معاون اجتماعي و گردشگري مناطق آزاد:

قاچاق از مناطق آزاد ادعایی کذب برای تخریب دستاوردها است

قاچاق از مناطق آزاد ادعایی کذب برای تخریب دستاوردها است

گروه گزارش:معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد با بیان اینکه قاچاق نه از مناطق آزاد بلکه از مبادی رسمی گمرک انجام می‌شود اظهار داشت: قاچاق از مناطق آزاد حرف لقی است که عده‌ای برای تخریب دستاوردها در دهان‌ها انداخته‌اند.
محمدعلی زم با اشاره به چالش‌های توسعه فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد گفت: غلبه تفکر اقتصادی بر مدیران منطقه فقدان اندیشه و برنامه واحد، فقدان تالیف و الگو برای توسعه، ناامنی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و شکاف میان بومیان و مهاجران در مناطق آزاد از مهم‌ترین مشکلات این حوزه است.
وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات ما در راستای توجه به نیروی انسانی در مناطق آزاد متناسب‌سازی رشته‌های دانشگاهی با نیازهای بومی برای توسعه مناطق آزاد است گفت: زمانی بین ماموریت‌های مناطق آزاد اروند، انزلی و ارس و سایر مناطق آزاد هیچ تفاوتی وجود نداشت اما امروز خوشبختانه با سیاست‌های دولت یازدهم ماموریت استراتژیک مناطق تعریف شده است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها و عمران و آبادانی در مناطق آزاد با سرعت بیشتری در حال انجام است گفت: در منطقه آزاد ماکو توانستیم در دو سال نسبت به اتمام ساخت فرودگاه اقدام کنیم.
زمانی شاهد ترافیک‌های بسیار شدید در مرزبازرگان بین ماکو و ترکیه بودیم امروز جاده‌های ترانزیتی مناطق آزاد توسعه و تعریض یافته است و ترانزیت در مدت زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود.
زم با اشاره به توسعه زیرساخت ها در مناطق آزاد ادامه داد: امروز منطقه آزاد چابهار به قطب اقتصادی کشورهای پاکستان و افغانستان تبدیل شده است و با توجه به اینکه به آب‌های اقیانوسی دسترسی دارد می‌تواند به ۳۵ کشور حاشیه خلیج فارس دسترسی و تعامل اقتصادی داشته باشد.
وی ادامه داد: امروز اروند توانسته بحث ارتباط با عراق را تقویت کند و در حالی که در دوره‌ای ورود دانشجویان خارجی به دلیل مسائل امنیتی به کشورمان برای تحصیل ممنوع بود امروز شاهد ورود دانشجویان خارجی به مناطق آزاد کشورمان برای ادامه تحصیل هستیم.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: ماموریت منطقه آزاد انزلی با هدف افزایش ارتباط با کشورهای حوزه خزر تنظیم شده است و امروز شاهد آن هستیم که در مناطق آزاد کیش و قشم یک جریان اقتصادی متفاوتی حاکم است و در منطقه آزاد چابهار بهبود وضعیت اقتصادی از جهش نسبی برخوردار است.
زم با اشاره به ضرورت افزایش مناطق آزاد در کشور افزود: به طور قطع راهکار اصلی ریشه‌کن کردن فقر در منطقه‌ای مانند سیستان ایجاد منطقه آزاد است تا درآمد مردم منطقه افزایش یابد.
*۷۵ درصد درآمد مناطق آزاد صرف پروژه‌های عمرانی می‌شود
وی با اشاره به مدیریت صحیح اقتصادی در مناطق آزاد اظهار داشت: در حالی که ۷۵ درصد درآمدهای مناطق آزاد صرف پروژه‌های عمرانی و ۲۵ درصد درآمدها صرف حوزه هزینه‌های جاری و نگهداری می‌شود در دستگاه‌های دولتی ۹۵ درصد درآمدها صرف هزینه‌های جاری و ۵ درصد آن صرف هزینه‌های عمرانی شده است.
زم ادامه داد: حال اینکه برنامه داریم در سال ۹۶ سهم ۲۰ درصدی هزینه‌های جاری و نگهداری را هم کاهش دهیم و به هزینه‌های عمرانی بیفزاییم.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با تاکید بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در مناطق آزاد اظهار داشت: در مناطق آزاد با اجرای مدیریت صحیح اقتصادی در ظرف۱۲ماه تکلیف صادرات ۳۰ درصدی کالاهای تولید شده در مناطق آزاد محقق شد و رشد ۳۰ درصدی صادرات یک عملیات بی‌نظیر محسوب می‌شود.
*قاچاق از مبادی رسمی کشور انجام می‌شود
زم با بیان اینکه اخیراً شایعه جانسوز و بی‌رحمانه‌ای درباره مناطق آزاد در برخی از رسانه‌ها منتشر شد گفت: وقتی عده‌ای با هدف تخریب دستاوردهای مناطق آزاد در دولت یازدهم این حرف لق را که قاچاق از مناطق آزاد صورت می‌گیرد در دهان‌ها انداختند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: اما مناطق آزاد برای اثبات واهی بودن این ادعا از دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور دعوت کرد تا عملکرد مناطق آزاد را زیر ذره‌بین قرار دهند و در حالی که طبق قانون دیوان محاسبات عدالت اداری حق بررسی عملکرد مناطق آزاد را نداشت اما برای اولین بار پایش به ارزیابی عملکردها در این حوزه باز شد.
وی تاکید کرد: تاکنون هیچ یک از نهادها هیچ سندی مبنی بر اینکه قاچاق از مبادی مناطق ‌آزاد انجام شده است نتوانستند ارائه دهند این در حالی است که قاچاق از مبادی رسمی و از گمرک انجام می‌شود.
زم با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه واگذاری زمین در مناطق آزاد در دولت یازدهم گفت: در دولت‌های قبل اراضی تغییر کاربری می‌یافتند و به یک زمین بایر کاربری تجاری می‌دادند و افراد می‌توانستند با فروش بخشی از آن زمین از ارزش افزوده آن استفاده کنند و در بخش دیگر آن فعالیت های تجاری انجام دهند.
بنابراین بدون آنکه سرمایه‌ای را وارد منطقه کنند زمین را به کالای سرمایه‌ای تبدیل می‌کردند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تاکید کرد: در دولت یازدهم جلوی این اقدامات را گرفتیم و تمام اراضی و پروژه‌ها از طریق برگزاری مناقصه‌ها و مناظره‌ها به سرمایه‌گذاران واگذار شد.
وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم بررسی کنید قاچاق از چه روزنه و از کدام زاویه از مناطق آزاد انجام می‌شود عده‌ای سکوت می‌کنند و هیچ سندی نمی‌توانند مبنی بر اینکه قاچاق از مبادی مناطق آزاد انجام می‌شود ارائه کنند.
این در حالی است که می‌توانند به راحتی مسیر انجام قاچاق را بررسی کنند و بدانند قاچاق از کجا وارد کشور می شوند.
*توسعه گردشگری با هدف تقویت اقتصاد بومی
زم با بیان اینکه ۵۶۷ روستا در هفت منطقه آزاد کشورمان وجود دارد گفت: این روستاها مانند روستاهای دیگر کشورمان فاقد عنصر درآمدزایی بودند در حالی که زیرساخت‌های توسعه‌ای را دارند اما با قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد عنصر درآمدزایی گردشگری به این روستاها اضافه شد و امروز این روستاها از این طریق درآمدزایی می‌کنند.
به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: امروز با هشتاد میلیون جمعیت کشور جمعیت روستایی ۲۰ میلیون نفری داریم که در ابتدای انقلاب هم با جمعیت ۳۷ میلیون نفری جمعیت روستایی همین ۲۰ میلیون نفر بود.
بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که جمعیت از روستاها به سمت شهرها سرازیر شده اند و حاشیه‌نشینی ۱۱ میلیون نفری را ایجاد کرده‌اند. این در حالی است که می‌توانستیم با ایجاد عناصر درآمدزایی جمعیت در روستاها را حفظ کنیم.
زم ادامه داد: برای تقویت اقتصاد روستاها گردشگری را محور کار قرار دادیم و امروز توانستیم با توسعه گردشگری در روستاها و مناطق آزاد اقتصاد بومی این مناطق را تقویت کنیم.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۴:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


هفت × = 7