کرونا و صف‌های خرید روغنی که همچنان پابرجاست!

کرونا و صف‌های خرید روغنی که همچنان پابرجاست!

گروه گزارش: این روزها پیک چهارم کرونا و وجود صف‌های روغن در فروشگاه‌های سطح آذربایجان‌غربی این مساله را بیش از پیش نمایان می‌کند که با حلقه گمشده‌ای روبرو هستیم که جان مردم را به خطر می‌اندازد.
به نظر می‌رسد حلقه مدیریت، دچار نوعی بحران شده که در این شرایط پیک چهارم کرونا اگر به صورت صحیح مدیریت نشود، علاوه بر ضرر به بخش‌های اقتصادی کشور، با ایجاد صفوف طولانی برای دریافت مایحتاج اساسی و تجمات غیراصولی جان مردم را به خطر می_اندازد.با وجود اعلام رسمی اداره کل صنعت معدن و تجارت، مبنی بر اینکه هیچ گونه صف و کمبودی در بحث نان در سرتاسر استان وجود ندارد اما گزارش های مردمی از بعضی از شهرهای استان حاکی از آن است که وجود صف و گران فروشی‌ها و کم فروشی ها همچنان ادامه دارد.
طی ماه‌های گذشته کمبود برخی اقلام غذایی از جمله نان، مرغ و روغن مردم را به صف‌های طولانی کشاند و که خود این صفوف منبع و منشاء شیوع بیش از پیش کرونا در سطح جامعه شد.
اما آنچه که تا الان و بعد از گذشت چندین ماه به طور کامل حل نشده، مسئله روغن است که تفاوت قیمت دولتی و آزاد این محصول منجر شده که مردم باز هم در صفوف طولانی همزمان با پیک چهارم، شیوع این بیماری را سرعت بخشند.
درابتدا به سراغ مردم رفتیم تا مشکل روغن را از زبان خود مردم و فروشندگان بشنویم.یکی از شهروندان ارومیه‌ای در مورد مشکلات تهیه روغن گفت: برای خرید روغن یا باید به فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه کنیم که با صف های طولانی مواجه می‌شویم و یا اینکه از مغازه‌ها تهیه کنیم که در این صورت مجبوریم با ۲ برابر قیمت روی جلد خریداری کنیم.
وی ابراز ناراحتی کرد که چرا باید روغنی که قیمت مصوب آن، قیمت روی جلد عنوان شده با ۲ برابر قیمت به مردم عرضه شود؟یک فروشنده در مورد فروش روغن به قیمتی بیشتر از قیمت روی جلد گفت: ما روغن را به صورت آزاد تهیه می‌کنیم به عنوان مثال قیمت روی جلد روغن جامد ۵ کیلویی ۷۰هزار تومان است و ما آن را به قیمت ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان در بازار تهیه می‌کنیم که با احتساب حداقل پنج درصد سود به قیمت ۱۳۶ هزار تومان به فروش می رسانیم.
وی ادامه داد: وقتی منِ فروشنده روغن را با ۱۳۰ هزار تومان قیمت تهیه می‌کنم، چطور آن را با نصف قیمت در اختیار مشتری قرار دهم؟وی اظهار کرد: ما از اداره صمت درخواست رسیدگی به این موارد را داریم، روغن در بازار آزاد به قیمت بالایی یافت می‌شود و اما شرکت های فروش حاضر نیستند آن را به نرخ دولتی و روی جلد عرضه کنند تا بازار روغن از این آشفتگی خارج شود و به یک تعادل نسبی برسد.در همین راستا و برای بررسی وضعیت روغن مصرفی خانوار به سراغ مسوولان صنعت و معدن آذربایجان‌غربی رفتیم.
مشکل روغن و صفوف آن همچنان ادامه دارد
رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت آذربایجان غربی در مورد شایعات ایجاد شده در خصوص کمبود روغن گفت: این خبر صحت ندارد و روغن به حد کافی وجود دارد.
غلامرضا بابایی ادامه داد: روغن در بخش خانوار سهمیه‌ای نیست و فقط برنامه تامین و توزیع مشخص شده دارد و در فروردین و اردیبهشت چهار هزار و ۹۰۰ تن برنامه تامین از کارخانجات مختلف برای هر ماه اعلام شده است.
وی در مورد قیمت مصوب روغن تصریح کرد: به قیمت روغن با مجوز تنظیم بازار فقط هزینه‌های تبعی اضافه می شود و سپس توسط شرکت‌های پخش تحویل مغازه داران با قیمت_های مصوب می‌کنند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در رابطه با تخلفات صورت گرفته در پخش و فروش روغن اذعان کرد: معاونت بازرسی موظف به رسیدگی به تخلفات است .بابایی اظهار داشت: روغن باقیمت مصوب به غیر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شبکه تعاون روستایی و واحدهای صنفی نیز عرضه شده است.وی بیان کرد: فقط با عنایت به خلا قبلی ایجاد شده در تامین روغن جامد، قیمت این روغن درحال حاضر اختلاف معنی داری با بازار دارد ومعمولا در توزیع آن صف ایجاد می‌شود.
مردم تخلفات را به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند
معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز در این مورد تاکید کرد: در صورت وجود هر گونه تخلف در واحد های صنفی و غیر صنفی همشهریان می توانند از طریق سامانه ??? ستاد خبری این سازمان یا با مراجعه حضوری به معاونت بازرسی واقع در بلوار شهید رجایی جنب پارک ساعت مراتب را اطلاع دهند تا در اولین و کمترین فرصت مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.
اسماعیل مسلمی اظهار کرد: کالا های اساسی که توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود با هماهنگی و حضور بازرسان مقیم سازمان صورت می گیرد.وی بیان کرد: متاسفانه با توجه به اختلاف قیمت بعضی از کالاها در بازار آزاد موجب شده است که تعدادی فرصت طلب از این خلا سوء استفاده کرده و برای خود مسیر درآمد ایجاد کنند.وی در پایان تاکید کرد: مردم در صورت مواجه با تخلف صنفی اعم از گران‌فروشی، عدم ارائه کالا، عدم صدور فاکتور، عدم درج قیمت و احتکار را از طریق ۱۲۴ سازمان صمت و ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی اطلاع دهند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از اروم نیوز، حال با این وضعیت گره کار کجاست که مردم را وادار به تشکیل صفوف طولانی می‌کند، آیا در صفوف اقلام غذایی کرونایی وجود ندارد؟

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۶:۴۷ ب.ظ

دیدگاه


2 + شش =