ضرورت تاسیس مجمع عالی صادرات برای بهبود کیفیت کالاهای تولیدی

ضرورت تاسیس مجمع عالی صادرات برای بهبود کیفیت کالاهای تولیدی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: – سفته بازی، چک بازی و گرفتاری‌های روزمره باعث می‌شود تولیدکننده وقت و انرژی کمی برای توجه به کیفیت کالاها و محصولاتش بگذارد و بیشتر به دنبال یافتن بازارمناسب فروش باشد.
بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی به بازاریاب و نماینده فروش محصولات‌شان تبدیل شده‌اند و یک واحد صنعتی و تولیدی علاوه بر اینکه به عنوان تولیدکننده مطرح است در بسیاری موارد در امور مربوط به صادرات و فروشندگی نیز دخالت دارد.
این که تولیدکننده خود به دنبال یافتن بازار فروش و مشتری برای محصولاتش باشد در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست. سفته بازی، چک بازی و گرفتاری‌های روزمره باعث می‌شود تولیدکننده وقت و انرژی کمی برای توجه به کیفیت کالاها و محصولاتش بگذارد و بیشتر به دنبال یافتن بازارمناسب فروش باشد.
این در حالی است که باید درآمد صادراتی هر استان باید در همان استان هزینه شود و با این کار زمینه رقابت سالم بین استان‌ها ایجاد می‌شود و حجم صادراتی محصلات صنعتی و تولیدی کشور بالامی‌رود.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که نگاه کارشناسی دولت به نوع تولید در استان‌های کشور ضروری است و دولت باید با واگذاری امور به بخش خصوصی و تقویت بدنه کارشناسی خود سرمایه کشور را به درستی هدایت کند.
به عنوان مثال در استانی که تولید محصولی اشباع شده دیگر مجوز برای تولید آن نباید صادر شود و این نیازمند جامع بودن اطلاعات و آمار دقیق دولت در هدایت درست سرمایه در کشور است. تا زمانی که سیاست آمایش سرزمین به طور کامل عملی نشود نمی‌توان انتظار داشت اقتصاد کشور در مسیر توسعه قرار گیرد.
اعتماد به بخش خصوصی و توانمندسازی آن نقش به سزایی در توسعه اقتصادی کشور دارد؛ چراکه بخش دولتی به تنهایی قادربه اجرای تمام طرح‌ها و اهداف اقتصادی کشور نیست.
این در حالی است که آذربایجان غربی با داشتن حدود یک هزار کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق از مزیت بالای توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی بهره می برد که در این بین توجه به زمینه های تولید کالاها و محصولات کشاورزی استان از جایگاه خاصی در توسعه صادرات آذربایجان غربی برخوردار است.محصولات کشاورزی، انواع میوه، کنسانتره، انواع مصنوعات، مصالح ساختمانی، مواد پلاستیکی، لبنیات و سایر اقلام کالاهای مهم صادراتی از آذربایچان غربی را شامل می شوند.
کارشناسان اقتصادی ایجاد زمینه های لازم برای توسعه صادرات غیرنفتی را از اولویت های استان عنوان می کنند و معتقدند که دستگاه های اجرایی نیز باید برای حل مسائل و مشکلات موجود در گمرک های استان باید همکاری لازم را داشته باشند.
زیرساخت ها فیزیکی دیگر نظیر راه، تجهیزات و وسایل حمل و نقل، تاسیسات گمرکی در کنار قوانین و مقررات سهل و آسان برای صادرات از زمینه هایی هستند که به اعتقاد فعالان اقتصادی می توانند در گسترش فضای تجاری و اقتصادی با کشورهای همجوار تاثیر داشته باشند.این در حالی است که تخلیه و بارگیری مجدد کالا مهم ترین مشکل صادرات است که این امر سبب پایین آمدن کیفیت کالا و بالا رفتن هزینه تمام شده کالاهای صادراتی می شود. البته در صورتی که صادرات کالا به صورت مستقیم از مبداء به مقصد انجام شود در کیفیت کالا تاثیر می گذارد و از ضایعات جلوگیری می کند.
طبق اعلام مسئولان استانی, ۴۹۷ هزار و ۱۵۴ تن کالا در سه ماه نخست امسال از گمرکات آذربایجان غربی صادر شد و ارزش این مقدار کالای صادراتی به ۱۴۲ میلیون دلار رسید. عمده کالاها به کشور های عراق، ترکیه و آذربایجان صادر شده است.
در این مدت ۱۲۳ هزار و ۵۹۵ تن کالا به ارزش ۱۶۹ میلیون دلار از گمرکات آذربایجان غربی وارد و ترخیص شده که بیشترین این کالاها سهم کشور ترکیه است. در همین مدت سهم ترانزیت خارجی مقصد از گمرکات استان ۳۱۹ هزار و ۴۱۰ تن کالا به ارزش ۴۴۱ میلیون دلار و سهم ترانزیت خارجی مبدأ از این گمرکات ۱۱ هزار و ۹۶۱ تن کالا به ارزش ۳۰ میلیون دلار بود.
آذربایجان غربی ۹۶۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای عراق، ترکیه و آذربایجان دارد و این استان ۹ گمرک و ۶ بازارچه مشترک مرزی را در خود جای داده است. این در شرایطی است که در بودجه سالیانه نیز باید حمایت از تولید، تقویت معادن، اکتشاف معدن، زیرساخت های صنعت و صادراتی همه استانها از جمله استان آذربایجان غربی مورد توجه ویژه قرار گیرد. چرا که حمایت از تولید برای توسعه اقتصادی در سال جاری ضروری است و انتظار می رود دولت بودجه سالیانه را با رویکرد تولید محور و و برای حمایت از تولید، تقویت معادن، اکتشاف معدن، زیرساخت های صنعت و صنایع فناورانه تدوین کند.از سوی دیگر, استان آذربایجان غربی در حوزه صادرات صنعت و معدن در رتبه نهم قرار دارد و این استان در سه ماهه سال جاری ??۲ میلیون دلار صادرات و ???میلیون دلار واردات داشته است و این در حالی است که این استان رتبه نهم کشوری را در بخش صادرات به خود اختصاص داده است.
بیشترین صادرات انجام شده در سه ماهه نخست امسال از مرز بازرگان و کم ترین از مرز سردشت بوده است و بیشترین صادرات صورت گرفته مربوط به کشور ترکیه است.
برای اولین بار سند توسعه هر شهرستان مورد مطالعه قرار گرفته و برای هر شهرستان یک سند توسعه صنعتی، معدنی و تجاری ابلاغ شده است و در سال گذشته یک‌هزار و ۶۸۰ واحد های تولیدی فعال با ظرفیت ۵۰ هزار نفری و ۴۰۰ واحد تولیدی با ظرفیت ۲۰ تا ۳۰ درصدی دراستان در حال فعالیت بودند.
باید دستگاه های دولتی و خصوصی مرتبط با امور واحدهای تولیدی مسیر کمک به این واحدها را هموار کنند و در راستای بالا رفتن پتانسیل واحدهای تولیدی استان به خصوص در حوزه صنعتی و معدنی باید مساعدتها و تلاش های دستگاه های دولتی و خصوصی مرتبط با امور مربوط به این واحدها بیشتر شده و موانع موجود در مسیر این واحدها به سرعت رفع شود.
کارشناسان معتقدند که ظرفیت های ایران اسلامی در بخش های صنعت و معدن باید مورد توجه فعالات اقتصادی و علاقمندان به عرصه تولید قرار گیرد تا به این ترتیب شاهد رشد و پویایی بیش از پیش اقتصاد کشور و استان آذربایجان غربی بود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۴:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


شش + 1 =