دولت دست دلالان را از مزارع_گندم کوتاه_کند

دولت دست دلالان را از مزارع_گندم کوتاه_کند

نصیبه نیک زاد
گروه گزارش:همه ساله کشاورزان و به ویژه گندمکاران آذربایجان‌غربی با مشکلاتی روبه رو هستند که یکی از اصلی‌ترین آنها این است که بیشتر سود حاصل از کشت گندم به جیب دلالان می‌رود. کشت گندم در کشور و به تبع آن در استان کشاورزی آذربایجان‌غربی از اهمیت فراوانی برخوردار است چون سرانه مصرف این محصول راهبردی و مهم بسیار بالا است.
گندم را از مقاومترین‌ و سازگارترین زراعت‌ها قلمداد می‌کنند چون مقاومت آنها نسبت به کم‌آبی و بیماری بسیار زیاد است و همین خود سبب شده که بیشتر بهره‌برداران کشاورزی در کنار سایر کشت‌ها به گندمکاری نیز پردازند.
معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه گندم یکی از محصولات اصلی و راهبردی است که نه تنها در کشور ایران بلکه در سایر کشورها نیز در اقتصاد غذایی و اقتصاد کلان کشاورزی نقش تعیین کننده‌ای دارد اظهار کرد: از این رو برای تولید این محصول برنامه‌ریزی‌هایی حتی پیش از کاشت و برداشت صورت می‌گیرد.
بهنام شهدی تصریح کرد: بنابراین باید به ارتقاء کیفیت، واریز به موقع خرید گندم تضمینی و همچنین رعایت موارد بهداشتی در مراکز توجه شود.وی با اشاره به پیش‌خرید ۵۹۱ هزار تن از ۷۳۹ هزار تن گندم تولیدی در استان بیان کرد: بی‌شک این خود اتفاق مبارکی بوده و نسبت به سال های گذشته از وضعیت بهتری برخوردار است.
معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه واریز به موقع مبلغ خرید تضمینی گندم یکی از دغدغه‌های کشاورزان به حساب می آید اظهار کرد: انتظار می رود امسال نیز این مورد توجه قرار گرفته و پیگیری‌های لازم برای پرداخت به موقع و در حداقل زمان انجام شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به اینکه امسال نزدیک ۹۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی استان زیر پوشش گندم آبی و ۲۹۹ هزار هکتار زیر پوشش گندم دیم رفته است افزود: امسال رقم خرید تضمینی گندم از کشاورزان دو هزار و ۵۰۰ تومان است.
اکبر کرامتی با اشاره به پیش‌بینی ۷۳۰ هزار تنی گندم در استان بیان کرد: ۵۹۱ هزار تن نیز مازاد مصرف وجود داشته و از کشاورزان خرید تضمینی می‌شود.
وی با اشاره به تامین ۱۷ هزار تن بذر اصلاح شده برای کشاورزان اظهار کرد: از سوی دیگر ۳۰ هزار تن کود پاییزه و ۲۰ هزار تن کود ازت بهاره در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.
کرامتی با اشاره به مبارزه با علف‌های هرز در سطح ۱۸۰ هزار هکتار افزود: همچنین مبارزه با سن گندم در سطح ۱۲۰ هکتار و مبارزه با بیماری های قارچی در سطح ۹۰ هزار هکتار انجام می‌شود.معاون بهبود تولیدات گیاهی آذربایجان‌غربی با اشاره به مشکلات گندمکاران تصریح کرد: در سال گذشته با کمبود کود به علت قطعی گاز در پتروشیمی روبه رو بودیم که هم اکنون وزارتخانه در حال تدارک کود برای کشاورزان است.
وی اظهار کرد: برای کود ازت بهاره ۴۵ هزار تن لازم است که ۲۵ هزار تن آن تامین شده و بقیه آن تا اواسط و یا اواخر اردیبهشت تامین می‌شود.
یکی از کشاورزان ارومیه‌ای در رابطه با مشکلات گندمکاران بیان کرد: متاسفانه هزینه بارگیری برای کشاورز بسیار زیاد بوده و بهتر است که کشاورز، محصول را از سر زمین خریداری کند.
»هادی نوعی« تصریح کرد: از سوی دیگر دولت پول گندمکاران را در بازه زمانی دو سال تا ۶ ماه پرداخت کرده و با توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی کنونی خانواده‌ها، این مسئله برای کشاورزان مشکلاتی ایجاد می‌کند.
یکی دیگر از کشاورزان ارومیه‌ای نیز با تاکید بر اینکه دولت باید دست دلالان را از زمین‌های کشاورزی کوتاه کند بیان کرد: با وجود اینکه تمامی تلاش‌ها و زحمات را کشاورزان متحمل می‌شوند اما سود آن به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود و عملا برای کشاورز چیزی باقی نمی‌ماند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم،ایوب رضایی افزود: کشاورزان نیازمند حمایت‌های جدی دولتی هستند و باید با کشاورزان قرارداد مستقیم برای خرید محصولاتشان بسته شود تا کشاورز بتواند سرپا بایستد در حالی که هم اکنون گندمکاران ضررهای بسیاری متحمل می‌شوند چون یا محصولشان را سرما می‌زند و یا دچار آفت شده و یا اینکه سود حاصل از زحمات کشاورزان به سمت دلالان سرازیر می‌شود.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۹ ب.ظ

دیدگاه


5 + = دوازده