم دنیای جدید’ در نخستین پلاتو آذربایجان غربی بیان کرد: این اولین تجربه ام در تماشای نمایش در پلاتو بود و ارتباط مداومی در طول اجرای این نمایش با بازی هنرمندان برقرار کردم.
رضا صبوری افزود: این نوع سالن برای اجرای نمایش هایی با شیوه شورایی تخصصی تر است و کارگردانان می توانند اجراهای خلاقانه تر در این سالن ها به روی صحنه ببرند.
یک تماشاگر دیگر نیز گفت: بازیگران در این سالن با نمایش حالت های احساسی مختلفی چون غم، شادی، هیجان، غافلگیری و ترس در یک متری تماشاگران آنان را بر روی صندلی خود میخکوب می کنند.
کسری اصغرخانی افزود: لذت تماشای تئاتر در پلاتو با سالن های آمفی تئاتر قابل مقایسه نیست زیرا تماشاگر در پلاتو در سایه ارتباط گیری از فاصله نزدیک، خود را درون صحنه نمایش احساس می کند.
وی اضافه کرد: سیستم نور باکیفیت در این سالن، جذابیت بصری نمایش را افزایش داده و صدا نیز در این مکان تخصصی تئاتر بسیار مطلوب است.
انواع صحنه های نمایشی میدانی /گرد/، هلالی /سه سویه/، قاب عکسی، آزاد، بلک باکس و پلاتو برای اجرای تئاتر استفاده می شود و صحنه های متحرک روی تریلی ها، صحنه های موقت و صحنه های خیابانی نیز از دیگر مکان های اجرای هنر تئاتر به شمار می رود.
انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی در شهرستان های ارومیه، خوی، میاندوآب، ماکو، نقده، ماکو، تکاب، مهاباد و بوکان فعالیت دارد؛ ۲۱ گروه نمایشی ثبت شده در آذربایجان غربی وجود دارد که از این میان ارومیه با ۶ گروه و خوی با پنج گروه به ترتیب بیشترین گروه های نمایشی را به خود اختصاص داده است.
منبع: ایرنا

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۹:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


1 + = ده