دبير مرجع دانش سنتي کنوانسيون تنوع زيستي سازمان محيط زيست:

تالاب‌های جنوب آذربایجان‌غربی تنها استراحتگاه دُرنای طناز در ایران است

تالاب‌های جنوب آذربایجان‌غربی  تنها استراحتگاه دُرنای طناز  در ایران است

گروه خبر:دبیر مرجع دانش سنتی کنوانسیون تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت: تالاب‌های جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی تنها استراحتگاه دُرنای طناز در ایران است.
به گزارش آراز آذربایجان،صیاد شیخی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم تالاب های جنوب پارک ملی دریاچه ارومیه این است که این تالاب ها در کُریدور مهاجرت پرندگان از سیبری به افریقا قرار دارد و برخی گونه‌های مهم از جمله دُرنای طناز تنها در مسیر کوچ خود در این تالاب‌ها توقف و استراحت می کنند.
وی اضافه کرد: دُرناهای طناز در مسیر کوچ خود هر سال حدود ۱۰ روز در تالاب های جنوب دریاچه ارومیه در شهرستان های نقده و مهاباد به منظور تغذیه و استراحت فرود می‌آیند و سپس دوباره کوچ خود را ادامه می‌دهند.
دبیر مرجع دانش سنتی کنواسیون تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت: زمان ورود دُرناهای طناز به این منطقه هر سال توسط کارشناسان محیط زیست ثبت می شود و در این ایام محققان و عکاسان زیادی برای ثبت و پایش این گونه‌ها به این مناطق سفر می کنند.
وی افزود: این پرنده در زمره پرندگان حمایت شده بوده و علاوه بر بررسی جمعیت و پراکندگی آن، اقدامات ویژه برای جلوگیری از شکار و تخریب زیستگاههایشان به منظور حفاظت از آن انجام می شود.
دبیر مرجع دانش سنتی کنوانسیون تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت: در جهان سالانه بیش از ۵۰ میلیارد پرنده مهاجرت می کنند که بیشتر مهاجرت پرندگان از هشت کُریدور اصلی صورت می گیرد و یکی از این کریدورها از آذربایجان غربی عبور می کند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


پنج × = 20