معاون استاندار آذربايجان غربي تاکيد کرد

ضرورت توسعه خوشه‌های صنعتی در آذربایجان غربی

ضرورت توسعه خوشه‌های صنعتی  در آذربایجان غربی

گروه خبر: معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان غربی بر ضرورت توسعه خوشه‌های صنعتی در آذربایجان غربی تاکید کرد و گفت: پویایی صنعت در گرو شکل‌گیری تشکل‌ها و خوشه‌هاست.
به گزارش آراز آذربایجان، تقی کهوریان در همایش منطقه‌ای صنعت سنگ کشور به مرکزیت شهرستان ارومیه که در سالن آمفی‌تئاتر شهرک فناوری الکترونیک و صنایع غذایی ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: پویایی صنعت در گرو شکل‌گیری تشکل‌ها و خوشه‌هاست.معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به مواجه بودن با تداخل مدیریت و مالکیت، ادامه داد: اگر مدیریت از مالکیت تفکیک شود دستیابی به پویایی صنعت محقق خواهد شد.
وی با بیان اینکه عوامل موثر در پویایی صنعت باید شناسایی شود، خاطرنشان کرد: عوامل داخلی و خارجی بنگاه در پویایی صنعت تاثیرگذار است و در خصوص شکل‌گیری خوشه‌ها شرایط نهاده‌ها، تقاضا، منابع پشتیبان رقابت و… منجر به شکل‌گیری ایده خوشه‌سازی است.
کهوریان با بیان اینکه در خصوص مباحث توسعه هشت مورد شناسایی شده است، اعلام کرد: انسجام درونی یکی از مواردی است که می‌تواند زمینه توسعه را فراهم کند و تعریف جدید امنیت در بحث توسعه تاثیرگذار است به طوری که اگر فهم جدیدی از امنیت داشته باشیم می‌تواند به بحث توسعه کمک کند.
معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان غربی داشتن نگرش بین‌المللی را از دیگر عوامل موثر در توسعه عنوان کرد و افزود: کاهش سیاست‌زدگی در مباحث توسعه بسیار مهم است و باید از ظرفیت نیروی انسانی به دور از گرایشات سیاسی به درستی استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه تکالیف مجریان باید مشخص شود، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بخش خصوصی را موتور محرکه توسعه مطرح کردند که باید مدنظر باشد و در این راستا سیاست‌گذاری دولت در جایگاه بخش خصوصی تاثیرگذار است.
کهوریان تصریح کرد: شرایط برای خوشه‌سازی و ایجاد خوشه‌های سنگ فراهم شود و سیاست دولت در این راستا تاثیرگذار است و بسترها باید به گونه‌ای فراهم شود که خوشه‌ها توسعه و به اشتراک گذاشته شود.
وی خروج از رکود و ایجاد فعالیت‌های اقتصادی را از اولویت‌های دولت عنوان کرد و ادامه داد: اگر تکالیف به درستی مشخص و عملیاتی شود به خروج کشور از رکود کمک می‌کند.
کهوریان خاطرنشان کرد: بنگاه اقتصادی دولت و مراکز تحقیقاتی در خصوص خوشه‌‌ها بسیار تاثیرگذار است و خوشه‌های دانش‌محور از اهمیت بیشتر برخوردار می‌شوند و به مشارکت مراکز تحقیقاتی بهای بیشتری داده می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه نقش دانش و فن‌آوری‌های نوین انکارناپذیر است، گفت: بهره‌وری افرادی که در زمینه معدن تحصیلات دارند، بالاتر است و دانش به روز افزایش ارزش افزوده را در پی دارد.
وی با بیان اینکه مجموعه اقدامات و فعالیت‌های کنونی باید به سطح بالاتر ارتقا یابد اضافه کرد: امید است سیاست‌گذاری بین فعالان اقتصادی و دولت حل شود و موانع قانونی به حداقل برسد و مشارکت مراکز دانشگاهی افزایش یابد تا مشارکت فعالان اقتصادی، مراکز دانشگاهی و دولت منجر به توسعه اقتصادی استان شود.
*خام‌فروشی بزرگ‌ترین چالش معادن کشور
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی خام‌فروشی را بزرگ‌ترین چالش معادن کشور و آذربایجان غربی عنوان کرد و گفت: توسعه شهرک‌های صنعتی و صنایع فرآوری در راستای استفاده بهینه از منابع معدنی در استان ضرورت دارد.
صابر پرنیان اظهار داشت: خام‌فروشی بزرگ‌ترین چالش معادن کشور و آذربایجان غربی محسوب می‌شود، معادنی که به عنوان صنعت جایگزین نفت و محور توسعه استان مطرح است.
وی اضافه کرد: معادن به عنوان محور توسعه مطرح بوده که متاسفانه در استان آذربایجان غربی تبدیل به نگاه حسرت مردم آلودگی محیط زیست و انتقال ثروت استان به خارج از استان شده و اشتغالی که مردم انتظار داشتند، از معادن بهره ببرند با خام‌فروشی به ناامیدی تبدیل شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: عمده بهره‌برداران معادن در استان غیربومی هستند و صنایعی که باید در کنار معادن راه‌اندازی شود تا کنون محقق نشده است.
وی افزود: در این راستا چند موضوع از جمله تولید علوم پایه زمین شامل مطالعات کامل ژئو شیمی، ژئو فیزیک، GIS، تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی و برنامه حاکمیتی اکتشاف در استان و کشور بحث سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و خارجی در استفاده بهینه از منابع به ویژه منابع سنگی استان و ایجاد شهرک‌های تخصصی فرآوری محصولات سنگی و ایجاد کارخانجات فرآوری در کنار معادن که بتواند ارزش افزوده و ثروت در استان ایجاد کند، مطرح است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی اعلام کرد: امید است با ایجاد خوشه‌های صنعتی و توسعه خوشه‌ها و ایجاد مثلث خوشه‌های صنعتی، دولت و دانشگاه‌ها شاهد استفاده بهینه از منابع خدادادی باشیم.
پرنیان گفت: با وجود بحران کم‌آبی سال‌های آتی به عنوان اصلی‌ترین چالش کشور در حوزه اشتغال مطرح خواهد بود و نیاز است در کنار حفظ تولیدات کشاورزی بتوانیم اشتغال کشور را از اشتغال کشاورزمحور به اشتغال صنعت‌محور و تولیدمحور تبدیل کنیم.مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی در پایان خاطرنشان کرد: سرانه صادرات صنعتی کشور در سال ۲۰۱۳، ۲۲۰ دلار است که در کشور ترکیه این رقم ۱۲ برابر است.
*معادن آذربایجان غربی فاقد شناسنامه هستند
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: معادن آذربایجان غربی فاقد شناسنامه و پروانه اکتشاف هستند.تقی نادر قاضی‌پور اظهار کرد: معادن استان فاقد پروانه اکتشاف و شناسنامه هستند که با پیگیری‌های انجام شده، وزارت صنعت، معدن و تجارت کتابی در خصوص معادن استان چاپ کرده است.وی ادامه داد: ۱۰۵ سال است که در کشور نفت تولید و نفت خام به فروش می‌رسد و مواد مورد نیاز نفت را از خارج وارد می‌کنیم و این تحریم‌ها نشان داد نباید وابسته به یک عنصر باشیم که در مجلس هشتم اقداماتی انجام شد و در مجلس نهم نیز برای نخستین بار مقاومت در برابر خام‌فروشی انجام شد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روی عناصر کمیاب و ناشناخته کار نشده، ادامه داد: باید به این موضوعات بیشتر پرداخته شود.وی خاطرنشان کرد: دولت با رکود جدی مواجه شده است و فروش کاهش یافته و محصولات تولیدی کمتر صادر شده و نه مصرف داخلی دارد.
قاضی‌پور با اشاره به اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری مطرح کردند، اضافه کرد: دولت نباید متخلفان را تشویق کند بلکه کارآفرینان اصلی که حساب و کتاب روشنی دارند مورد حمایت قرار گیرند.
وی با اشاره به مشکل خام فروشی در کشور و استان، اعلام کرد: دو سال در استان تلاش می‌شود برای صاحبان معدن مجوز صادر شود و در کنار معادن کارخانجات و صنایع فرآوری راه‌اندازی شود که در این راستا با فراهم شدن زیرساخت‌ها و اشتغال‌زایی در منطقه مهاجرت از روستاها کاهش می‌یابد و موجب رشد اقتصادی در منطقه خواهد شد.
این مسئول با بیان اینکه باید در راستای راه‌اندازی صنایع تبدیلی در کنار معادن و اشتغال افراد بومی اقدامات جدی صورت گیرد، ادامه داد: ضایعات حاصل از این صنایع تبدیلی نیز تبدیل به پودر سنگ شده و در آینده ضایعات معادت بیشتر از سنگ معادن درآمدزایی خواهد داشت.
قاضی‌پور گفت: بیش از یک سال است که تلاش می‌شود شهرک صنعتی سنگ در سه راهی ایواوغلی خوی راه‌اندازی شود که هنوز این موضوع عملیاتی نشده است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد اشتغال مهمترین دغدغه موجود در کشور بوده، ادامه داد: معدن می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات اشتغال را حل کند.
وی با بیان اینکه توسعه معادن و کارخانجات و صنایع تبدیلی می‌تواند جایگزین نفت شود گفت: بیش از یک هزار فارغ‌التحصیل در رشته‌های معدن و زمین‌شناسی در مقاطع مختلف وجود دارد که در این راستا جذب افراد باید براساس آزمون و استعداد افراد باشد و افراد نخبه جذب شوند.
در راستای راه‌اندازی شبکه فراگیر خوشه سنگ کشور و حساس‌سازی مدیران و متولیان حوزه سنگ و صنایع وابسته از استان‌های مختلف کشور عاملان خوشه‌ها، تجار و بازرگانان این بخش و نیز ذی‌نفعان کل شبکه خوشه‌های سنگ دومین همایش منطقه‌ای صنعت سنگ کشور به مرکزیت شهرستان ارومیه در محل سالن آمفی‌تئاتر شهرک فناوری الکترونیک و صنایع غذایی ارومیه برگزار شد.
شایان ذکر است؛ همزمان با برگزاری این همایش نمایشگاه دائمی سنگ‌های تزیینی در شهرک فناوری الکترونیک و صنایع غذایی ارومیه با حضور معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان غربی افتتاح شد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۸ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


نُه × 9 =