نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:

دولت در مردمی‌سازی اقتصاد هوشمندانه عمل نکرده است

دولت  در مردمی‌سازی  اقتصاد  هوشمندانه  عمل نکرده است

گروه خبر:نماینده ارومیه گفت: گرچه مجلس قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار را تصویب کرد و تامین سرمایه‌گذاری از جهت مالی را تصویب کرده‌، اما دولت هنوز در مردمی‌سازی اقتصاد ایران هوشمندانه عمل نکرده است.
به گزارش آراز آذربایجان،سیدسلمان ذاکر، در خصوص اوضاع و احوال نامساعد اقتصادی کشور پس از گذشت دو سال از عمر دولت سیزدهم، گفت: دولت سیزدهم هنوز نتوانسته اقتصاد کشور را مردمی‌سازی، نهادینه و عملیاتی کند. افراد مسئول باید بدانند که شعار با عمل خیلی فرق می‌کند.
وی افزود: وقتی ۱۰ تا ۱۵ استان کشور به نوعی منتسب به استان‌های مرزی هستند، می‌توانند اقتصاد خود را با مراودات تجاری اداره کرده و حتی مشکلات کشور را به صورت مردمی حل کنند، این در حالی است که به این‌ها بها ندادند و نخواستند که مردم وارد عرصه کار بشوند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: گرچه مجلس قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار را تصویب کرد و تامین سرمایه‌گذاری از جهت مالی را تصویب کرده‌، اما دولت هنوز در مردمی‌سازی اقتصاد ایران هوشمندانه عمل نکرده است.ذاکر اظهار داشت: دولت نتوانسته به تجار و بازرگانانی که کشور را می‌شناسند، بها بدهد و از ظرفیت این افراد به نحوی که موجب حل مشکلات کشور شود، استفاده نمی‌کند.
وی یادآور شد: مشکل دیگر، بحث دلار و ارز است که وابستگی شدیدی به این موضوع در اقتصاد ما وجود دارد و تاثیر بسزایی هم بر روند کنونی دارد. ادامه این مسیر، یعنی عدم‌ احترام به پول مردم که در نهایت منجر به کوچک‌شدن سفره‌های آن‌ها شده است.
نماینده ارومیه در مجلس گفت: نباید مسیری دنبال شود که اقتصاد در دست‌انداز بیفتد و سرمایه‌گذار نسبت به کار، بی‌رمق شود. وقتی از آن‌ها می‌پرسیم از کجا پول آوردید یا وضعیت مالیات شما به چگونه‌ای است، باید مسیر حمایتی و تسریع در امور آن‌ها را هم مدنظر قرار دهیم. وقتی از سرمایه‌گذاران و کسانی که صاحب میلیون‌ها دلار پول در خارج هستند و می‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری و ارزآوری کنند، استفاده نمی‌شود یا بروکراسی‌های پیچیده خودمان را نمایان می‌کنیم، طبیعتاً آن‌ها یا دل به سرمایه‌گذاری نمی‌دهند و یا اگر در کار هستند، باعث فراری دادن آن‌ها می‌شویم. این روال یعنی کاهش ارزآوری که نهایتاً به کم‌ارزش‌شدن پول ملی هم منجر می‌شود.
ذاکر افزود: همه تلاش مسئولان باید شناسایی نیاز‌های کشور و رفع آن‌ها باشد که یکی از راه‌های مهم، بها دادن به سرمایه‌گذارانی است که پول‌های هنگفتی خارج از ایران دارند. باید انگیزه ایجاد کنیم تا این افراد که بخشی از آن‌ها هم ایرانی‌های مقیم خارج هستند، با رغبت وارد میدان عمل شوند. این مسیر، یعنی معامله برد – برد که نیاز به رویکرد جدید و غیرشعاری دارد.
وی در ادامه بیان کرد: در خصوص ارز ترجیحی و نیمایی هم هیچ‌وقت تهاتر کالا به کالا را جایگزین این ارز قرار ندادیم و این اشتباه بود، چون وقتی ارزی به مملکت می‌آید، دولت متصرف می‌شود و دوباره همان ارز با کاهش اعتبار برای خرید کالایی دیگر از کشور‌های دیگر خارج می‌شود.عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: پس از گذشت بیش از دو سال، تیم اقتصادی دولت هنوز نتوانسته این مشکلات را حل کند و از این‌رو انتقاد شدید به عملکرد آن‌ها داریم.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۹:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


+ هشت = 10