دبير شوراي مشترک بازرگاني ايران و ترکيه خبر داد

صف انتظار ۲۶ کیلومتری کامیون‌ و تریلرها درمرز بازرگان

صف انتظار ۲۶ کیلومتری کامیون‌ و تریلرها درمرز بازرگان

گروه خبر:دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه از شکل‌گیری صف طولانی کامیون‌ها در مرز بازرگان از طرف ترکیه برای ورود به ایران خبر داد.
سید جلال ابراهیمی ‌اظهار کرد: براساس خبرهای رسیده از مرز بازرگان در مرز ورودی ایران صف ۱۳ کیلومتری برای ورود به ایران در خط انتظار هستند که البته اگر دو طرف جاده را در نظر بگیریم طول این صف انتظار به ۲۶ کیلومتر می رسد. وی ادامه داد: در طول ۱۳ کیلومتر در دو طرف جاده، ورودی ترکیه به مرز بازرگان تریلرها پشت درهای ورودی ایران مانده اند. این تریرلرها حامل بارهای تجاری از ترکیه و دیگر کشورهای اروپایی هستند. این در حالی است که اگر در مجموع طول دو مسیر را در مجموع ۲۶ کیلیومتر حساب کنیم تعداد تریلرهایی که در انتظار هستند حدود هزار دستگاه را در بر می گیرد.
دبیر کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه تصریح کرد: بر اساس گزارش های رسیده هیچ تریلری در خط انتظار خروجی ایران وجود ندارد و هیچ کامیون و تریلری از طرف بازرگان به ترکیه در انتظار نیست و صفی وجود ندارد.
ابراهیمی درباره علت پیش آمدن این صف طولانی از طرف ترکیه برای ورود به مرز ایران گفت: دلیلی که برای ایجاد این صف طولانی از طرف ترکیه برای مطرح می شود این است که ماموران ترکیه اغلب تا ساعت چهار کار می کنند اما از طرف ایران ۲۴ ساعته خروجی صورت می گیرد، همین مسئله باعث کندی کار از طرف ترکیه شده است؛ به طوری که حتی یکی از رانندگان می گفت “برای ورود به ایران چهار روز است که در صف مانده است”.
به گفته وی، فقط ماشین های خوارو بار و فاسد نشدنی، خارج از نوبت در حال ورود به ایران و کشورهای شرق دور هستند و این ماشین‌ها در صف انتظار برای ورود نیستند.
دبیر کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه عنوان کرد: یکی دیگر از دلایلی که برای ایجاد شدن این صف طولانی از طرف ترکیه مطرح می شود یک شیفت بودن آزمایشگاه‌های ایران برای آزمایش و بررسی کالاهاست. هر کامیونی که از طرف ترکیه وارد مرز بازرگان می شود باید ۲۴ ساعت منتظر نتایج آزمایشگاه بماند.
ابراهیمی اضافه کرد: از این جهت یکی از راه حل های این مسئله می تواند اضافه کردن تعداد افراد به آزمایشگاه‌های گمرک باشد. در حال حاضر از هر تریلر بین ۲۵ تا ۷۰ هزار تومان پول برای آزمایش کالا اخذ می‌شود که آن ها حاضرند برای سرعت دادن به روند آزمایش کالاها پول بیشتری پرداخت کنند.
جدیدترین خبرها از مرز بازرگان حکایت از آن دارد که با وجود عادی بودن شرایط تردد از سمت ایران، صفی طولانی از کامیون‌ها در سمت ترکیه تشکیل شده که این موضوع ریشه در مشکلات گمرکی این کشور دارد.
جدیدترین اطلاعات نشان می‌دهد کامیون‌هایی که از سمت‌ ترکیه قصد ورود به ایران را دارند صف‌هایی چند کیلومتری تشکیل داده‌اند و بعضی از آن‌ها حتی چهار روز برای ورود به ایران در انتظار بوده‌اند؛ موضوعی که برای کامیون‌های ایرانی شرایط بسیار پیچیده‌تری نیز دارد.
پیگیری خبرنگار ایسنا از منابع اگاه نشان می‌دهد ماموران ترکیه حتی در صف طولانی به وجود آمده نیز عدالت را رعایت نمی‌کنند و میان کامیون‌های ایرانی با کامیون‌های ترک فرق می‌گذارند.این اطلاعات حاکی از آن است که در زمان تشکیل شدن صف‌های طولانی بعضی از مامورین ترکیه با به وجود آوردن شرایط خاص، کامیون‌های ایرانی را در صف نگه می دارند و کامیون‌های ترک را با خارج کردن از صف به سمت مرز می‌فرستند و این موضوع باعث می‌شود در کنار صف طولانی که عبور از آن دشوار است، راننده‌های ایرانی با مشکل بی‌عدالتی نیز روبرو شوند.اما علت اصلی طولانی شدن این صف مشکلات و محدودیت‌هایی است که در گمرک ترکیه وجود دارد.
محمدجواد عطرچیان – مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری اظهار کرد: متاسفانه با وجود آنکه به ترک‌ها اعلام کردیم ایران توانایی وارد شدن حدود ??? کامیون از مرز ترکیه را در طول روز دارد محدودیت‌های امکانات این کشور باعث شده صف ورودی به ایران طولانی شود.
وی با بیان اینکه محدودیت گمرک و کندی عملیات دلیل اصلی طولانی شدن صف در مرز بازرگان است، عنوان کرد: متاسفانه فضایی که در گمرک ترکیه اختصاص داده شده محدود است و ساعت کاری آن‌ها نیز گاهی اوقات با مرز ایران هماهنگ نیست که این مسئله باعث طولانی شدن صف ورود به بازرگان می‌شود.
عطرچیان ادامه داد: با وجود آنکه ایران گفته توانایی پذیرش ۷۵۰ کامیون دارد ترک‌ها در طول روز تنها بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کامیون را ترخیص می‌کنند که این امر باعث طولانی شدن قابل توجه صف‌ها به ایران می‌شوند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ،مدیرکل پایانه‌های مرزی سازمان راهداری خاطر نشان کرد: ایران در مذاکرات بارها اعلام کرده که باید ظرفیت‌ گمرک ترکیه افزایش یابد اما هنوز ترک‌ها نسبت به این موضوع موافقتی اعلام نکرده‌اند. از این رو می‌توان با قاطعیت گفت که صف به وجود آمده هیچ ارتباطی به ایران ندارد و ما کاملا آمادگی آن‌را داریم که با هماهنگی‌های انجام شده پذیرش روزانه کامیون_ها از ترکیه را به شکل قابل توجهی افزایش دهیم.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۵:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


× چهار = 8