به بهانه روز ملي روستا

ضرورت بازسازی و توسعه شبکه های آبرسانی روستاهای آذربایجان غربی

ضرورت بازسازی و توسعه شبکه های آبرسانی روستاهای  آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: قدرت اقتصادی استان آذربایجان غربی و قطب کشاورزی بودن به دلیل روستائیان پر کار بوده و باید چالش های بر سر توسعه روستاهای آذربایجان غربی را با برنامه ریزی دقیق برطرف کرد.
۱۵ مهر در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی روستا نامگذاری شده است و روز ملی روستا فرصتی برای ارج نهادن به جایگاه روستائیان در عرصه تولید و اقتصاد مقاومتی است و این مناسبت برای تجلیل از روستائیان به عنوان جهادگران عرصه تولید و تبیین سیاستهای دولت در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و پویایی و توسعه روستاها فرصت بسیار ارزشمندی است.
جایگاه روستا و نقش روستا در توسعه و اقتصاد استان آذربایجان غربی بر کسی پوشیده نیست و برجسته ساختن جایگاه روستا در عرصه تولید و شکوفایی بسترهای اقتصادی از دیگر اهداف نامگذاری روز روستا در تقویم رسمی کشور است.همه قوانین در بخش های مختلف در روستاها نیز لازم الاجرا است و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در روستاها و عرصه های منابع طبیعی استان آذربایجان غربی با تهیه طرحهای هادی روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت استان در این راستا ضروری است.
اخیرا نیز مسئولان کمیته توسعه روستای آذربایجان غربی از تشکیل مجمع خیرین روستا، راه اندازی صندوق زنان روستایی در جهت ارج نهادن به نقش زنان روستایی در تولید و توسعه اقتصادی و راه اندازی مجمع نخبگان روستایی برای ایجاد زمینه مشارکت نخبگان روستایی در برنامه ریزی و سیاست گذاریهای خرد و کلان توسعه ای در روستاها بمناسبت روز ملی روستاها خبر دادند.
این در حالی است که با اتمام تهیه طرح هادی در ۸۵۶ روستای بالای ۲۰ خانوار، همه این روستاها دارای طرح هادی شده و از تخریب و ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی منابع طبیعی این روستاها جلوگیری می شود و دهیاران در روستاها به عنوان نمایندگان دولت باید علاوه بر پیگیری مسایل و مشکلات روستاها، در راستای حفظ منافع دولت، مراقبت از ثروتهای ملی و اجرای اهداف و سیاست‌های کلی دولت قدم بردارند.
همچنین حمایت از طرحها و ایده های دهیاران برای توسعه و پیشرفت روستاها انجام می شود بطوریکه اگر دهیاران بتوانند با ایجاد بستر مناسب و ارائه طرحهای کاربردی در خصوص درآمدزایی، توسعه پایدار و ایجاد نشاط در روستاها گام بردارند، دفتر امور روستایی استانداری نیز حمایت‌های مالی لازم را برای اجرای این طرحها خواهد داشت.
باید با برنامه ریزی صحیح و مدیریت جدی پروژه ها در بخش آب روستایی و بازسازی و توسعه شبکه های آبرسانی، مشکلات آبیاری را برطرف کرد تا روستاییان و کشاورزان عزیز با مشکل کمبود آب مواجه نشوند.کارشناسان اقتصادی نیز بر ضرورت توجه بیش از پیش به روستاهای مرزی استان تاکید ویژه دارند و معتقدند که برخی از روستاهای مرزی استان به دلیل نامناسب بودن راههای ارتباطی، دچار مشکلات عدیده ای هستند که مرتفع کردن این مسائل و مشکلات، نگاه و حمایت ویژه ای را می طلبد.
نیم نگاهی به آمارهای رسمی نشان می دهد که امسال هزار میلیارد ریال اعتبار از بخش های مختلف، در راستای عمران بیشتر روستاهای استان هزینه می شود و این اعتبارات از محل حسابهای مالی جذب نشده دهیاری های آذربایجان غربی و مالیات بر ارزش افزوده به دهیاری ها تعلق می گیرد.
۲۸۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است و این اقدام در راستای مقاوم‌سازی اماکن روستایی انجام می‌شود که ضروری است با رایزنیها سهم استان در این زمینه افزایش یابد.این در شرایطی است که برخی بر این باورند که سیاست های اشتباه و ناکارآمد گذشته در حوزه روستا، این بخش را از جایگاه اصلی خود درعرصه تولید دور ساخته است. به طوری که به رغم اجرای طرح های عمرانی و زیرساختی در مناطق روستایی بدلیل ضعف در برنامه ریزی و اجرا با از بین رفتن منابع با ارزش آب و خاک و عدم توازن منطقی میان درآمد و هزینه خانوار روستایی همچنان سیر مهاجرت روستاییان به شهرها اتفاق می افتد.
آمارهای سازمان آب کشور نشان می دهد که ۷۰ درصد منابع آب زیرزمینی در کشور تخلیه شده است و اگر این وضعیت به همین روال ادامه یابد پس از ۲۰ سال امکان زندگی در این منطقه مقدور نخواهد بود.این در حالی است که شرایط کنونی در بسیاری از مناطق روستایی استان از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و برای اصلاح این وضعیت، تثبیت جمعیت و معکوس سازی روند مهاجرت ها باید برنامه ریزی دقیق و جامعی انجام گیرد.
البته کشاورزی استان باید از شیوه سنتی به کشاورزی مدرن و پایدار تغییر یابد و اصلاح راندمان آبیاری، اصلاح الگوی کشت، اعمال سیاستهای تشویقی برای راه اندازی و گسترش صنایع تولیدی در مناطق روستایی، افزایش بهره وری از منابع آبی و آگاه ساختن جامعه روستایی به ارزش و بهای واقعی آب مصرفی در تولید از ضروریتهای اجتناب ناپذیر در این حوزه است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند کشاورزی، دام پروری و صنایع دستی اقتصاد روستاهای استان آذربایجان غربی را تشکیل می دهند و به طور کلی، درآمد روستاییان بر پایه کشاورزی است.
به علت فراوانی آب و حاصل خیزی خاک، بیشتر مردم روستاها در بخش کشاورزی مشغول به کارند و به زراعت و باغداری می پردازند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


8 × = بیست چهار