گزارش//

غفلتی که سرمایه تاریخی شهر را تهدید می کند

غفلتی که سرمایه تاریخی شهر را تهدید می کند

گروه گزارش: بازارتاریخی ارومیه که قدمت آن به دوره صفویه برمی گردد از قدیم الایام محل کسب و مرکز اقتصادی شهر ارومیه بوده و یکی از بناهای تاریخی و مهم آذربایجان غربی است که در سال های اخیر اقدامات خوبی درجهت مرمت و بازسازی آن انجام شده اما با این وجود همچنان شاهد سیم کشی های غیر اصولی توسط برخی کسبه این بنای تاریخی هستیم که این بنا را در معرض حوادث احتمالی خطرناکی قرار داده است. خطر جدی بازار تاریخی ارومیه را تهدید نمی کند
جلیل جباری، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی افزود: در حال حاضر دغدغه اصلی و جدی میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان وضعیت سیم کشی ، و پراکنده بودن وسایل روشنایی و شبکه ای بازار تاریخی ارومیه است.
وی با اشاره به اینکه طی جلسه که با حضور سازمان آتش نشانی،شرکت توزیع برق ارومیه انجام گرفت قرار بر بررسی سریعتر ایمنی بازار قدیمی ارومیه شد، تصریح کرد: دستور جدی بر جمع آوری سریعتر سیم کشی ها والحاقات اضافی بازار تاریخی ارومیه صادر شده است تا با حل این مشکل از حوادث بزرگتری همچون آتش سوزی جلوگیری شود.
جباری با تاکید به اینکه از نظر ساختار، بنای بازار و طاق ها وستون ها مشکل جدی و اضطراری بازار تاریخی ارومیه را تهدید نمی کند، اظهار کرد: درحال حاضر راسته سنگ تراشان و آجیل فروشان وامتداد راسته بذر فروشان نیاز مند مرمت و حفاظت هستند آن هم نه به شکل اضطراری که با تامین اعتبار عملیات مرمت و بازسازی این چند راسته نیز شروع می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی یاد آور شد: حفاظت و مرمت از بازار تاریخی امری جدی و ضروری است بنابراین در سال آینده با تزریق اعتبار ۳راسته اجیل فروشان، سنگ تراشان و بذر فروشان باهدف جلوگیری از آسیب های احتمالی و تخریب مرمت و بازسازی می شوند.
سیم کشی برق درون مغازه های بازار قدیمی ارومیه استاندارد نیستند
ابراهیم شاد قوشچی رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه افزود: متاسفانه اصناف و کسبه بازار تاریخی ارومیه تمایلی به استفاده از کپسول های آتش خاموش کن ندارند با وجود اخطارها بیش از ۶۰درصد کسبه بازار تاریخی ارومیه کپسول آتش خاموش کن ندارند.
وی با اشاره به اینکه تهیه وسایل اطفای حریق همچون کپسول آتش نشانی نیازمند فرهنگ سازی است، خاطر نشان کرد: در سال های اخیر جلساتی باحضور بازاریان برگزار شد مبنی براینکه تابلوهای نشان دهنده راه اضطرار را دستکاری نکنند یا شیرهای برداشت آب که در بازار تعبیه شده را دستکاری نکنند که متاسفانه همکاری ها ی لازم صورت نگرفت.
شاد قوشچی یاد آور شد: متاسفانه با وجود اخطارهای که به کسبه بازار تاریخی ارومیه داده شده اما همچنان در بازار شاهد وجود سیم های برق پیچ در پیچ و سیم کشی های غیر اصولی هستیم که اگر یک جرقه کوچک رخ دهد شاهد حوادث تلخی خواهیم بود.
وی اظهار کرد: سیم کشی برق درون مغازه های بازار به هیچ وجه مناسب و استاندارد نیستند.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه ادامه داد: با وجود عدم همکاری اصناف برای تهیه کپسول های آتش خاموش و اصلاح سیم کشی برق درون مغازه ها ، سازمان هرماه بر تابلوهای نشان دهنده راه اضطرار، شیرهای برداشت آب نظارت و کنترل دارد.
شاد قوشچی افزود: برای اینکه شاهد حوادث تلخ در بازار تاریخی ارومیه نباشیم یادر صورت بروز حادثه خسارت به حداقل برسد نیازمند این است که کسبه و بازاریان با سازمان های مربوطه همکاری داشته باشند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا؛ بازار تاریخی ارومیه یک محل عمومی و میراث تاریخی برای یک ملت است، نباید اجازه داد تخلف و بی احتیاطی یک عده زندگی ، معیشت و سرمایه یک شهر را تهدید کند؛ بنابراین در کنار فرهنگ سازی در جهت استفاده از وسایل اطفای حریق، برای اینکه بتوان گام های مهمی در راستای رفع خطراتی که این بنای تاریخی راتهدید میکند برداشت باید دادستانی و دستگاه های که در رفع این مشکل دخیل هستند وارد عمل بشوند تا از بروز حوادث های فجیع جلوگیری شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۳:۵۷ ب.ظ

دیدگاه


5 × دو =