قبح زدایی آفت جامعه امروزی

قبح زدایی آفت جامعه امروزی

گروه اجتماعی: جایگاه حجاب در تفکر دینی و ارزشمندی آن در نگاه انسانی بر کسی پوشیده نیست، زیرا حفظ پوشش ظاهری بدن، از اموری است که فطرت آدمی بر آن گواهی می‌دهدهرچند در برهه‌هایی از زمان انسان‌ها با انحراف از این فطرت اصیل الهی، به بیراهه گام نهاده‌اند و هر از چند گاهی، قلم فرسایان، حجاب را مورد هجوم قرار می‌دهند.
با نگاهی به بحث حجاب در ادیان متوجه می_شویم که:در یهود:ویل دورانت می‌نویسد: اگر کسی در دین یهود به نقض قانون آن می‌پرداخت چنان که مثلاً بی آن که چیزی بر سر داشت به میان مردم می‌رفت …. در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد.
در مسیحیت:برتراند راسل می‌نویسد: بخصوص در قرون اول مسیحیت، این طرز تفکر (حجاب) سن پل (بولس مقدس) از طرف کلیسا اشاعه تام یافت …
در زرتشتی:ویل دورانت می‌نویسد: در زمان زرتشت زنان منزلتی عالی داشتند …. پس از آن در زمان داریوش زنان طبقه بالای اجتماع جرات آن را نداشتند که جز در تخت روان رو پوش دار از خانه بیرون بیایند.
در جاهلیت و بت پرستی اعراب:در دوران جاهلیت اعراب، عفاف و حجاب اگر چه به عنوان یک دغدغه مطرح بود اما جایگاهی نداشت، از این جهت مردان وقتی به سفر می‌رفتند نخی را بر درخت خرما می‌بستند، در زمان بازگشت اگر آن نخ باز شده بود به این معنا بود که زنانشان خیانت کردند والا زنانشان پاک بودند.
این موضوع آنقدر حائز اهمیت بود که پیامبر اسلام در »بیعت النسا« از جمله شروطی که مطرح می‌کنند و از زنان پیمان می‌گیرند، مراعات کردن عفاف و حجاب است.
با آنچه ذکر شد روشن گردید که در غالب ادیان کلاسیک دنیا حجاب و عفاف از اصول رایج بوده است و فقط جاهلیت عرب آن را مراعات نمی_کرد و آنها هم معتقد به دینی نبودندو اما حجاب در اسلام:خدای حکیم در قرآن کریم می‌فرماید: قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ (سوره نور آیه ۳۰) و می‌فرماید: وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا …. (سوره نور آیه ۳۱)
عفت از جمله کمالات نفسانی است که با غیرت همراه بوده و غیرت نیز با دارا بودن شریف_ترین اوصاف نفسانی مقدمه ای در امر عفاف است و به بیانی عفت هر کسی به اندازه غیرت اوست و عفاف خصلتی است که تنها مختص به زنان نیست بلکه مردان را نیز در بر می گیرد.
عفیف بودن در قرآن از اوصاف اولیای الهی است و کسی که وارد حریم غیر شود و یا اجازه دهد غیر وارد حریم او شود اهل غیرت و عفاف نیست.متأسفانه وقتی از حجاب و زن سخن گفته می شد زن مانند مرواریدی توصیف می شودکه در داخل صدف که همان چادر باشد از صدمات خارجی در امان است اما متأسفانه امروزه پوشش بانوان جامعه ایرانی که روزگاری جلادهنده مروارید در صدف و نگین انگشتری بود رنگ باخته است طوریکه آنچه به عنوان مانتو و روسری بر تن برخی از بانوان می‌بینیم هویت اصلی خود را از دست داده‌است.
مانتوهای بی‌دکمه، شلوارهای آب رفته و روسری_های عقب رانده و حتی روی شانه ها انداخته شده و حتی سیگار در انگشتان برخی از زنان جامعه ما همگی گواه بر این حقیقت تلخ دارد که بلی قبح برخی مسائل ارزشی در جامعه ما زدوده شده است!
روز به روز پوشش ایرانی اسلامی جامعه ما در حال رنگ باختن و کمرنگ‌تر شدن است و از در و دیوار شهرهای ما فرهنگ ضدحجاب می‌بارد و جوانان بیشتر از سایر افراد در گرداب مهلک اشاعه مدل‌های غربی درگیر شده‌اند.قبح مسائل از بین رفته است:شاید شما هم بارها با صحنه هایی از بی حجابی پشت چراغ قرمزها مواجه شده باشید یا اگر گذرتان به نقاط گردشگری و خصوصا منطقه بند ارومیه افتاده باشد زنان و دخترانی را می بینید که بدون روسری و با آرایش کاملا غلیظ در داخل ماشینها یا کنار جاده در حال کورس با پسران یا مشغول کشیدن سیگار و قلیان هستند.
متأسفانه سن مصرف قلیان، سیگار و حتی مواد مخدر بین دختران جامعه ما به سن راهنمایی رسیده و این وضعیت نگران‌کننده است و رواج این گونه روابط خارج از عرف مانند موریانه به تخریب فرهنگ ایرانی اسلامی و قبح زدایی از برخی مسائل ارزشی جامعه ما پرداخته است.
بی حجابی ها نمود بارز ضعف عمل در امر به معروف و نهی از منکر:یکی از واجبات و فروع دین ما که از اهمیت بسیاری برخوردار است فریضه امر به معروف و نهی از منکر است که علی رغم اهمیت آن خواسته یا نا خواسته در حال کم رنگ شدن است و متاسفانه شاهدیم که در جامعه کنونی ما به فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر، توجه قابل ملاحظه ای نمی شود و اگر هم بشود دوره ای و مقطعی اجرا می شود.
و چه بسا بتوان به جرأت بسیار گفت که رواج و گسترش زیاد بی حجابی و بدحجابی و روابط خارج از عرف در ملأ عام و بدون واهمه نمود بارز ضعف عمل در اجرای این امر است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازتیار؛ و اما سخنی کوتاه با مسئولین امر و متولیان فرهنگی جامعه: اگر حجاب و حیا و عفاف، »عرف« جامعه شود یقیناً کسی نمیتواند خلاف آن رفتار کند و اگر وضعیت افسارگسیخته به همین منوال پیش رود جامعه آسیب خواهد دید.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۷:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


+ 3 = پنج