گزارش//

عدم استقبال صنوف مهمترین مشکل شهرک صنفی ۲۰ ساله مهاباد

عدم استقبال صنوف  مهمترین مشکل  شهرک صنفی  ۲۰ ساله مهاباد

گروه گزارش: شهرک صنفی کاوه مهاباد که حدود ۲۰ سال از احداث آن گذشته، همچنان به صورت نیمه فعال بوده و با عدم استقبال صنوف آلاینده و بازاریان مواجه است. یکی از مشکلات مهم شهر مهاباد وجود صنوف مزاحم و آلاینده است، صنوفی که علاوه بر آلایندگی های صوتی و بصری باعث مخدوش شدن چهره شهر و افزایش ترافیک در معابر اصلی شده است؛ با وجود راه اندازی شهرک صنفی کاوه در خارج از شهر مهاباد، بسیاری از صنوف تمایل چندانی برای جابجایی و انتقال به این مکان را ندارند.
مشکل دیگر این است که به دلیل عدم استقبال عموم صنوف آلاینده و مزاحم، مغازه هایی که در موعد مقرر در شهرک مستقر شده بودند، نیز دوباره به داخل شهر نقل مکان کردند.
نیمی از واحدهای شهرک صنفی مهاباد غیرفعال است
نماینده اتاق اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت مهاباد در شهرک صنفی کاوه گفت: از مجموع ۱۵۸ واحد راه اندازی شده در شهرک صنفی کاوه تاکنون ۷۵ واحد در چهار رسته نمایشگاه های خودرو، ابزار و مصالح ساختمان، لوازم یدکی و مکانیکی و فلزکاران و آلومینیوم سازان فعال شده است.
کامیل علم شاهی اضافه کرد: واحدهایی که در سال ۱۳۸۶ از طرف اتاق اصناف و شهرداری تشخیص داده شده که جزء صنوف آلاینده یا پر سر و صدا و یا عامل ایجاد ترافیک در معابر شهری هستند، با واگذاری یک امتیاز در شهرک صنفی ملزم به انتقال واحد مربوطه به این شهرک شده_اند.
وی بیان کرد: از دلایل اصلی عدم استقبال نبود امکانات رفاهی و دسترسی ضعیف به سیستم حمل و نقل شهری و در حاشیه بودن این شهرک و توجه نکردن مسوولان به امکانات زیرساختی شامل تلفن و آسفالت و مشکلات معارض بین مالک و شهرداری ها که چندین سال است در سیستم شکایت دادگاه به نتیجه نرسیده است.
علم شاهی اضافه کرد: با توجه به اینکه اغلب صنوف آلاینده و مزاحم که شهرک منتقل شدند، اغلب در داخل شهر نیز در دسترس هستند، این عامل هم افراد فعال در شهرک را دلسرد به ادامه فعالیت کرده است.
وی ادامه داد: همچنین مالکان خصوصی این واحدها نیز که احتیاجی به درامد از این مغازه ها را ندارند، تمایلی به فعال کردن واحد های خود قبل از انتقال سایر صنوف نداشته و تعداد قابل توجهی از مالکان یا واحد خود را واگذار کرده اند یا در قید حیات نیستند؛ به علت اینکه شهرداری در آن زمان کل واحد ها را به صورت عرصه و با مالکیت واگذار کرده است و خریدار با داشتن سند رسمی خود را تام الاختیار می داند و جوابگویی کسی نبوده و همین امر بر مشکلات این شهرک اضافه کرده است.نماینده اتاق اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت مهاباد در شهرک صنفی کاوه تاکید کرد: ساماندهی فاز اول، تکلیف زمین خالی و واحد های غیرفعال و همچنین جمع آوری آمار دقیق جهت توسعه فاز دوم باید در دستور کار قرار گیرد.وی با بیان اینکه واگذاری واحدهای جدید باید به صرفه و دارای شرایط ویژه برای متقاضیان باشد، گفت: در غیر اینصورت باز طرح در فاز دوم با شکست مواجه شده و ضروری است کار کارشناسی و دقیق و با همکاری اتاق اصناف، اداره صنعت معدن، شهرداری، مسکن و شهرسازی، شهرداری و همچنین فرمانداری صورت پذیرد.
مراحل اداری انتقال مرکز شماره گذاری خودرو به تمام شده است
فرماندار ویژه مهاباد هم در این رابطه گفت: مراحل استقرار مرکز شماره گذاری خودرو به عنوان یکی از اولویت های فعال شدن شهرک صنفی کاوه به اتمام رسیده و طی ماه جاری این انتقال باید صورت گیرد.حسن عباسی بیان کرد: مشکلات شهرک صنفی طی چندین جلسه نشست با مدیران دستگاه های مرتبط و هیات امنای شهرک احصا و نسبت به تعیین تکلیف واحدهای آماده شده و سایر مغازه های در دست ساخت، اقدام شده است.وی احیا و فعال شدن شهرک صنفی کاوه را ضروری دانست و گفت: این شهرک علاوه بر جمع آوری صنوف آلاینده و مزاحم به روان شدن ترافیک شهری که یکی از معضلات فعلی شهرستان محسوب می شود، کمک خواهد کرد.عباسی اضافه کرد: همچنین کمک به فعال سازی کامل این شهرک علاوه بر اجرای طرح های تشویقی، موجب کاهش اجاره بهای مغازه ها نیز خواهد شد.
مردم برای خرید به شهرک صنفی مراجعه نمی کنند
مالک یکی از نمایشگاه های خودرو در خصوص دلایل عدم انتقال به شهرک صنفی کاوه گفت: تا زمانی که بخش عمده بنگاه های خودرو در سطح شهر فعال و مستقر هستند، هیچ خریداری حاضر به مراجعه به شهرک صنفی کاوه نیست.بهزاد علوی بیان کرد: با استقرار مغازه خود به شهرک صنفی کاوه در صورتی که زیرساخت های لازم از جمله آب، برق، گاز و تلفن فراهم باشد و اکثر بنگاه داران هم نقل مکان کنند، مشکلی ندارم و استقبال نیز خواهم کرد.یکی دیگر از صنوف آلاینده که در حرفه لوازم یدکی و مکانیکی فعالیت دارد، گفت: بنده از همان اوایل فراخوان شهرک صنفی در این محل اقدام به خرید مغازه و استقرار واحد خود کردم ولی پس از چند ماه بدون مشتری و مراجعه شهروندان مجبور به بازگشت به داخل شهر شدم.
محمد بلبلی افزود: تا زمانی که همه صنوف مرتبط به این شهرک منتقل نشوند و مردم برای تهیه موارد مورد نیاز مجبور به مراجعه شهرک نشوند، نمی توان به آینده آن خوشبین بود.وی که از سرمایه گذاری و خرید مغازه در شهرک به دلیل عدم استقبال زیان کرده بود، افزود: زیرساخت های اساسی از جمله مسیر دسترسی و تعیین خط ویژه به این شهرک باید انجام شود تا شهروندان بتوانند راحت و ارزان به شهرک مراجعه و امورات خود را پیگیری کنند.
آنچه که واضح است وجود یک شهر صنفی برای استقرار صنوف آلاینده و مزاحم در محل مناسب و به‌دور از سیمای بصری شهر یک ضرورت بود و این فضا در شهرک صنفی مهاباد هم تاحدودی مهیا شده است. اما باید توجه داشت که ضرب الاجل های مکرر برای انتقال اصناف قبل از فراهم کردن زیرساخت های لازم امری غیرمنطقی و بدون نتیجه خواهد بود.
از طرفی همکاری مردم و حمایت از آنها برای مراجعه به شهرک صنفی کاوه برای امور مرتبط با صنوف آلاینده و مزاحم علاوه بر حفظ زیبایی و امنیت و جلوگیری از آلودگی صوتی به امر کاهش بار ترافیکی شهرستان نیز کمک خواهد کرد.
?? شغل در فهرست مشاغل آلاینده قرار دارد که مکانیکی، نجاری، صافکاری، درب و پنجره سازی، سنگبری، تراشکاری و نقاشی از جمله آنهاست.
مشاغل مزاحم دارای پیامدهایی چون ناامنی، اختلال در رفت‌وآمد، بدمنظره ‌کردن چهره شهر، ایجاد آلودگی‌های صوتی و بصری و اشغال مساحت زیادی از معابر و ایجاد مزاحمت برای رفت و آمد شهروندان است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، طبق آیین نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری، شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط موظف هستند با استفاده از ابزارهای تشویقی از قبیل تعیین محل جدید استقرار، تامین زیرساخت‌های لازم و فراهم کردن تسهیلات بانکی برای تسهیل در انتقال مشاغل و صنوف مزاحم شهری برنامه‌ریزی و اقدام کنند.
مهاباد دارای ۶ هزار و ۸۰۰ واحد صنفی پروانه‌دار است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۷:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


یک × = 1