فرهنگ کسب مهارت های زندگی ضرورت جامعه امروز

فرهنگ کسب مهارت های زندگی ضرورت جامعه امروز

سینا تهرانی
گروه اجتماعی:چرا با وجود تلاش ها برای داشتن یک زندگی سرشار از آرامش و آسایش ، از زندگی خود راضی نیستیم. امروزه صاحب نظران حوزه خانواده معتقدند برای رسیدن به ساحل آرامش، نیازمند یادگیری مهارت های زندگی هستیم. مهارت هایی که با گسترده شدن پیچیدگی_های زندگی ، خود نیز پیچیده تر می_شوند. مهارتهایی که ما را در شکل گیری زندگی سالم، شاد، آرام و تشکیل خانواده ای شاداب و سرشار از عشق و امید یاری نمایند. امروزه این مهارتها در زمینه هایی چون شناخت خود، برنامه ریزی، مطالعه و یادگیری ،موفقیت تحصیلی ، تقویت حافظه ، مدیریت زمان ، تصمیم گیری ، حل مسأله ، روش تفکر کردن، روابط موثر اجتماعی ، ازدواج موفق، ثروت آفرینی، برخورد با ترس ، پرخاشگری ، مقابله با فشار روانی یا استرس ،خشم ، افسردگی ،کمرویی، مقابله با شکست ، تغذیه سالم ، رفتار اجتماعی ، تعامل، انتقاد و … بکار می رود. یک مربی مهارت های زندگی سالم در تعریف مهارت های زندگی سالم گفت: مهارتهای زندگی مجموعه‌ای ازتوانمندیهاست که از طریق آموزش و تمرین قابل اکتساب بوده و دستیابی به آنها زمینه سازگاری رفتار مثبت و مفید افراد را فراهم آورده و باعث می شود تا آنها بتوانند به گونه ای مؤثر با چالش های زندگی روزمره مقابله کنند. این مهارت ها انسانها را قادر می سازد تا دانش، نگرش و ارزش های وجودی خود را به توانایی های واقعی و عینی تبدیل کنند و از نیروهای درونی خود برای دستیابی به موفقیت های مختلف اعم از تحصیلی ، فردی، ازدواج ، شغلی و داشتن زندگی سرشار از شادابی و شادکامی برای خود و دیگران بهره بگیرند. در واقع یادگیری مهارت های زندگی سالم به فرد می آموزد که چه کاری را باید چگونه انجام دهد یعنی او یادمی_گیرد هرکاری را با روش مناسبش انجام دهد. سیناتهرانی گفت: از نظر من انسان ها دو دسته اند یا به معنای واقعی زندگانی می کنند و یا زنده مانی می کنند به عبارتی یعنی فقط زنده اند. او در تشریح این دیدگاه خود گفت، امروزه با وجود تغییرات زیادی که در سبک زندگی مردم رخ داده است. بسیاری از ما در برخورد با مسائل مختلف زندگی از قبیل تحصیلات ، ارتباطات اجتماعی ، روابط همسران ، تربیت فرزندان، افسردگی ، ترس ، خشم ، شکست، اعتماد نفس و سایر چالش های زندگی فاقد توانایی لازم و اساسی یعنی همان مهارت های زندگی هستیم و به همین دلیل زندگی مان آسیب پذیر بوده و همین مساله باعث افزایش آمار بیکاری، طلاق، خشونت و سایر مشکلات اجتماعی در جامعه گردیده است. این متخصص مهارت های زندگی افزود، وقتی کسی محصولی نظیر گوشی تلفن همراه یا تلویزیون را خریداری می کند، راهنمای استفاده از آنرا نیز در کنار آن می یابد اما وقتی فردی می خواهد در کنکورسراسری موفق بشود، در دانشگاه یکی از بهترین دانشجویان باشد ، تشکیل خانواده داده و ازدواج موفقی داشته باشد و یا فرزندان با نشاط و سالمی را تربیت کند، دفترچه راهنمایی نیست که به ما بگوید در چنین مواقعی چه باید بکنیم . مهارت های زندگی مردم را در برابر آسیب های مختلف واکسینه می کند و باعث می شود تا آنها در رقابت های اجتماعی همیشه بازنده نباشند. این مربی مهارت های زندگی سالم در ادامه گفت، بنده بارها شاهد بوده ام که بعد از برگزاری کارگاههای آموزشی مان در زمینه آموزش مهارتهای موفقیت در بازی زندگی و مهارتهای وفادارسازی همسران؛ بسیاری از شکست ها، اضطراب ها، ترس ها و اعتراضات در روابط بین زوجین، جای خود را به محبت ، همدلی و آرامش داده است.
مسلماً فردی که مهارتهای گفت و گوی سازنده را می داند در نزد همسر و فرزندان یا حتی جامعه از مقبولیت بیشتری برخوردار خواهد شد و یا وقتی دانش آموزان ، دانشجویان و حتی مدیران کسب و کارها با تفکر خلاق و پلن های ذهنی آشنا می شوند، براحتی قادر هستند برای حل مشکلات خود، تولید راهکارهای متنوع بنمایند که باعث می شود تا دستیابی به موفقیت_های تحصیلی و شغلی برایشان امری میسر و ممکن شود. بنابراین کار ما مربیان این است که برای بهتر زیستن، دفترچه راهنمای مهارت های زندگی سالم را که برگرفته از دانش و تجربیاتمان است در اختیار آنها قرار دهیم.
وی گفت، امروزه مربی گری نه تنها در ورزش بلکه در قلمروهای دیگر نیز حضور خود را اعلام کرده است. مربیان خصوصی وظیفه آموزش مهارتهای زندگی را برعهده دارند. در حقیقت وظیفه آنها این است که با شناسایی صفات ممتاز، خصوصیات شخصی و استعدادهای درونی افراد، آنها را از جایگاه و موقعیتی که در آن هستند به جایگاه و موقعیتی برسانند که مایلند به آن دست یابند. این مربی گفت، یکی از کارهایی که افراد موفق انجام می دهند این است که به سفر خود در مسیر موفقیت سرعت می بخشند و بجای آنکه ساعتهای طولانی و روزهای متمادی برای رسیدن به هدفشان تلاش کنند؛ به کمک یک مربی مهارت_های زندگی می آموزند که چگونه با کار کمتر اما هوشمندانه تر، موفقیت بیشتری بدست آورند. سیناتهرانی تاکید کرد، در واقع مربی با افزایش قدرت تمرکز فرد و یا یک کسب و کار و کمک به طراحی چشم انداز و اهدافی روشن به ایشان می_آموزد که چگونه عادات مثبت و موفقیت ساز را جایگزین عادات منفی خود نموده و بر ترس های مختلفی که در برابر موفقیت هایش قرار گرفته است غلبه کنند، او افراد را برای مقابله با رفتارهای ناخودآگاه و الگوهای قدیمی مجهز می کند و به آنها کمک می کند که منطبق با ارزش های خود گام برداشته و با تلاش کمتر اما هوشمندانه تر به موفقیت های تحصیلی ، فردی و شغلی دلخواه شان دست یابند و یا حتی یک زندگی مشترک سرشار از آرامش و آسایش را با همسر خود تجربه کنند. سیناتهرانی در پاسخ به این پرسش که تفاوت مربیگری با مشاور در چیست گفت: مشاور صرفاً بر روی مشکل مراجع خود کار می کند نه آموزش مهارت های زندگی. عموماً کار مشاور حل مشکل است اما کار ما آموختن مهارتهای حل مشکلات و رسیدن به آرامش و موفقیت در قالب آموزش مهارت های زندگی سالم به مراجع است. در واقع ما به مراجعه کننده خود ماهیگیری می آموزیم نه اینکه یک ماهی بدست او بدهیم. ما به او مهارتهایی می آموزیم که بتواند در موقعیت های مختلف زندگی از آنها بهره بگیرد و لزومی نداشته باشد که برای حل هر مسأله ای به مشاور یا متخصص مراجعه کند. امروزه به چنین فردی مشاور نمی گویند بلکه از او به عنوان مربی مهارت های زندگی یاد می کنند. وی گفت، اما به عقیده من تفاوت اصلی مربی مهارت های زندگی با مشاورین خانواده یا روانشناسان در این است که در طی فرآیند شناسایی و حل مشکل، فرد گام به گام از مربی در حال آموختن است، گویی یک پروژه عملی برای تغییر زندگی فردی یا شغلی در حال انجام است که در آن خود فرد دارد آن پروژه را مدیریت می کند و مربی نیز در کنار اوست و هرآنچه که لازم باشد را به او می آموزد. به همین دلیل بارها برای من و همکارانم پیش آمده که فردی که مدتها مربی اش بوده ایم خود نیز موفق شده زندگی افراد دیگری را نیز تغییر دهد و حتی باعث بهبود وضعیت درسی دانش آموزان یا روابط زوج ها و خانواده های بسیاری گردد و حتی در مواردی نیز باعث رشد کسب و کارهای دیگر شده است. در واقع مربی مشکل را شناسایی و راه حل مناسب برای رفع آن را ارائه می دهد، ارتباط وی با مراجعینش تنها در ساعات مشاوره حضوری است و ممکن است وقت جلسه بعدی چند روز آنطرف تر باشد و لذا در این مدت مراجع به حال خود رها شده و چه بسا ممکن است در این فاصله زمانی؛ مشکل او پیچیده تر شود زیرا مشاوری در کنارش نیست که به او بگوید در موقعیت های مختلف چه عکس العمل سازنده ای از خود نشان دهد. اما مربی علاوه بر جلسات حضوری، بصورت تلفنی و یا پیامکی و تحت هر شرایطی کنار مراجع خود است و هر زمان که نیاز باشد، او را هدایت می کند. از طرفی مربی نسبت به مشاور پا را فراتر نهاده و به کمک فرد یک خانه تکانی اساسی در زندگی او صورت می دهد. وی گفت من شخصاً معتقدم وقتی به دانش آموزی کمک می کنم تا چشم انداز روشنی از آینده برای خود ترسیم نموده و مهارتهای لازم برای حرکت در مسیر موفقیت را بیاموزد، نه تنها انگیزه اش برای مطالعه و کسب موفقیت درسی به شدت افزایش می یابد، بلکه دیدگاههای جدید و ارزشمندی نیز در زمینه های مختلف زندگی پیدا می کند که هیچگاه انگیزه های وی را خاموش نمی کند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


3 × دو =