ضرورت شناسایی و ساماندهی صنوف تولیدی و خدماتی در آذربایجان غربی

ضرورت شناسایی و ساماندهی صنوف تولیدی و خدماتی  در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : شناسایی و ساماندهی صنوف تولیدی و خدماتی در استان ضمن بهره مندی این واحدها از تسهیلات و سایر امکانات دولتی، متناسب با مشخصات این واحدها برنامه ریزی کارشناسی و علمی برای ایجاد شهرک ها و مجتمع های صنفی تخصصی در سطح استان انجام گیرد.
ششمین جلسه کمیسیون نظارت مرکز استان آذربایجان غربی در سال جاری با حضور اکثریت اعضا و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تشکیل شد و اخیرا نیز انتخابات هیات مدیره ۵ اتحادیه صنفی شهرستان ارومیه برگزار شده است و انتخابات اتحادیه های صنفی بزازان و پارچه فروشان، ظروف فروشان خیاطانبافندگان فرش دستباف و تزئینات داخلی ساختمان ارومیه با مشارکت پرشوراصناف و نظارت هیئت اجرایی و کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی مرکز استان برگزار شده و اعضای اصلی ، علی البدل و بازرسین اتحادیه های مذکور مشخص شدند.
بنا بر اعلام مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، انتخابات سایر اتحادیه های صنفی نیز به زودی برگزار خواهد شد و بدیهی است که تعامل و همکاری مناسب بین اتحادیه های صنفی و اتاق اصناف در طی مراحل برگزاری انتخابات ضروری بوده و لازم است با آن دسته از کاندیداهایی که خارج از قوانین و مقررات صنفی و آیین نامه های اجرایی اقدام نمایند برخورد شود.
این در حالی است که صدور هرگونه بخش نامه و دستور العمل از سوی اتحادیه صنفی بدون تصویب کمیسیون نظارت وجاهت قانونی ندارد و اتحادیه های صنفی موظفند طبق بند الف ماده ۳۰ قانون نظام صنفی نسبت به تدوین آیین نامه داخلی با طی مراحل قانونی اقدام نمایند در غیر اینصورت با آنان طبق مقررات برخورد خواهد شد.
از سوی دیگر، ضرورت شناسایی کامل و دقیق واحدهای صنفی تولیدی و خدماتی سطح استان بر کسی پوشیده نیست و شناسایی و ساماندهی صنوف تولیدی و خدماتی در استان این امکان را خواهد داد تا ضمن بهره مند کردن این واحدها از تسهیلات و سایر امکانات دولتی، متناسب با مشخصات این واحدها برنامه ریزی کارشناسی و علمی برای ایجاد شهرک ها و مجتمع های صنفی تخصصی در سطح استان انجام گیرد.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که استان آذربایجان غربی جزء استان های پیشرو در ایجاد مجتمع های صنفی است و هم اکنون ۲۰ مجتمع صنفی بهره برداری شده، ۸ مجتمع صنفی در دست احداث و ۱۲ مجتمع در دست مطالعه در استان وجود دارد که در صورت ایجاد و بهره براری اشتغال زایی، درآمدزایی و رشد اقتصادی را در استان به همراه خواهند داشت.
این در شرایطی است که نقش اصناف استان آذربایجان غربی در تعدیل قیمت ها و کنترل نقدینگی و قدرت خرید مردم بسیار مهم و تاثیر گذار است و اصناف باید با لحاظ سود متناسب، شرایطی را فراهم آورند که در میان مردم به انصاف معروف شوند.
اصناف و اتحادیه های فعال در عمده فروشی ها و حتی در بخش خرده فروشی با سرمایه‌های کم و بسیار باید بیش از گذشته در بازار شهرستان های مختلف استان آذربایجان غربی نقش آفرینی کنند تا تورمی زیادی در بازار بوجود نیاید.
اگر چه نواقص و کاستی ها، ضعف های مدیریتی و غیر کارشناسی در بخش های مختلف از عوامل گرانی های اخیر محسوب می شود ولی نباید از نقش نظارت و بازرسی ها غافل شد و اینجاست که نقش اصناف و اتحادیه هویدا می شود و قطعا بدون حمایت نمی توان به این مطلوب رسید.
این در شرایطی است که دلال بازی و حضور تعدادی سودجو و منافع طلب در بخش های مختلف اقتصادی کشور و حتی در آذربایجان غربی همواره یکی از علل عمده گرانی ها بوده است.شورای اصناف، مجامع و اتحادیه های صنفی استان باید با تمام توان تلاش خود را برای دفاع از حقوق مصرف کنندگان، کنترل و بازرسی و همچنین تنظیم بازار انجام دهند، چرا که اگر اصناف در چنین موقعیت هایی به وظایف ذاتی خود به نحو احسن عمل کند دیگر مجال و فرصت برای دلالان و سودجویان فراهم نمی شود.
اصناف این وظیفه را سالها است که انجام داده‌اند و نتایج بسیار خوبی را هم در مقاطع مختلف کسب کرده‌اند و در چنین شرایطی که کشور و استان تحت تاثیر افزایش قیمت جهانی برخی کالاها و همچنین مواد اولیه کالاهای اساسی ، دچار تورم شده؛ می بایست همچون چشمانی بیدار مراقب باشد و مجال و فرصتی برای عده ای از خدا بی خبر و سود جو و منفعت طلب فراهم نکند.
همچنین به نظر می رسد اعضای مجامع امور صنفی باید ضمن داشتن مشارکت و همدلی، در فرهنگ سازی و شیوه های برخورد با مشتری نیز فعالیت کنند.این در حالی است که انسجام صنفی از عوامل رشد و رونق اقتصاد استان است و داشتن انسجام و روحیه تجاری در میان اصناف می تواند در ارتقای اقتصاد و توسعه آذربایجان غربی موثر واقع شود و اصناف بعنوان یکی از اصلی ترین و فعال ترین بخش های اقتصادی استان می توانند در ارتقای رفاه اجتماعی و خدمت رسانی بهینه به مردم آذربایجان غربی نقش موثری را ایفا کنند.از سوی دیگر، همراهی و ارتباطات نزدیک مردم با واحدهای صنفی در سراسر استان آذربایجان غربی بسیار راهگشاست و مشکلاتی که اصناف دارند تبلور درد دلهای مردم است.
اصناف به دلیل اینکه در ارتباط نزدیک و خط مقدم اقتصادی با مردم استان هستند مشکلاتی که برای آنها وجود دارد به طور مستقیم بر زندگی مردم تاثیر می گذارد و اگر مشکلی بیان می شود که وجود دارد هدف کمک به رشد اقتصاد استان است زیرا مشکل اصناف مشکل مردم است.
برای هموار کردن مشکلاتی که مردم و اصناف با هم با آن درگیر هستند نیاز است تا بعد از سال ها دوری اصناف از تعاملات سازنده با دولت و اقتصاد، این بار به گونه ای عمل شود تا با استفاده از با تجربه ها و نسل جوان بتوان با تعامل سازنده اصناف با بدنه دولت ، جایگاه اصناف را ارتقا بخشید و در اثر آن مشکلات مردم را حل و فصل کرد.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۱۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۵:۴۹ ق.ظ

دیدگاه


3 + هفت =