ضرورت برنامه_ریزی برای کاهش مصرف انرژی در واحد_های صنعتی استان

ضرورت برنامه_ریزی برای کاهش مصرف انرژی  در واحد_های صنعتی استان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: از آنجا که بخش صنعت یکی از مهم‌ترین مصرف کنندگان انرژی در آذربایجان غربی است، به خصوص پس از طرح هدفمندی یارانه‌ها بایستی برنامه ریزی دقیقی بر روی کنترل مصرف انرژی در واحدهای صنعتی اعمال شود.
تمرکز سیاست‌های دولت بر بهینه سازی مصرف انرژی، لزوم برنامه ریزی تولیدکنندگان واحدهای صنعتی استان آذربایجان غربی را در کاهش مصرف انرژی می‌رساند.
امروزه موضوعات مرتبط با انرژی و میزان مصرف آن در بخش‌های مختلف، یکی از مهم‌ترین مباحث در
سیاست‌گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های کشورها است. انرژی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تولید و همچنین به عنوان یکی از کالاها و خدمات مورد نیاز در مصرف نهایی از نظر اقتصادی دارای اثرات قابل توجهی است.
از آنجایی که بخش انرژی زیر بنای اصلی توسعه به شمار می‌رود، مقدار مصرف حامل‌های انرژی نقش مهمی در فعالیت کارگاه‌های صنعتی ایفا می‌کند. در این میان نفت و مشتقات نفتی کماکان مهم‌ترین تأمین کننده انرژی در جهان هستند.
در کشور ما به خصوص پس از طرح هدفمندی یارانه‌ها، به چگونگی مصرف انرژی در بخش‌های مختلف توجه ویژه‌ای شده است. از آنجا که بخش صنعت یکی از مهم‌ترین مصرف کنندگان انرژی در کشور می‌باشد بایستی برنامه ریزی دقیقی بر روی کنترل مصرف انرژی در واحدهای صنعتی اعمال شود.
نقش تولیدکنندگان در پیشبرد سیاست‌های دولت برای صرفه جویی در مصرف انرژی بارز و مشخص است و تولید کنندگان هم به جهت کاهش هزینه‌ها و هم داشتن فصول سرما باید با تمام توان خود در کاهش مصرف انرژی تلاش کنند.نیم نگاهی به آمار و اطلاعات معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری و تحقیقات آماری این مجموعه دولتی نشانی می‌دهد که در بررسی مقدار انرژی مصرفی کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیش‌تر به تفکیک استان‌های کشور، در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹؛ استان‌های اصفهان و خوزستان بیش‌ترین و استان کهکیلویه و بویراحمد کم‌ترین مصرف انرژی را در این بخش داشته‌اند.
مقدار مصرف انرژی کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیش‌تر در سال ۱۳۸۹ برای استان‌های اصفهان و خوزستان به ترتیب ۵۰ و ۳۸ میلیون بشکه معادل نفت خام و برای استان کهکیلویه و بویراحمد به مقدار ۰/۲ میلیون بشکه معادل نفت خام بوده است.این آمارهای رسمی که توسط رسانه‌ها نیز منتشر شده نشان می‌دهد که در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹، گاز طبیعی و پس از آن نفت سیاه و نفت کوره به ترتیب بیش از سایر حامل‌های انرژی در کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیش‌تر مصرف شده است. در سال ۱۳۸۹، سهم کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیش‌تر از مصرف گاز طبیعی ۷۱ درصد ( ۱۵۱ میلیون بشکه معادل نفت خام) و از نفت سیاه و نفت کوره ۱۳ درصد ( ۲۸ میلیون بشکه معادل نفت خام) بوده که بیش‌ترین سهم را نسبت به سایر حامل‌ها داشته است.
این در حالی است که تمرکز سیاست‌های دولت بر بهینه سازی مصرف انرژی، لزوم برنامه_ریزی تولیدکنندگان واحدهای صنعتی آذربایجان غربی را در کاهش مصرف انرژی می‌رساند.
باید مدیران صنعتی واحدها هم‌زمان با ارتقای بازدهی کاری برای کاهش مصرف انرژی تلاش و برنامه ریزی کنند و داشتن نگاه ملی به تولید و توازن آن با تجارت لازمه توسعه اقتصادی و تحقق حماسه سیاسی در کشور است.
از سوی دیگر، برنامه‌های دولت در تدوین و اجرای سیاست‌های اقتصادی و تغییر قوانین و مقررات بازدارنده است و دولت سعی دارد تا فضای کسب و کار و بازرگانی داخلی و خارجی را بهبود بخشد که در این زمینه مدیران صنعتی هم باید نقش ایفا کنند.
برای بهینه سازی مصرف انرژی ابتدا باید یک سری از استانداردهای مصرف در بخش‌های مختلف را با توجه به آخرین سطح تکنولوژی و دیگر عوامل تاثیرگذار بر مصرف انرژی تعیین کرد و سپس آن‌ها را در قالب راهکارهایی که قابلیت اجرایی داشته باشند به تولید کنندگان و مصرف کنندگان بخش‌های مختلف ارائه نمود. از این طریق می‌توان الگوی مصرف انرژی را تا اندازه‌ای به سطح استانداردهای تعیین شده نزدیک کرد.
برای ایجاد و استمرار چنین رویه‌ای لازم است دولت‌ها برحسب مورد از سیاست‌های حمایتی و برخی ابزارهای انگیزشی، بازدارنده نیز استفاده کنند.
به نظر می‌رسد اجرای راهکارهای هزینه بر صرفه جویی انرژی به علت نیاز به سرمایه_گذاری بالا از سوی صاحبان صنایع مورد توجه قرار نمی‌گیرد، بنابراین جهت تشویق صنایع برای اجرای این راهکارها، یارانه سود تسهیلات بانکی مورد نیاز برای سرمایه گذاری در طرح‌های صرفه جویی انرژی توسط دولت باید پرداخت گردد.
این در شرایطی است که بر اساس آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، واحدهای صنعتی که مصرف سالانه انرژی آن‌ها ۱۵ درصد کمتر از مصرف انرژی براساس معیار مصوب کارگروه باشد و طرح سرمایه‌گذاری بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای صنعتی، از کمک هزینه و تسهیلات مالی این آئین‌نامه استفاده می‌نمایند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۹:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


7 − پنج =