گزارش//

غفلت تاریخی سرمایه‌گذاری در آذربایجان غربی

غفلت تاریخی سرمایه‌گذاری  در آذربایجان غربی

گروه گزارش: مزیت های اصلی سرمایه گذاری در آذربایجان غربی مبحثی است، که می‌توان درباره آن ده‌ها مقاله نوشت، ولی متاسفانه بی توجهی به این قابلیت‌های طبیعی حاصل بی توجهی یک سال یا ۱۰ سال نیست، بلکه غفلت تاریخی را شاهد هستیم.
می توان آذربایجان غربی را به عنوان اصلی‌ترین حلقه ارتباطی کشور با اروپا دانست و دهها مزیت دیگر را برشمرد که فرصت خوبی برای سرمایه گذاری است که در این راستا گزارشی تهیه شده است.
لزوم جذب سرمایه گذار برای فعالیت گسترده در آذربایجان غربی
ساسان خانزاد، کارشناس اقتصاد ، اظهار کرد: این استان کریدور کالایی اعم از جاده‌ای، ریلی و هوایی، کریدور انرژی شامل خط لوله گاز ایران- ترکیه و خط اتیلن غرب با قابلیت توسعه خطوط و بازارهای جدید با توجه به بحران انرژی در اروپا و جهان را در اختیار دارد و بارها گفته شده است، آذربایجان غربی از حیث مواد معدنی بسیار ثروتمند بوده و بیشترین مواد معدنی شناسایی شده در کشور را در دل خود نهفته کرده است.وی خاطرنشان کرد: همچنین در ارتباط با مزیت های سرمایه گذاری در آذربایجان غربی می‌توان به موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد این استان با ۹۶۷ کیلومتر مرز زمینی با ۳ کشور ترکیه، عراق، آذربایجان اشاره کرد، به ویژه اینکه در گذشته مرزها تهدید قلمداد می‌شدند ولی هم اکنون از آنها به عنوان فرصت یاد می‌شود.
این پژوهشگر حوزه اقتصاد خاطرنشان کرد: با این ظرفیت‌های عمده و بالقوه و بالفعل می‌توان کارهای گسترده‌ای در حوره سرمایه‌گذاری انجام داد، که امید است از این پس و در دولت سیزدهم اقدامات شایان توجهی انجام گیرد.این استاد دانشگاه با بیان اینکه بخشی از جمعیت استان در مرز سکونت دارند و می‌توانند تجارت مرزی را رونق دهند، اضافه کرد: از ظرفیت‌های نهفته در استان به واسطه جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی باید حداکثر استفاده را کرد.
از حضور سرمایه گذاران داخلی و خارچجی در استان استقبال می کنیم
محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی نیز در حاشیه یکشنبه های تولید و بازدید از صنایع استان، سرمایه گذاری را یکی از تکالیف اصلی استان در سال جاری عنوان کرد و گفت: جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی برای تحقق رشد ? درصدی اقتصادی کشور جهت افزایش سطح سرمایه گذاری در استان ضروری است.
وی با اشاره به ظرفیتهای بالقوه بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و ایجاد فرصت شغلی در استان اظهار کرد: یکی از مهمترین اهداف دولت در سال جاری حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی است که ما نیز در استان عزمی جدی برای تقویت این بخش داریم و از حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی در استان استقبال می کنیم.
معتمدیان با بیان اینکه با شناسایی و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی برای حوزه های گردشگری، صنایع تبدیلی، کشاورزی، خدماتی، معادن و… می توان گامهای بلندی در بخش اشتغالزایی برداشت، تصریح کرد: نباید اجازه داد مشکلات، سرمایه گذاران را از سرمایه گذاری در استان منصرف کند بلکه باید روند سرمایه گذاری در استان روانسازی شود.
ضرورت تشکیل میز سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن استان
عبدالحمید سرتیپی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: از سرمایه گذاران بخش صنعت و معدن در استان حمایت می کنیم.وی بر ضرورت اهمیت سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن در استان تاکید کرد و بابیان اینکه ضروری است در استان میز سرمایه گذاری در این حوزه تشکیل شود، افزود: با تمام قوا از سرمایه گذاران این بخش حمایت می کنیم.رییس سازمان صمت استان بااشاره به دانش بنیان کردن زنجیره تولید و لزوم توجه به شرکتهای دانش بنیان و فناور گفت: سازمان از طرحهای دانش بنیان در بخشهای صنعت و معدن حمایت می کند.
صدور ۱۲۹ مورد مجوز سرمایه گذاری در آذربایجان غربی
جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: سال گذشته، ۱۲۹مورد مجوز سرمایه گذاری با مبلغ سرمایه گذاری ۱۱۷۰ میلیارد تومان در بخش گردشگری استان صادر شده است.وی به ایجاد اشتغال برای ۱۰۰نفر در استان به موازات سرمایه گذاری های انجام شده اشاره کرد و گفت: در استان ظرفیت های زیادی برای جذب سرمایه گذار وجود دارد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایسنا؛ آذربایجان غربی به تنهایی تا اندازه ای منابع غنی و ارزشمند برخوردار است، که در به فعلیت رسیدن این ثروت‌های طبیعی، قابلیت این رو دارد که مشکلات اقتصادی و معیشتی موجود را برطرف کند.این مهم نیز در سایه جذب سرمایه گذار و تقویت بخش خصوصی امکان پذیر است که امید است که در سال »تولید، دانش بنیان و اشتغال« به این مقوله توجه ویژه ای شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


یک × 3 =