رييس کميسيون صنايع مجلس نهم:

مرز رازی شاهراه تجاری و اقتصادی شمالغرب کشور است

مرز رازی شاهراه تجاری و اقتصادی  شمالغرب کشور است

گروه گزارش: رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم گفت: مرز رازی و جاده قطور یکی از شاهراه های اصلی توسعه اقتصادی و تجاری شهرستان خوی، استان آذربایجان غربی و منطقه شمالغرب کشور است که توسعه زیرساختهای تجاری آن باید بیش از پیش مورد توجه مسوولان قرار گیرد.
رضا رحمانی در نشست بررسی مشکلات و ارایه راهکارهای صنایع و معادن شهرستان‌های خوی و چایپاره که در سالن اجتماعات فرمانداری خوی برگزار شد، اظهار کرد: حمایت از تولید یک ضرورت است چرا که در کشوری با این همه نعمت خدادادی و جوان تحصیل کرده و سابقه فرهنگی و تمدنی و جمعیت ۸۰ میلیونی انصاف نیست این قدر بیکار داشته باشیم.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو درمجلس نهم با بیان این که این میزان بیکار تحصیل کرده جوان برازنده این نظام اسلامی نیست ، افزود: ما باید از امتیاز وجود نیروهای انسانی و اجتماعی مستعد و آماده به کار بیشترین بهره را ببریم.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم همچنین با اشاره به وجود استعدادهای خوب معدنی در شهرستان خوی گفت: مجلس قانونی به تصویب رسانده که طبق آن، ۱۵ درصد مبالغ دریافتی از معدنکاران باید خرج محل معدن ها و بهسازی اطراف و جاده های منتهی به آن شود که در سال ۹۳ در استان آذربایجان غربی، دریافتی از معادن استان آذربایجان غربی مبلغ ۱۳۰ میلیارد ریال بوده و باید ۱۵ درصد این مبلغ در این امور تعیین شده صرف شود.
استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار کرد: فرودگاه و بازارچه مرزی خوی در زمان تصدی استانداری بنده در دولت آقای هاشمی رفسنجانی برای توسعه اقتصادی شهرستان خوی ایجاد شده و وجود این گونه زیرساخت ها زمینه خوبی برای توسعه این منطقه به شمار می رود.
قربانعلی سعادت افزود: اکنون پس از تبدیل مرز رازی به دروازه اقتصادی و تجاری ایران با ترکیه، با توجه به مشکلات موجود در مسیر جاده این مرز، عملیات تعریض و بهسازی این جاده در هفته دولت امسال آغاز شده و هم اکنون فعالیت اجرایی در این جاده توسط پیمانکار در حال انجام است.
وی با اشاره به نقش شهرستان خوی در توسعه آذربایجان غربی بیان کرد: شهرستان خوی یکی از قطب های مهم استان در توسعه اقتصادی و تجاری است و این شهرستان می تواند با توجه به قابلیت های زیاد در بخش صنعت ، معدن و تجارت به قطب توسعه استان تبدیل شود.سعادت ادامه داد: قبل از دولت تدبیر و امید محور توسعه آذربایجان غربی بر مبنای کشاورزی تعیین شده بود که اکنون آن را بر محور صنعت و توسعه صنعتی قرار داده ایم و تلاش‌های وسیعی در این زمینه در سطح استان آغاز شده است.
وی بر ضرورت تامین امنیت سرمایه گذاری در استان تاکید کرد و افزود: ایجاد رونق اقتصادی، اشتغال و توسعه صادرات بدون نفت نیازمند تامین امنیت برای کارآفرینان و تولیدگران است که گام‌های اساسی و اولیه برای آن برداشته شده است.
*شهرک مبل مشترک خوی و آلمان ایجاد می شود
معاون امور معدن وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پیشنهاد تاسیس شهرک مشترک مبل با کشور آلمان داده شده که ما نیز از این اقدام استقبال کرده و مقدمات قانونی آن را فراهم می‌کنیم تا این شهرک در این شهر ایجاد شود.
محسن صالحی نیا دراین نشست ، با اشاره به بازدید از مراکز صنعتی و تولیدی شهرستان خوی از جمله واحد تولید دخانیات، نساجی، تولید مبل، چندین کارخانه تولید شیشه اظهار کرد: در این بازدیدها متوجه پتانسیل خوب شهرستان خوی در حوزه صنعت شدیم و معتقدم این بخش با توجه به نزدیکی به بازارهای خارجی باید در این شهرستان تقویت شود.وی افزود: دخانیات شهرستان خوی از ظرفیت خوبی جهت توسعه برخوردار است که طبق جلسه مشترکی که با حضور مسولان استانی و شهرستانی برگزار کردیم، مقرر شد که مشکلات موجود برای راه اندازی این واحد تولیدی طی جلسه ای در تهران بررسی شده و برند خوب سیگار برای تولیدات این کارخانه انتخاب شود.
معاون وزیر صنعت و معدن اضافه کرد: کارخانه های نساجی خوی هم امکان توسعه دارد که طبق خواسته سرمایه گذاران این صنعت در خوی برای تولید چادر مشکی و پوشاک در این کارخانه اقدام خواهد شد.
صالحی نیا مشکلات موجود در کارخانه سیمان خوی را موضوعی همه گیر و کشوری عنوان کرد و ادامه داد: اکثر کارخانه های سیمان در کشور با مشکلاتی مانند حامل های انرژی صادرات، عدم فروش و نبود نقدینگی مواجه هستند.
نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با تاکید برضرورت توسعه متوازن در کشور ، استان آذربایجان غربی و شهرستان خوی ، خواستار ایجاد واحد صنعتی در منطقه قطور شهرستان خوی شد.
موید حسینی صدر اظهار کرد: شرکت دخانیات شهرستان خوی با ۲۴۴ نفر کارمند یکی از قدیمی ترین کارخانه های موجود در شهرستان و استان است که امروز در وضعیت نابسامانی به سر می برد و باید حل مشکل آن چاره اندیشی شود.
عضو کمیسیون صنایع مجلس نهم افزود: معاون وزیر صنعت و معدن برای ایجاد شهرک فرآوری سنگ اعتباری را اختصاص داده اند که خواستار تسریع در ایجاد این شهرک مهم برای این شهرستان در حوزه معدن خیز هستیم.
وی ادامه داد: سرعت بخشیدن به عملیات ساخت شهرک صنعتی ائواوغلو و حل مشکل کارخانه نمک باید در دستور مسوولان مربوطه قرار بگیرد.
نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس نهم اظهار کرد: کارخانه سیلندرسازی خوی با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد ریال تا دو ماه دیگر به بهره برداری می رسد و این واحد تولیدی نیازمند سرمایه در گردش است که باید از منابع قانونی این مبلغ تامین شود.
حسینی صدر بازارچه مرزی رازی را برای مردم منطقه قطور و خوی مهم دانست و اضافه کرد: این مکان تجاری که برای اشتغال و رونق اقتصادی و تامین منابع خانواده های این منطقه مثمر ثمر بوده ، تعطیل شده و نیازمند توجه مسوولان استانی برای بازگشایی مجدد است.
وی نبود نقدینگی در بسیاری از واحدها، نبود بازار خوب اقتصادی برای فروش محصولات تولیدی و نیاز به منابع مالی و بانکی جهت توسعه واحدها را از جله مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی شهرستان چایپاره ذکر کرد.
وی شهرستان خوی را یکی از حوزه های مهم صنعت فرش در کشور معرفی کرد و افزود: از دیرباز صنعت فرش بافی در شهرستان خوی عمده اشتغال و محل درآمد مردم این دیار کهن بوده است که متاسفانه هم اکنون در رکود به سر می برد و نیازمند توجهی جدی به این قشر است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا،وی اظهار کرد: منطقه قطور یکی از مناطق محروم شهرستان خوی به شمار می رود و به لحاظ وجود مرز رازی و نزدیکی به کشور ترکیه این منطقه نیازمند ایجاد واحدهای صنعتی است.
شهرستان خوی با ۳۵۴ هزار نفر جمعیت در ۱۳۴ کیلومتری شمال ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی واقع شده است.
این شهرستان در بخش قطور در جوار کشور ترکیه واقع شده و دروازه مرزی رازی در محدوده این شهرستان قرار دارد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


نُه + 3 =