نماينده مردم اروميه درمجلس:

قاچاق لوازم خانگی مانع تنطیم نرخ بازار است

قاچاق لوازم خانگی مانع تنطیم نرخ بازار است

گروه اقتصادی:طرح خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری می‌تواند بازار را از حالت عادی خارج کند؛اما گره‌گشای مشکلات بنیادین این بازار غیرشفاف لوازم خانگی نیست_اگر فرآیند خروج ازرکود و رونق اقتصادی در تولید و بازار لوازم خانگی به سرعت بخشیدن به فرآیند گرفتن کارت‌های اعتباری این صنعت بستگی دارد،بدیهی است که دولت باید از تحریک غیر محسوس بازار اقتصادی لوازم خانکی در کشور جلوگیری کند.
عنوان می شود که هدف این بسته این است که تحریکی در بازار تقاضا ایجاد کند تا امکان خرید کالاهای بادوام برای افرادی که توان خرید نداشتند،ایجاد شود اما سوال این است که چرا برای مبارزه با ورود یا قاچاق لوازم خانگی در کشور تدابیر کارآمدی اتخاذ نمی‌شود.
طرح خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری می‌تواند بازار را از حالت عادی خارج کند اما گره‌گشای مشکلات بنیادین این بازار نیست.
رکود شدیدی بر تمام بازارها از جمله لوازم‌خانگی حاکم است،ورود رکود به بازار لوازم‌خانگی و ماندگاری طولانی‌مدت آن در این بخش، باعث گلایه روزافزون تولیدکنندگان از کاهش فروش کالا و پر شدن انبارها، شده‌است واین در حالی است که ازاین‌رو دولت تصمیم گرفت در طرحی تحت عنوان »تسریع در رونق اقتصادی« با ارائه تسهیلاتی در بسته خروج از رکود تا حدودی این بازار را از کسادی خارج کند.
این بسته اقتصادی دولت،یک خبر خوش برای خریداران لوازم‌خانگی دارد و آن اختصاص وام ۱۰ میلیون تومانی از طریق کارت اعتباری است که افراد دارای حقوق ثابت می‌توانند از آن بهره‌مند گردند.
این طرح که قرار است به‌زودی اجرایی شود، برای بسیاری سودمند است نخست تولیدکنندگان کالاهای داخلی که در این سال‌های اخیر با رکود بی‌سابقه‌ای مواجه بودند و به دلیل کسادی بازار انبارهایشان پر از اجناس بدون مشتری شده و سپس برای مصرف‌کنندگانی که بنا به هر دلیلی متمایل به خرید کالا هستند.
اما اگر دولت خواهان کمک به قشر کم درآمد جامعه است؛باید کارمزد تسهیلات را به گونه‌ای درنظر بگیرد که برای خریدار جذاب باشد و تولید‌کنندگان نیز با اعلام آمادگی دراین راستا می توانند بخشی از سود تسهیلات را به صورت تخفیف روی کالاهای خود متقبل شوند.
اگر فکر و طراحی پیشنهاد کارت‌های اعتباری برای اجتناب از هرگونه سوء‌استفاده احتمالی مثل پیش‌فاکتورهای تقلبی ارائه شد،می توان به این طرح خوشبین باشیم اما اگر تنها دولت به دنبال تحریک اقتصادی و درنتیجه افزایش تقاضا است دراین میان قشر کم درآمد متضرر می_شود.برای اینکه درزمینه بازارلوازم خانگی بتوانیم به ثبات‌اقتصادی برسیم باید به تولید‌کنندگان نیز پیشنهاد داد که بحث‌های مالیاتی فروش کالا نیز بر دوش خودشان باشد و فروشنده وارد این مسائل نشود؛چراکه با درنظرگرفتن این جنس از پارامترهای اقتصادی مصرف کننده ترغیب می شود،دراین راستا سرمایه گذاری کنند.
*قاچاق لوازم خانگی مانع تنطیم نرخ بازار است
نماینده مردم ارومیه درمجلس با بیان اینکه بها دادن به تولید داخلی تنها راه کنترل تورم بازار لوازم خانگی در کشوراست،گفت:دولت اگر خواهان تنظیم نرخ لوازم خانگی درکشوراست؛باید دروازه اقتصادی به کشور را از منظر وارادات یا قاچاق ببند درغیر اینصورت این سیاست های اقتصادی نمی تواند به نفع اقتصاد ما تمام شود.
نادرقاضی پور درگفت و گو با خانه ملت درباره وضعیت بازارلوازم خانگی درکشور خاطر نشان کرد: واردات کالاهای خارجی در بازار لوازم خانگی موجب شد این بازار منظم حرکت نکند و اگر دولت به دنبال ایجاد تسهیلات دراین بازار است باید واردات کالاهای خارجی را دراین زمینه متوقف کنند.
وی ادامه داد: درچرخه اقتصاد زمانی که کالای خارجی در بازارداخلی به وفور یافت می شود بدیهی است تولیدکننده داخلی نمی تواند حضور موفقی داشته باشد.
نماینده مردم ارومیه درمجلس شورای اسلامی،خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم در راستای توسعه اقتصادی هدفمند حرکت کنیم؛باید وام و تسهیلات کارآمدی را برای فروشندگان درنظر بگیریم.
وی، یادآورشد:دولت اگر خواهان کاهش نرخ لوازم خانگی است،باید تدابیری اتخاذ کند که تولید داخلی در زمینه لوازام خانگی با کیفیت باشد و درمقابل با ایجاد تسهیلات ویژه شرایط قسطی کردن محصولات را برای مصرف کننده را درنظر بگیرد. عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ۳۰ درصد اقتصاد کشور به مسکن اختصاص دارد،گفت: ۲۴۰ نوع کارخانه درکشور ارتباط مستقیم با مسکن دارند و به همین علت دولت وام مسکن را افزایش دهد،اقتصاد هدفمند می شود ودر نتیجه بازار اقتصادی کالا هم هدفمند حرکت می کند.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت،بازارلوازم خانگی در رکود به سرمی‌برد و انبارهای تولیدکنندگان جایی برای نگهداری تولیدات بعدی ندارند،بدیهی است که در ماه‌های محرم و صفر به دلیل کاهش جشن‌ها و مراسم‌هایی مانند عروسی خرید و فروش لوازم خانگی کاهش پیدا می‌کند؛اما اکنون به دلیل اعلام شرایط خرید اقساطی از سوی بانک‌ مرکزی کمی به این رکود دامن زده شده است.
اکنون دربازار کالاهای لوازم خانگی،عرضه بیش از تقاضاست و این صرفاً در بخش تولید نیست بلکه کالاهای وارداتی ما نیز دچار مشکل شده‌اند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۷:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


1 + = هشت