وزير راه و شهرسازي در اروميه:

احداث کریدور بازرگان به بندرامام گام مهمی در توسعه آذربایجان غربی است

احداث کریدور بازرگان به بندرامام گام مهمی در توسعه  آذربایجان غربی  است

گروه خبر:وزیر راه و شهرسازی احداث کریدور بازرگان به بندر امام را گامی مهم در توسعه و آبادانی استانهای زاگرنشین از جمله آذربایجان غربی عنوان کرد. به گزارش آرازآذربایجان عباس آخوندی در جلسه شورای حمل و نقل و مسکن آذربایجان غربی گفت: با توجه به موقعیت منحصر بفرد آذربایجان غربی و عقب ماندگی های موجود در زیرساختهای حمل و نقلی ایجاد کریدور بازرگان به بندر امام می_تواند در توسعه استان مفید واقع شود.
وی با بیان اینکه یکی از سیاستهای وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید ارزیابی مجدد در کریدورها است، کریدور بازرگان به بندر امام را با توجه به اینکه کوتاه ترین کریدور اروپا به خلیج فارس و پر جمعیت ترین کریدور کشور است از جمله مهم ترین کریدورهای حمل و نقلی دانست.
آخوندی با اشاره به اینکه تمامی استانهای زاگرس نشین در این کریدور ذینفع هستند افزود: برای ایجاد این کریدور نیازمند همکاری دولت و مجلس هستیم، در صورت نیاز می توان از مدل_های مختلف سرمایه گذاری بین المللی در احداث این کریدور استفاده کرد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه احداث این کریدور می تواند منطقه را احیا کند، تبدیل بزرگراههای در مسیر کریدور به آزاد راه و احداث آزاد راههای جدید را از جمله برنامه های مورد نیاز برای احداث کریدور بازرگان به بندر امام عنوان کرد و گفت: امیدواریم با همت دولت و مجلس در برنامه ششم احداث این کریدور گنجانده و پیگیری شود تا علاوه بر احیای منطقه شبکه حمل و نقلی نیز توسعه یابد.
آخوندی در ادامه با اشاره به اینکه انتظارات مسئولان و نمایندگان استان در خصوص تامین زیرساختهای حمل و نقلی بحق و درست است افزود: این انتظارات متعدد و بحق بیانگر آنست که عقب ماندگی های زیادی در بخش زیرساختی وجود دارد و نیز از نیاز به یک رویکرد جدید در تامین زیرساختها خبر می دهد. چرا که رویکردهای گذشته توان پاسخگویی به جبران عقب ماندگی ها را ندارد.
وی گفت: در حال حاضر در یک خشکسالی منابع مالی بسیار شدیدی هستیم و اگر بخواهیم به همه خواسته های بحق مردم پاسخگو باشیم باید در نخستین گام اقتصاد ایران را به اقتصاد بین المللی پیوند بدهیم.آخوندی اتصال به اقتصاد جهانی و بهره مندی کشور از آن را واقعیت اقتصادی امروز کشور دانست و افزود: با شروع بکار دولت تدبیر و امید این رویکرد اتخاذ و موفقیتهای نسبی خوبی نیز بویژه بعد از برجام حاصل شده که کافی نیست.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اهتمام در اجرای اقتصاد مقاومتی و راهبرد رسیدن به اقتصادی درون زا و برونگرا بیانگر رجوع به توانمندی های داخلی و گرفتن سهم کشور از اقتصاد جهانی است ادامه داد: برای رسیدن به این راهبرد می طلبد تا دولت و مجلس و مردم مقدمات لازم را فراهم سازند تا خواسته های بحق نیز تحقق یابد.این مقام مسئول در ادامه با تشریح وضعیت فرسوده ناوگان حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی و عقب ماندگی در شبکه حمل و نقلی، نوسازی ناوگان و نیز ایجاد زیرساختهای حمل و نقلی را نیازمند اعتبارات کلانی دانست و افزود: این حجم عظیم سرمایه از توان دولت خارج است.
آخوندی گفت: نگاهی به تخصیص ۳۲ درصدی اعتبارات وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته این را نشان می دهد که با این اندک اعتبارات حتی نمی توان پاسخگوی خواسته های بحق یک استان شد. لذا ضمن تغییر در رویکردها باید از ظرفیت بخش خصوصی نیز بهره جست.
وزیر راه و شهرسازی استفاده از سرمایه بین المللی و تامین سرمایه از حمل و نقل جاده ای از طریق احداث آزاد راه را از جمله راهکارهای اعتبارات لازم برای ایجاد زیرساختهای حمل و نقلی و نوسازی ناوگان دانست.
این مقام مسئول انعقاد قرارداد احداث قطار سریع السیر تهران، اصفهان، قم را یکی از اتفاقات مبارک در عرصه استفاده از طرفیت سرمایه_گذاری خارجی نام برد و گفت: این قرارداد نشان د اد که می توان طلسم عدم سرمایه_گذاری کلان با فاینانس خارجی را در کشور شکست.
وزیر راه و شهرسازی گفت: ۶۰ درصد از زیرسازی خط آهن نقده به ارومیه انجام شده و ریل مورد نیاز آن در نیمه دوم شهریور تحویل کارگاه می‌شود. عباس آخوندی در مراسم افتتاح نمادین افتتاح ۲۸۰ کیلومتر پروژه جاده‌ای آذربایجان غربی که در جاده مهاباد به میاندوآب برگزار شد اظهار داشت: با بهره برداری از این پروژه ضمن توسعه و گسترش شبکه بزرگراهی استان، ایمنی حمل و نقلی نیز ارتقا می‌یابد.
آخوندی با ارائه گزارشی از سفر دو روزه به استان آذربایجان غربی، تصریح کرد: خوشبختانه طرح‌های خوبی در حوزه ریلی، جاده‌ای و هوایی در آذربایجان غربی در دست اجراست.
وی با بیان اینکه دولت همت خود را برای تحقق آرزوی دیرینه مردم ارومیه در خصوص راه آهن را جزم کرده است گفت: ۶۰ درصد زیرسازی مسیر نقده به ارومیه انجام گرفته است.
آخوندی افزود: ریل مورد نیاز این مسیر نیز تأمین شده و در نیمه دوم شهریور تحویل کارگاه می‌شود.وزیر راه و شهرسازی بزرگراه ارومیه مهاباد، میاندوآب را از جمله طرح‌های مهم برشمرد و افزود: در خصوص اتمام این پروژه قدیمی تمام تلاش خود را بکار بسته‌ایم.
آخوندی خاطرنشان کرد: علیرغم تنگناهای مالی کارگاه‌های عمرانی را زنده نگه داشته‌ایم.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در این مراسم که استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس و مسئولان شهرستان مهاباد حضور داشتند در سخنانی ضمن تقدیر از همراهی مسئولان و نمایندگان مجلس و نیز پیمانکاران اظهار داشت: با حضور وزیر راه و شهرسازی پروژه‌های مختلفی با اعتبار ۷۵۳ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.داریوش نصر افزود: با توجه به افتتاح ۳۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی، پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک ۳۰ کیلومتر از بزرگراه ارومیه، مهاباد، میاندوآب نیز به بهره‌برداری برسد.وزیر راه و شهرسازی شامگاه امروز در جریان دومین روز از سفر به آدربایجان_غربی با حضور در شهرستان میاندوآب از مراحل ساماندهی رودخانه زرینه رود بازدید کرد و طی آن با اشاره به ویژگی‌های طبیعی و منحصر به فرد این رودخانه دستورات لازم درباره گنجاندن ساماندهی این رودخانه در طرح تفصیلی شهر میاندوآب را صادر کرد.استاندار آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: مطالبه مردم و نمایندگان آنها در مجلس و مدیران دولت یازدهم راه‌اندازی قطار بین شهری ارومیه به تبریزاست که امیدواریم در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.
قربانعلی سعادت با اشاره به جایگاه ویژه آذربایجان غربی به عنوان دروازه ایران به اروپا اظهار داشت: با توجه به عقب‌ماندگی‌های استان در حوزه حمل و نقلی، مسئولان و نمایندگان استان در مجلس متفق‌القول پیشنهاد راه‌اندازی قطار بین شهری ارومیه به تبریز را مطرح می‌کنند.
وی با بیان اینکه درخواست داریم در صورت معرفی سرمایه گذار برای این پروژه، مسیر سرمایه گذاری از سوی وزارت راه و شهرسازی هموار شود، تأمین بخشی از هزینه‌های ایجاد زیرساخت‌های مسکن مهر از طریق فروش زمین‌های وزات راه و شهرسازی را از دیگر پیشنهادات استانی برشمرد.
سعادت همچنین با بیان اینکه چون آذربایجان_غربی دروازه ورود به اروپاست و جاده ابریشم نیز در حال احیاست لذا اتصال راه آهن در قالب جاده ابریشم از طریق منطقه آزاد ماکو به اروپا می‌تواند برای استان مثمر ثمر باشد.
استاندار آذربایجان غربی گفت: برش استانی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این استان در حوزه وزارت راه و شهرسازی نیز در حال اجراست و در عین حال انتظار می‌رود با اتخاذ سلسله تصمیماتی در حوزه زیرساختهای ریلی و جاده‌ای شتاب محسوسی در توسعه این منطقه ایجاد شود.وی گفت: حل و فصل موضوع زمین پادگان لشگر ۶۴ پیاده ارومیه به شورای عالی شهرسازی سپرده شده و امید می‌رود در این شورا مسائل مربوط به این زمین‌ها حل شده و مورد مصالحه قرار گیرد.سعادت از وزیر راه و شهرسازی خواست مشکل زمین ورودی شهرک گلمان ارومیه را که متعلق به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) است را از طرق قانونی حل کند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۷:۲۴ ق.ظ

دیدگاه


+ چهار = 11